Witam w dzisiejszym wpisie w kilku akapitach opiszę w jaki sposób ochronić układ wtryskowy naszego auta przed awarią. Rozwój technologi w silnikach diesla doprowadził do bardzo dużego skoku wymagań serwisowych oraz eksploatacyjnych dla tych jednostek Dla przykładu ciśnienie wtrysku wzrosło z 200 atmosfer w starym diesla do ponad 2000 atmosfer dla najnowszych układów wtryskowych. Układ wtryskowy to jedna z najdroższych elementów współczesnego diesla dlatego warto o niego zadbać.
Filtr paliwa ma duży wpływ na : pompę wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze - lepiej wymienić go wcześniej niż później żałować. Decydując się na zakup zwróć uwagę na producenta, powinna to być uznana marka która dostarcza części na pierwszy montaż. Nie warto oszczędzać na zakupie zamienników wątpliwej jakości.
2. Dbaj o systematyczną wymianę oleju silnikowego. W zależności od rodzaju twojego przebiegu - stosunku jazdy w mieście oraz trasie oraz średniego czasu jazdy staraj wymieniać olej wcześniej jeśli jeździsz dużo po mieście i na krótkich trasach. Olej zmienia co rok bez względu na przebieg. Wybieraj olej który spełnia wszystkie normy dla Twojego silnika. Przy każdej wymianie zmieniaj filtr olejowy na nowy.
3. Tankuj na sprawdzonych stacjach paliw. Ciężko powiedzieć czy warto dopłacać do paliw premium które są sporo droższe a ich skład różni się jedynie szczegółami (tak musi spełniać te same normy). Zarówno zwykły ON jak i premium zawierają bio dodatki 7% które są szkodliwe dla wtryskiwaczy - pod wysokim ciśnieniem krystalizują się prowadząc do powstawania nagaru a w konsekwencji zatkania wtryskiwacza. Paliwa słabej jakość mają podwyższoną zawartość siarki która ma spory udział w tworzeniu bardzo twardych nagarów stanowiących przyczynę uszkodzeń silnika (jest to sfałszowany olej napędowy pochodzący z nielegalnego procederu odbarwiania oleju opałowego)
4. Nigdy nie tankuj kiedy na stacji zbiorniki z paliwem są uzupełniane. Zawsze istnieje ryzyku że zbiornik nie jest odpowiednio zabezpieczony i paliwo będzie zassane z zanieczyszczeniami które zostały wzruszone poprzez napełnianie. Na zachodzie stacja do której jest dostarczane paliwo często jest zamykana na pewien czas aby uniknąć ewentualnych problemów z zanieczyszczeniami.
5. Filtr powietrza jego zadaniem jest zatrzymanie wszelkich zanieczyszczeń stałych powietrza. Ponadto filtr powietrza musi mieć bardzo małe opory przepływu oraz mieć odpowiednią “pojemność” na zanieczyszczenia tak aby duże zabrudzenie nie wpływało na opory przepływy i jakość filtrowania. Wszystkie te warunki jest bardzo trudno spełnić, dlatego warto postawić na renomowanych producentów. Filtr warto wymienić co 15 tys. lub jeden rok, najlepiej przy okazji wymiany oleju. Dbając o ten element uchronimy się przed zanieczyszczeniami oraz znacznie wydłużymy działanie przepływomierza.
6. Czyszczenie układu -robimy wtedy kiedy auto układ zaczyna mieć objawy zużycia, czyli kopcenie, nierówna praca zimnego silnika, problemy z uruchomieniem. Warto wtedy dokonać czyszczenia układu na aucie np: Liqui Moly Jet Cleaner lub zdecydować się na wyjecie wtryskiwacza i jego oczyszczenie w wyspecjalizowanej firmie. Przed podjęciem jakichkolwiek kroków przeprowadx diagnostyke komputerową układu wtryskowego.
Polecane linki:
Skuteczność czyszczących dodatków do paliw
Subiektywny blog paliwowy.
Coraz mniej diesla w dieslu - rafinerie po cichu zwiększają udział biokomponentów
Polskę zalewa paliwo z przemytu. Jest... lepsze
Litwa jak raj dla przemytników
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz