Zacznijmy od wymienienia wersji w których były montowane pompowtryskiwacze.
1.9 TDI wersje 101 km, 115 km, 130 km oraz 150 km , 160 km oraz nowsze stosowane np. w VW Golfie V czy Caddym 75, 90, 105 km. Można je również znaleźć w V10 TDI montowanym w Q7 i Touaregu. Rozwiązanie to już w momencie debiutu deklasowało rywali swoimi parametrami. Oferowało ciśnienie wtrysku na poziomie 2000 barów, dla porównania takie wartości konkurencyjny system common rail osiągną dopiero w IV czyli bardzo niedawno.
Serwis silnika z pompowtryskami nie musi być drogi. Dużą zaletą tego rozwiązania jest większa odporność na słabej jakości paliwo niż w przypadku comon rail oraz dosyć dobra znajomość tego rozwiązania wśród mechaników. Nie ma również problemu z dostaniem części używanych, nowych czy tez regenerowanych. Najczęściej zużywają się zaworki rozpylające paliwo, które można łatwo wymienić w specjalistycznym zakładzie. Czasami pękają sprężyny pompowtrysków lub ulegają awarii zaworki elektromagnetyczne.
Objawy usterki układu wtryskowego to kopcenie na czarno, nierówna praca na rozgrzanym silniku, większe zużycie paliwa, gorsze osiągi, problemy z uruchomieniem silnika. Większości usterek można uniknąć stosując się do kilku podstawowych zasad opisanych tutaj. W skrócie pisząc: tankuj dobre paliwo często zmieniaj filtry, tankuj do pełna, pierwsze objawy usterki staraj się eliminować czyszczeniem układu.
Pompowtryskiwacze są w pełni regenerowane jeśli chodzi o te produkcji Boscha. To one trafiały do 1.9 TDI. Koszt wymiany na nowy zaczyna się od kwoty 700 zł , profesjonalna regeneracja kosztuje około 400 zł, używane sztuki można dostać za 300 zł. Koszt jest trochę wyższy niż w przypadku comon rail, ale i tak jest na przyzwoitym poziomie. W razie awaria które najczęściej sprowadza się do wymiany jednego, góra dwóch pompowtrysków koszt jest porównywalny z regeneracja pompy wtryskowej.
Podsumowując wersje 1.9 TDI na pompowtryskach to dobre samochody, gwarantujące niskie spalanie, wysoka niezawodność oraz świetne osiągi w szczególnie w mocnych wersjach.
Polecane linki:
Oznaczenia silników 1.9 TDI z podziałem na pompy wtryskowe i pompowtryskiwacze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz