sobota, 27 września 2014

Sprzedaż auta. Jak określić cenę sprzedaży auta?

Witam serdecznie,

czesto spotykam się z narzekaniami osób, które chcą sprzedać auto, że klienci są wybredni,
ogłoszenie nie cieszy się popularnością, dzwonią jedynie handlarze którzy proponują śmieszne pieniądze za auto.
To niestety prawda, że nie tylko handlarze mają problem z sprzedażą samochodów, ale również osoby prywatne powodów jest przynajmniej kilka - omówię je w kolejnym artykule, bo niestety przy większości ofert popełniono kardynalne błędy.



Jest jeden skutecznyi prosty sposób na przyciągnięcie odpowiedniego klienta do oferty Twojego auta
- właścicwa wycena to klucz do sukcesu sprzedania auta szybko i bez zbędngo zangazowania czasu. Możesz mieć kiepskie zdjęcia auta w ogłoszeniu, opis może być z błędami i niekompletne, ale jesli zaproponujesz atrakcyjną cenę to auto sprzedasz w ciągu dwóch tygodni. To cena dyktuje warunki na rynku, natomiast jest to rynek na tyle różnorodny, że auto z tego samego rocznika i podobnym wyposażeniem mogą różnić się w cenie o 100% - wejdź na otomoto.pl i sprawdź teraz;)
Dziś opiszę sposób wyceny, natomiast w kolejnych artykułach dowiesz się jak stworzyć ofertę, która będzie cieszyła się zainteresowaniem.

W takim razie jak należy wycenić auto na sprzedaż, tak abym nie sprzedał go za tanio, a jednocześnie nie czekać w nieskączoność na klienta. Musisz wiedzieć za co klient chętnie dopłaci. Z mojego doświadczenia wynika, że jest to najczęściej:
- młody rocznik
- klimatronik
- fabryczne alufelgii
- fabryczne rozbudowane audio (cd to dziś standard)
- wypadkowość (oryg. lakieru, szyb)
- udokumentowanie przebiegu i historii napraw
- stan techniczny (usterki mechaniczne, elektroniczne i lakiernicze, stan wnętrza)

A teraz napiszę czego nie mogą przeboleć klienci. Opisze najważniejsze czynniki, które decydują o tym że nie kupimy auta. Jeżli masz jakiś problem z którymś z wymienionych punktów to albo obniż cenę lub postaraj się ten problem rozwiązać.

Wszelkiego rodzaju odbarwienia lakieru, rdza, widoczne niedoróbki blacharskie to zdecydowanie zniechęca do zakupu auta. Mam tu na myśli wypadkowość oraz niski standard naprawy, Jeśli auto jest dobrze zrobione i nie widać sladów jego przeszłosci - nie będziesz miał większych problemów, a do Ciebie należy decyzja czy podzielisz się tą widzą z klientem.

Usterki mechaniczne, które wpływają na jazdę i są nie do ukrycia przy sprzedaży powodują, że wśród potencialnych klientów zostają tylko handlarze, a najczęściej mechanicy, którzy są w stanie w własnym zakresie naprawić auto - nie możez spodziewać się że dostaniesz za auto średnią rynkową.
Sprawdź lepiej ile stoją najtańsze propozycja w Twojej okolicy i zaproponują niską cenę - być może ktos prywatnie skusi się na auto do naprawy, choć raczej będzie to profesjonalista;), który jak nie wyjdzie na swoim przy sprzedaży - nie kupi Twojego auta.

Usterki elektroniczne czesto nie są wyłapywane przez potencialnego klienta, ale jeśli już coś wykryje o czym wczęśniej nie mówiłeś musisz spodziewać, się że zacznie wytykać ten problem i negocjować cenę lub po prostu zrezygnuje. W większości przypadków jednak rzadko kto wyłapuje usterki np. egr, przepływomierza lub dpf jeśli nie dają wyraźnych objawów.

Historia serwisowa ma coraz większe znaczenie. Coraz więcej osób oczekuje, że wymiana rozrządu bedzie udokumentowana, a auto zostało sprowadzone z ks. serwisową lub FV za naprawy -zawsze polecam sprawdzić te dokumenty aby przekonać się o ich autentyczności. Dokumentacja odgrywa szczególnie ważną rolę w autach 3 letnich lub modelach prestiżowych.

Wyposażenie - w dużym skrócie im bogatsze tym lepiej. Zawsze auto z dobrym wyposażeniem sprzeda się szybciej. Jeśli masz mozliwosć to rozejrzy się za alufelgami do swojego auta -  to zdecydowanie poprawi jego wygląd. Radio świetnie jeśli jest fabryczne lub wysokiej klasy zamienik - ważne, żeby nie było dziury/zaslepki w desce, która od razu rzuca się w oczy. Klima jak jest to niech działa sprawnie - nie czaruj, że trzeba ją nabić jesli problem jest poważniejszy.

To chyba najważniejsze punkty na które klienci szczególnie zwracają uwagę .

A teraz najwazniejsze, aby wycenić swoje auto musisz wiedzieć jakiej wersji poszukują najczęściej potencialni klienci. Zwróć uwagę na pozycję które zaznaczyłem w serwisie otomoto.pl



Staraj się określić wartosć swojego auta na podstawie podobnych ogłoszeń. Auto powinno mieć taki sam silnik, podobne wyposażenie, wersja nadwoziowa ma bardzo duże znaczenie. Do tego możesz dodać rok i rodzaj skrzyni biegów. Takie parametry jak przebieg oraz wypadkowość czy serwis w ASO możesz sobie podarować - sprzedawcy to często zaznaczają zbyt pochopnie;) 
Tak wycenione auto okreslasz na tle rynku całego modelu i wtedy widzisz jak stoisz z ceną w szerszej perspektywie. Im wyższa cena skonfiugurowanego modelu tym dana wersja cieszy się lepszą opinią. Pamiętaj każdy model wychodził w wielu wersjach i konfiguracjach jedne cieszą się popularnością i są poszukiwane inne z kolei są omijane na ryku aut używanych - sprawdź jak jest w Twoim przypadku.

Pamiętaj zalezy Ci na zdecydowanym kliencie, który szuka konkretnego auta, dlatego podczas publikacji ogłoszenia zaznacz wszystkie możliwe opcje tak aby można było otrzymać wynik z Twoim autem (jeśli klient zaznaczy opcję której nie wybrałeś Twoje ogłszenie z automatu zostanie odrzucone) - może właśnie ktoś szuka auta w Twoim kolorze i za to dodatkowo Ci dopłaci;)
UWAGA nie pisz bajek na temat auta w ogłoszeniu oraz nie zaznaczaj głupot w formularzu, uczciwośc to klucz do sukcesu. Jeśli ściemniasz i kłamiesz to możesz się spodziewać, że klient się zdenerwuje i tylko Cię zwymyśla - zapomni o tym, że sprzedasz auto.

To chyba na tyle odnośnie refleksji na temat wyceny auta do sprzedaży. Pamiętaj nie przeginaj z ceną, bo nie znajdziesz klienta i porównuj się z ogłoszeniami w których są auta podobne do Twojego - najlepiej z Twojej okolicy. Pozdrawaim do nastepnego razu;) 

Ps Zostaw zawsze opcję do negocjacji, są osoby którym jak nie spuscisz 100 zł na aucie to go nie kupia dla zasady;)










1 komentarz: