Witam,
w wydaniu 40/2014 Tygodnika Motor pojawił się ciekawy i bardzo pouczający materiał dotyczący dwumasu w samochodach. Na wielu forach, wśród użytkowników oraz wielu mechanik ciągle jest przekonanie, że koło dwumasowe to zło i jego celem jest nabijanie kieszeni producentom części. Żyjemy w kraju w którym prawie każdy zna się na motoryzacji, sporcie i polityce;) i chętnie powtarza zasłyszane informacje które nie mają merytorycznych podstaw.
W artykule Motoru pojawiło się kilka ciekawych i trafnych porad, które uważam, że warto przekazać i wdrażać podczas jazdy i serwisu auta.
Koła dwumasowe zostały wprowadzone ze względu na co raz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin oraz podwyższanie osiągów silników. Obecnie około 70% aut (diesel i benzyna) jest wyposażonych w dwumas - ta technologia sprawdza się w codziennej eksploatacji auta i będzie z roku na rok coraz bardziej popularna i szerzej stosowana.
Dwumas ma za zadanie chronienie przed szkodliwymi przeciążeniami oraz drganiami skrzynie biegów, sprzęgło, przeguby, a nawet panewki i wał korbowy.Obroty biegu jałowego w nowoczesnych silnikach zostały obniżone do takich poziomów które mogą powodować powstawanie rezonansów będących bardzo szkodliwe dla silnika. Cały układ przeniesienia napędu został zaprojektowany w myśl zasady chronić co drogie tym co jest łatwiejsze i tańsze w naprawie. Lepiej jest wymienić dwumas niż naprawiać skrzynie biegów, to tak jak z układem hamulcowym - najpierw zużywają się klocki, później tarcze.
W starszych silnikach takie dodatki nie było potrzebne, trzeba sobie uświadomić, że w obecnych silnikach turbodoładowanych energia wyzwalana w sumie silnika potrafi być 100% większa niż w jednostce wolnossącej.
Dlaczego w aucie jest potrzebne koło dwumasowe?
- obniża obroty biegu jałowego, dziki czemu spada spalanie
- niweluje drgania przy zapalaniu i gaszeniu silnika
- pozwala na podniesienie momentu obrotowego do 10% bez konieczności ingerencji w układ korbowy
- ogranicza drgania na skrzyni biegów oraz przegubach
- podnosi komfort jazdy redukując drgania silnika - szczególnie do 1500 obrt./min.
- koło kompensuje gorsze właściwości tłumiące bloków silnika wykonanych z stopów lekkich
Objawy awarii koła dwumasowego:
- klekotania i terkotanie na biegu jałowym
- piski słyszalne przy redukowaniu biegów
- stuki przy ruchach gazu na niskich obrotach
- głośne telepanie przy gaszeniu silnika
Jak diagnozować usterkę koła dumasowego:
- na piątym biegu przy około 1000 obr./min. zacznij przyspieszać jeśli pojawi się telepania
koło kwalifikuje się za jakiś czas do wymiany
- jadąc na 3 biegu przy 3000 obr./minutę wymuś szarpniecie sprzęgłem dodając w trakcie jego puszczania sporo gazu. Nasłuchuj czy nie ma telepania.
- kompleksową diagnostykę umożliwi jedynie demontaż: poszukiwanie ewentualnych wycieków, obracając kołem sprawdzamy łożyska, pomiar miernikiem bicia oraz zmierzenie luzu odwodowego.
Jak wydłużyć trwałość koła dumasowego?
- delikatnie ruszaj z pierwszego biegu
- nie ruszaj z drugiego błędu
- unikaj poślizgu sprzęgła
- staraj się nie jeździć na niskich obrotach ( poniżej 10
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz