niedziela, 18 maja 2014

Zakup używanego samochodu - kontrola grubości lakieru, pomiar powłoki lakierniczej - miernik lakieru.

Cześć,
dzisiaj postanowiłem opisać w jaki sposób przeprowadzić pomiar grubości lakieru oraz jak interpretować otrzymane wyniki. Zacznijmy od tego, że w zasadzie zawsze warto wykonać test grubości lakieru podczas oględzin auta - dzięki temu jesteśmy w stanie dowiedzieć się czegoś na temat przeszłości pojazdu, często otrzymane wyniki pomogą w podjęciu decyzji związanej z zakupem oraz ułatwią negocjację ceny.


Zacznijmy od tego,że musimy dysponować sprawnym i dobrze skalibrowanym sprzętem. Są dwie opcję: zakup miernika na własność lub wypożyczenie go. Porządne mierniki mierzące zarówno blachę ocynkowana jak i aluminium kosztują z wysyłką w granicach 100 zł, wypożyczenie to max 30 zł i zależy od miasta oraz jakości sprzętu - takie oferty łatwo znaleźć na olx.pl 

Mamy już miernik więc warto zapoznać się z jego funkcjami oraz sposobem użycia. Przed pierwszymi oględzinami auta warto poćwiczyć na swoim samochodzie, aby wyeliminować wszelkie błędy i przyspieszyć cały proces. Przed wyjazdem na oględziny dogadaj się z sprzedawcą aby auto było czyste oraz poinformuj go, że podczas oględzin będziesz wykonywał pomiar lakieru - już wtedy dokładnie zapytaj czy auto było naprawiane lakierniczo. Zabezpiecz się i kup zapasowe baterie lub dodatkowy akumulator do miernika.

Oględziny zacznij od sprawdzenia szyby, jeśli zauważysz, że były wymieniane (inny rok produkcji, inny producent) będziesz już wiedział które elementy należy zbadać wyjątkowo szczegółowo.  Obchodząc auto zwróć uwagę na odcień poszczególnych elementów auta, te które się różnią będziesz musiał obejrzeć z większą uwagą. Warto wiedzieć, że elementy plastikowe z biegiem czasu pod wpływem UV zaczynają mieć wyraźnie inne odcień niż elementy blacharskich. Kończąc inspekcję szukaj śladów malowania na uszczelkach, plastikowych elementach, w okolicy klamek oraz uszczelek  - najczęściej jeśli jest coś robione to nawet po wysprzątaniu auta ślady ingerencji lakiernika wyjdą na jaw.


Auto masz już wstępnie ocenione, więc wiesz czego możesz się spodziewać, przejdź teraz do pomiaru grubości lakieru - pamiętaj o kalibracji sprzętu. Zacznij od dachu to ten element najczęściej jest zachowany w oryginale, jeśli już wcześniej zauważyłeś ingerencję w tej części auta, zacznij pomiar od elementu który nie wzbudzał Twoich wątpliwości. Oryginalna powłoka lakiernicza przez niektórych producentów jest określana wartościami do 250 mikronów, przeważnie lakier auta  ma około 150 - 180 mikronów, coraz częściej te wartości idą w dół i dziś łatwo spotkać 2-3 letnie auto z powłoką  na poziomie 100 mikronów (to naprawdę mało - spadający kasztan bez problemu potrafi uszkodzić poważnie tak cienką warstwę lakieru).

Szczególnie zwróć uwagę na grubość powłoki lakierniczej na słupkach, kielichach oraz podłużnicach. Warto wiedzieć, że warstwa lakieru wewnątrz auta jest bardziej cienka (do 100 mikronów). Jeżeli wyjdzie ci coś niepokojącego podczas badania zacznij mierzyć coraz gęściej tak aby jak najlepiej ocenić zakres naprawy.

Interpretacja wyników to w zasadzie klucz to sukcesu. Kontrola lakieru to tylko wycinek i jeden z punktów oceny auta przed zakupem, który na pewno  pozwoli czegoś więcej dowiedzieć się o aucie.  W zależności od tego jakim budżetem na dane auto dysponujemy musimy ocenić czy rzeczywiście jest tyle warte. Nie warto szukać "igły" z oryg. lakierem wśród najtańszych 30% propozycji na rynku , ponieważ takie auto to często środek cenowy wszystkich ofert lub nawet lepiej (inna sprawa, że jeśli lakier jest org. to czy aby na pewno z innymi parametrami auta wszystko gra?: przebieg, stan technicznym, legalność- cena nie bierze się znikąd.
             W dużym skrócie nie sztuką jest pomierzyć grubość lakieru, sztuką jest umieć ocenić zakres oraz fachowość wykonanej naprawy oraz wziąć pod uwagę jak stan auta ma się do tego co prezentuje rynek w tym przedziale cenowym. Często ceny podobnych do siebie egzemplarzy potrafią się różnić o 50% , dlatego warto zastanowić się czego możemy oczekiwać i wymagać od stanu prezentowanego auta - to ułatwi i przyspieszy zakup oraz pozwoli nam uniknąć rozczarowań. Powtórzę to jeszcze raz - cena nie bierze się znikąd - to zawsze wypadkowa stanu auta oraz wyceny sprzedawcy. Twoje zadanie to weryfikacja czy taka oferta w tej cenie jest korzystna dla Ciebie  .
           




niedziela, 4 maja 2014

Rejestracja samochodu z Francji. Tłumaczenie, koszt, potrzebne dokumenty. Poznań, Warszawa, Wrocław, Kraków, Gdańsk.....

Cześć,
sprawdzając przeszłość samochodów z zagranicy, bardzo często jestem proszony o przygotowanie wszelkich formalności związanych związanych z rejestracją auta - bądź weryfikacją, czy dokumenty które dostaniemy od sprzedawcy są do tego wystarczające. Mam odpowiednie doświadczenie oraz wiedzę, dlatego dzisiaj chciałbym podzielić się tymi informacjami. Skoncentruje się na rejestracji auta z Francji, bo to zdecydowanie najpopularniejszy rynek - wpisy o  autach z Niemiec.

Zacznijmy od opisania dokumentów potrzebnych do rejestracji auta z Francji.
Od Francuza musimy dostać:
- dowód rejestracyjny Certificat d'immatriculation
- fakturę zakupu lub umowę kupna sprzedaży auta
W zasadzie to wszystko.

Tutaj prezentuje wyżej wymienione dokumenty. Lepszej jakości skany wraz z podstawowym tłumaczeniem i kilkoma poradami znajdziesz na tej stronie: Tłumaczenie francuskiego dowodu rejestracyjnego 



W Polsce do odwiedzenia masz 3 urzędy:
- Urząd Celny
- Urząd Skarbowy
- Urząd Komunikacyjny
Do każdego urzędy w większości przypadków musimy zgłosić się co najmniej 2 razy
- raz składając dokumenty, następnie je odbierając. Jest to dosyć uciążliwe i wydłuża cały proces rejestracji
- niestety najczęściej złożenie dokumentów i odebranie decyzji od reki tego samego dnia jest nie możliwe.

W każdym urzędzie mamy do wypełnienia konkretne wniosek:
- AKC-U
- wniosek do naczelnika Urzędu Celnego
- dowód wpłaty akcyzy
- VAT-24 lub VAT-23
- dowód wpłaty VAT-24 lub VAT-23
- dowód wpłaty opłaty skarbowej 17 zł za wydanie zaświadczenia z urzędu celnego 
- dowód wpłaty opłaty recyklingowej 500 zł (opłata ekologiczna)
- Wniosek o rejestrację w UK

Idąc do Urzędu Komunikacyjnego powinieneś mieć:
- badanie techniczne (najlepiej polskie)
- tablice rejestracyjne (lub pismo z info. dlaczego ich nie mamy)
   ewentualnie wniosek o wydanie tymczasowych tablic
- zaświadczenie VAT 25
- dokument potwierdzający zapłacenie akcyzy
- wniosek o rejestrację pojazdu
- zagraniczny dowód rejestracyjny
umowę kupna sprzedaży lub FV
- komplet tłumaczeń
To by było chyba wszystko;) - jeśli nie rejestrowałeś nigdy wcześniej auta z zagranicy to pomyłka w formalnościach jest bardzo prawdopodobna - sam proces nie jest łatwy ani przejrzysty.

UWAGA Zaświadczenie „VAT-25” – może być zastąpione fakturą VAT z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług.


Jeśli cenisz swój czas i wolisz uniknąć błędów podczas wypełniania wniosku oraz nieporozumień w urzędach (nie licz na pomoc Pani z okienka) możesz zamówić przygotowanie całej dokumentacji lub nawet zlecić rejestrację auta w Twoim imieniu. Sam pomagam w przygotowaniu dokumentacji do rejestracji oraz załatwiam tłumaczenia - Twoje zadanie to dostarczenie dokumentów do odpowiedniego Urzędu. Jeśli jesteś zainteresowany napisz w sprawie rejestracji na adres: j.tomczak21@gmail.com lub dzwoń Jarek Tomczak kom. 693 582 120.


Rejestracja auta z Niemiec. Tłumaczenie, koszt, potrzebne dokumenty. Poznań, Warszawa, Wrocław, Kraków, Gdańsk.....

Cześć,
sprawdzając przeszłość samochodów z zagranicy, bardzo często jestem proszony o przygotowanie wszelkich formalności związanych związanych z rejestracją auta - bądź weryfikacją, czy dokumenty które dostaniemy od sprzedawcy są do tego wystarczające. Nie jedno auto rejestrowałem;), a całkiem długo interesuje się weryfikacją legalności oraz przeszłości samochodów z zagranicy, dlatego dzisiaj chciałbym podzielić się wiedzą na ten temat. Skoncentruje się na rejestracji auta z Niemiec, bo to zdecydowanie najpopularniejszy rynek - wpisy o  innych kraj pojawią się niebawem;)

Zacznijmy od opisania dokumentów potrzebnych do rejestracji auta z Niemiec.
Od Niemca musimy dostać:

- dwuczęściowy dowód rejestracyjny (od  2005 r.)
Zulassungsbescheinigung Teil I (odpowiednik polskiego dowodu rejestracyjnego - mały format)
Zulassungsbescheinigung Teil II (odpowiednik polskiej karty pojazdu - format A4)
- fakturę zakupu lub umowę kupna sprzedaży auta
W zasadzie to wszystko. W przypadku starych dokumentów musimy dostać dowód rejestracyjny i karte pojazdu.

Tutaj prezentuje wyżej wymienione dokumenty. Lepszej jakości skany wraz z podstawowym tłumaczeniem i kilkoma poradami znajdziesz na tej stronie: Tłumaczenie niemieckiego dowodu rejestracyjnego 


 Wersja niemieckich dokumentów przed 2005 rokiem, więcej wartościowych informacji na ten temat masz  tutaj: Tłumaczenie niemieckiego dowodu rejestracyjnego.

W Polsce do odwiedzenia masz 3 urzędy:
- Urząd Celny
- Urząd Skarbowy
- Urząd Komunikacyjny
Do każdego urzędy w wiekszości przypadków musimy zgłosić się co najmniej 2 razy
- raz składając dokumenty, następnie je odbierając. Jest to dosyć uciążliwe i wydłuża cały proces rejestracji
- niestety w większości przypadków złożenie dokumentów i odebranie decyzji od reki tego samego dnia jest nie możliwe.

W każdym urzędzie mamy do wypełnienia konkretne wniosek:
- AKC-U
- wniosek do naczelnika Urzędu Celnego
- dowód wpłaty akcyzy
- VAT-24 lub VAT-23
- dowód wpłaty VAT-24 lub VAT-23
- dowód wpłaty opłaty skarbowej 17 zł za wydanie zaświadczenia z urzędu celnego 
-  dowód wpłaty opłaty recyklingowej 500 zł (opłata ekologiczna)
- Wniosek o rejestrację w UK

Idąc do Urzędu Komunikacyjnego powinieneś mieć:
- badanie techniczne (najlepiej polskie)
- tablice rejestracyjne (lub pismo z info. dlaczego ich nie mamy)
   ewentualnie wniosek o wydanie tymczasowych tablic
- zaświadczenie VAT 25
- dokument potwierdzający zapłacenie akcyzy
- wniosek o rejestrację pojazdu
- zagraniczny dowód rejestracyjny
- umowę kupna sprzedaży lub FV
- komplet tłumaczeń
To by było chyba wszystko;) - jeśli nie rejestrowałeś nigdy wcześniej auta z zagranicy to pomyłka w formalnościach jest bardzo prawdopodobna - sam proces nie jest łatwy ani przejrzysty.

UWAGA Zaświadczenie „VAT-25” – może być zastąpione fakturą VAT z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług.


Jeśli cenisz swój czas i wolisz uniknąć błędów podczas wypełniania wniosku oraz nieporozumień w urzędach (nie licz na pomoc Pani z okienka) możesz zamówić przygotowanie całej dokumentacji lub nawet zlecić rejestrację auta w Twoim imieniu. Sam pomagam w przygotowaniu dokumentacji do rejestracji oraz załatwiam tłumaczenia - Twoje zadanie to dostarczenie dokumentów do odpowiedniego Urzędu. Jeśli jesteś zainteresowany napisz w sprawie rejestracji na adres: j.tomczak21@gmail.com lub dzwoń Jarek Tomczak kom. 693 582 120.








Automatyczna skrzynia biegów - jak sprawdzić jej stan, poprawność działania. Sprawdzenie ASB przed zakupem.

Cześć,
dzisiejszy artykuł będzie wprowadzeniem do wątku automatycznych skrzyń biegów.
Temat jest obszerny i złożony, więc żeby móc  go uczciwie opisać należy poświecić temu trochę czasu.  Dzisiaj będę mówił o tym w jaki sposób ocenić auto wyposażone w ASB, na co zwrócić uwagę jak wykonać jazdę testową. Co powinno wzbudzić nasze wątpliwości?


Po pierwsze warto sprawdzić co za skrzynia znajduje się w interesującym nas aucie oraz jaka jest o niej opinia. 
Często dzięki temu można się dowiedzieć z czym dokładnie ten automat ma największy problem oraz jakie są pierwsze objawy awarii. Przy okazji zweryfikujesz  jakie są zalecenie dotyczące wymiany oleju oraz filtra. Przedzwoń do 2-3 warsztatów zajmujących się naprawami ASB i wypytaj o koszta usunięcia najpopularniejszych usterek oraz ceny serwisu eksploatacyjnego (ile wchodzi oleju, koszt robocizny).

Jeżeli masz już taką wiedzę to naprawdę daje Ci to ogromna przewagę podczas poszukiwania auta oraz oceny jego stanu. Zdecydowana większość osób ogranicza się do dynamicznego przyspieszania i hamowania autem – nie daje to pełnego obrazu stanu automatu.


Kolejny etap to selekcja ogłoszeń. Czasami bywa tak, że w danym modelu auta były montowane dwa rodzaje skrzyń np. multitronic lub tiptronic w Audi bądź skrzynie GM oraz ZF w BMW – jedne mają lepszą opinię, drugie gorszą – najważniejsze jest to, że jesteś świadomy różnic i wiesz co lepiej spełnia twoje oczekiwania. Przefiltruj ogłoszenia i zacznij dzwonić do sprzedawców. Oprócz standardowych pytań o stan auta skoncentruj się na ustaleniu wszelkich szczegółów związanych z automatem.
Ja zawsze pytam o:
- Od jak dawana Pan/Pani jest właścicielem auta?
- Czy automat sprawiał kiedykolwiek problemy?
- Czy cokolwiek było robione przy skrzyni? (remont, serwis olejowy, naprawa sterownika)
  Czy są na to dokumenty, FV, rachunki?
– zasada jest taka, jeśli cokolwiek robi się przy ASB to prawie zawsze bierze się rachunek który jest podstawą do działania gwarancji. Kto rozsądny płaci za naprawę kilka tysięcy zł i nie żąda FV oraz gwarancji – jeśli nie ma dokumentów to możesz założyć że nic nie było robione, bądź naprawa była przeprowadzona najniższym kosztem i nigdy nie chciał za nią wziąć odpowiedzialności.

Po przeprowadzeniu wstępnej selekcji zauważysz, że ciężko będzie znaleźć egzemplarz solidnie i uczciwie serwisowany. W zdecydowanej większości usłyszysz, że przy automacie nie było robione nic  bo doskonale działa lub nawet sprzedawca będzie stara się Ci udowodnić że jest to rozwiązanie bezobsługowe w którego działanie się nie ingeruje – kilkakrotnie spotkałem się z takimi ekspertami;)



Im nowsze i droższe  jest auto tym lepiej jest więcej czasu poświęcić na jego diagnostykę na miejscu oraz zlecić jego przegląd w wyspecjalizowanym warsztacie. Przy niektórych autach podłączenie dedykowanego komputera diagnostycznego pozwoli wychwycić pewne nieprawidłowości które podczas podstawowych oględzin są niewidoczne.
To tyle wprowadzenia, natomiast sam test ASB powinien przebiegać mniej więcej tak.
2.1. Zacznij od sprawdzenia czy silnik jest zimny. To właśnie na nierozgrzanym oleju  często można wychwycić pierwsze nieprawidłowości . Z czego to wynika, przepracowany dawno nie wymieniany olej często objawia się delikatnym przerywanie bądź haczeniem podczas załączania biegów. Filtr olejowy może być  już zanieczyszczony i gesty zimny olej ma problem aby się przez niego przebić – z wzrostem temp całe zjawisko zanika.
2.2. Kolejny etap to jazda w trakcie której zwracasz uwagę czy nie pojawiają się ostrzegawcze komunikaty. Zaczynasz od powolnej jazdy , daj czas na rozgrzanie się oleju w ASB – ostra jazda na zimnej skrzyni  to coś strasznego dla całego układu. Zwróć uwagę czy biegi wchodzą gładko w górę podczas rozpędzania oraz w dół podczas hamowania – w sprawnie działającym skrzyni nie ma mowy o szarpaniu.
2.3 Baw się wszelkimi możliwościami jakie daje skrzynia ( różne tryby położenia). Na ciepłej skrzyni w (zimowych warunkach możesz potrzebować nawet 20 minut aby automat się rozgrzał) przetestuj tryb sportowy oraz Kick down – czyli redukcja z wysokiego biegu na niski – pozwalająca na maksymalne przyspieszenie.
2.4 Warto również rozpędzić auto do wysokiego biegu  i zacząć przyspieszać bardzo delikatnie tak aby biegi nie zostały zrzucone – obserwuj obroty nie mogą falować, tak jakby ślizgało się sprzęgło. 2.5 Na końcu sprawdź czy auto jesteś w stanie odpalić w trybie d lub R – w poprawnie działającej ASB jest to niemożliwe.

3. Ostatni etap to sprawdzenie takiego auta na SKP lub w warsztacie. Szukasz ewentualnych wycieków, bądź śladów naprawy i wyjmowania skrzyni. Jeśli do tej pory nie sprawdziłeś poziomu oleju to zrób to teraz ( niektóre auta nie dają możliwości weryfikacji poziomy oleju). Jeżeli jest jednak taka możliwość  to zweryfikuj jego kolor oraz zapach – ważne żeby nie był brązowo-czarny i nie śmierdział spalenizną, najczęściej oznacza to, że do skrzyni z układu chłodzenia dostaje się płyn chłodniczy – rujnuje to skrzynie w dość krótkim czasie. Warto również podłączyć komputer i odczytać ewentualne błędy – niestety zwykłym diagnoskopem najczęściej nie za wiele się dowiemy.

Jeśli wszystko jest ok i stosowałeś się do powyższych zaleceń to skrzynia dobrze rokuje. Natomiast pamiętaj, że bezpośrednio po zakupie zleca się wymienić w niej olej ( w grę wchodzi tylko wymiana dynamiczna) oraz filtr jeśli poprzedni właściciel tego nie robił.
Zapraszam na następne odcinki dotyczące Automatycznej Skrzyni Biegów.





piątek, 2 maja 2014

Regeneracja przycisków klimatronika, elektrycznych szyb. Jak

Plastikowe elementy wyposażenia wnętrza pojazdu takie jak panel climatronika, przyciski elektrycznie opuszczanych szyb, radia, centralnego zamka i wielu innych - łatwo mogą ulec uszkodzeniu oraz zużyciu w trakcie eksploatacji pojazdu. 

Farba z plastikowych elementów schodzi głównie w wyniku uszkodzeń – najczęściej przez długie paznokcie Pań;), choć i niektóre kosmetyki mają destruktywne działanie i powodują schodzenie farby z plastikowych elementów.
Szpecące otwory i ubytki zmniejszają wartość pojazdu oraz pogarszają ogólne wrażenie wnętrza. Często pojawiają się również niesłuszne posądzenia o cofnięty licznik lub zaniedbanie auta.



W celu przywrócenia jakości wnętrza naszego auta mamy dwa wyjścia:
- zakup nowego elementu lub oddanie go do regeneracji.
Z uwagi na spory koszt takich detali skoncentruje się w tym wpisie na możliwości naprawy tych przycisków.

Profesjonalna regeneracja następuje przez naniesienie nowego lakieru i pozbyciu się starego gumowatego. W tym celu należy odpowiednio przygotować powierzchnię. Dokładnie usuwam starą powłokę i przygotowuje element do malowania odtłuszczając go i dokładnie wycieramy. Następnie lakieruje przycisk dedykowaną farbą, która pozwala uzyskać odpowiedni kolor oraz trwałość – z doświadczenia przyciski po regeneracji są bardziej odporne na ścieranie niż oryginał.

Regenerowane elementy wyglądają jak oryginał. Mamy podświetlenie przycisków oraz oryginalny kolor. Taki sposób naprawy elementu umożliwia nam przywrócenie stanu fabrycznego naszemu wnętrzu.

Całą proces wymaga dostarczenia do mnie elementu do naprawy. Większość popularnych przycisków mam w zapasie więc wysyłka może nastąpić już na drugi dzień.  

Jeśli jesteś zainteresowany regeneracją elementów wnętrza wyślij do mnie maila  z dokładnym opisem o jaki element chodzi oraz z jakiego auta – świetnie gdybyś mógł dołączyć zdjęcie. Cena regeneracji to najczęściej ułamek tego co musiałbyś zapłacić w serwisie. Specjalizuje się w grupie VW (Audi, VW, Seat, Skoda), ale jeśli zgłosisz się z innym autem to też postaram się pomóc.

Kontakt do mnie Jarek: j.tomczak21@gmail.com 






czwartek, 1 maja 2014

Automatyczna skrzynia biegów – obsługa, serwis, zapobieganie awarią.


Kupując automatyczną skrzynię biegów (ASB)  musisz się liczyć z tym, że jest to rozwiązanie dużo bardziej skomplikowane niż zwykła skrzynia manualna.  Skrzynia automatyczna jest układem hybrydowym, mechaniczno-hydrauliczno-elektronicznym – długa i skomplikowana nazwa doskonale oddaje zaawansowanie techniczne tego typu rozwiązań



W tym wpisie postaram się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania z którymi można spotkać się w Internecie. Jak sprawdzić  poprawne działanie automatu? Na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta z automatem? Czy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Jak wykonać serwis ASB?

Nie będę się rozpisywał na temat zalet skrzyni automatycznej bo jest ich sporo i jeżeli jesteś zainteresowany zakupem auta w takie udogodnienie to nie trzeba pewnie Ci do niej przekonywać.

Zacznijmy od tego jak sprawdzić samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.
Już podczas rozmowy telefonicznej warto wypytać czy obecny właściciel kiedykolwiek zmieniał olej w skrzyni oraz czy dokonywał w niej jakikolwiek kontroli lub przeglądów. ASB nie znoszą zaniedbań serwisowych – główna przyczyna awarii to zanieczyszczenia które niszczą wrażliwą płytę sterującą oraz elektrozawory. Jeśli przy skrzyni cokolwiek było robione to zapytajcie o rachunki oraz FV – nie wierz w info. że skrzynia była regenerowana jeśli nie ma na to odpowiedniego potwierdzenia. Naprawa skrzyni automatycznej najczęściej startuje od 1000 zł i jest  przeprowadzana zawsze przez specjalistyczne firmy – dlatego każdy oczekuje gwarancji na wykonana pracę i zabiega o FV na usługę.



Podczas oględzin zwróćcie uwagę czy silnik jest zimny. Poprawne działanie ASB zweryfikujecie podczas nagrzewania się oleju w układzie. Dobrze działająca skrzynia na rozgrzanym oleju może nie wzbudzać podejrzeń, natomiast na zimnym jesteście wstanie wyłapać pierwsze oznaki zużycia oraz konieczności wykonania poważnej naprawy. Testując ASB trzeba wykonać dłużą trasę testową – najlepiej kilkanaście km (odwiedźcie np.  SKP, ASO oraz niezależny warsztat) taki test pozwoli wyłapać ewentualne usterki, które wychodzą dopiero w trakcie eksploatacji auta.

Podczas jazdy testowej wypróbuj wszystkie położenia skrzyni. Jedź w trybie D jak i S, automatycznym i manualnym . Rozpędź auto tak aby skrzynia wrzuciła najwęższy  bieg i powoli przyspieszaj w taki sposób aby nie doszło do redukcji  (auto powinno nabierać równomiernie obrotów i prędkości). Sprawdź jak przełączają się biegi pod niskim, średnim i dużym obciążeniem.  Zatrzymaj auto i sprawdź czy można odpalić samochód w pozycji D lub R – w poprawienie działającym aucie silnik się nie uruchomi. Na końcu testu warto odwiedzić warsztat i sprawdzić czy nie ma ewentualnych wycieków, poproś o diagnostykę komputerową oraz sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni.  Po  zrobieniu takiego testu wszelkie niedomagania skrzyni powinny być Ci znane. Dużo prawdy jest w powiedzeniu, że automatem poprawnie działającym można jeździć, jeździć i jeździć, a jak coś się spier….. to czeka Cię od razu droga naprawa.



Masz już auto z ASB, więc warto posiąść trochę wiedzy na temat obsługi takich skrzyni. Na własnym przykładzie wiem, że bardzo ciężko znaleźć fachowca, który potrafiłby przeprowadzić  serwis ASB oraz doradzić  co należy zrobić. W polskich warsztatach często ciągle żyje przekonanie, że ASB zgodnie z zaleceniami producenta są bezobsługowe! – bezobsługowe w okresie gwarancji , po jej zakończeniu należy zadbać o jakość pracy tego układu. Kupując auto z automatem zapomni o oszczędzaniu na serwisie to się może szybko zemścić.  Zleć dynamiczną wymianę oleju, która pozwala na zmianę w zasadzie całego oleju w skrzyni, a nie tak jak statyczna tylko jego części. Wymień filtr oraz uszczelkę miski olejowej. Przy okazji warto zlecić badanie na obecność glikolu w oleju, który ma destruktywny wpływ na działanie układu, a bierze się z nieszczelności układu chłodzenia ASB połączonego z układem chłodniczym auta (płyn chłodniczy przedostaje się do  oleju ASB). Olej należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta skrzyni najczęściej co 30 tys. km (pierwsza wymiana na 100 tys. km).

Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie w aucie które zostało stworzone dla poprawienia komfortu pracy kierowcy, jeśli o nią dobrze zadbamy – wcześniej wybierzemy auto w uczciwym stanie to powinniśmy uniknąć kłopotów i cieszyć się ze wszystkich zalet tego rozwiązania.