Witam,
dzisiejszy wpis będzie na temat opon całorocznych. Przedstawię dwa artykuły, które czytałem
w ostatnim czasie na ten temat oraz krótko opisze swoje stanowisko w sprawie.
Zacznijmy od Tygodnika MOTOR NR 49/2014r
ZIMOWY TEST OPON CAŁOROCZNYCH
ZALETY:
+ nie czekasz w sezonowych kolejkach u wulkanizatora
+ oszczędzasz pieniądze na wymianie opon dwa razy w sezonie
+ oszczędzasz na zakupie zestawu opon, kupujesz jeden zamiast dwóch
WADY
- starczą na mniej niż dwa zestawy używane na przemian
- parametry zużytej w 40% opony całorocznej mogę być nie wystarczające w warunkach zimowych
- są droższe od sezonowych odpowiedników
Opona wielosezonowa, a konkretnie VREDESTEIN w rozmiarze 195/65 R15 H została skonfrontowana z zimówką z półki budżetowej oraz premium (brak info jakie konkretne modele rywalami w teście).
Testy wykazały, że opona wielosezonowa zdecydowanie lepiej radzi sobie na suchym asfalcie niż wersje zimowe, skuteczniej hamują i prowadza się w zakrętach. W przypadku mokrej nawierzchni jej parametry dorównują oponie zimowej, ale już tylko budżetowej. Rożnica jest widoczna w próbach aquaplaningu - dobra zimówka ma zdecydowanie, więcej nacięć niż opona wielosezonowa i tym samym trudniej odprowadzić jej podobna ilość wody. Najwięcej opony całoroczne tracą na śniegu w każdej konkurencji są pokonywane przez konkurencję, ale otrzymane wyniki tak nie są najgorsze.
Szczegóły wyników są dostępne w Tygodniku MOTOR NR 49/2014r
Teraz przyszedł czas na podobny artykuł w Auto Świat PORADNIK 12/2014r
OPONY NA CAŁY ROK FAKTY I MITY
W artykule redaktor słusznie zauważył, że firmy oponiarskie nie poświęcają duzej uwagi oponom całorocznym. Wybór nie jest duży, a często producenci opon i duże hurtownie w swoich materiałach reklamowych podkreślają, że opona całoroczna jest w rezultacie gorszym i zdecydowanie mniej bezpiecznym rozwiązaniem niż stosowanie opon adekwatnych co do sezonu.
Doskonały przykład takiej reklamówki faworyzujący opony zimowe mamy tutaj.
Jeśli porównamy opony klasy premium tak jak zrobili to dziennikarze MOTOR-u
to opona całoroczna na suchym asfalcie nawet w ujemnych temperaturach będzie sprawdzała
się lepiej niż zimówka premium. Najlepsze są porównania zimówek z całorocznymi w iście arktycznych warunkach - tam opona całoroczna faktycznie nie ma szans, ale nie takie jest jej przeznaczenie. Opona całoroczna vs opona zimowa.
Ważną informacją, która moim zdaniem warto opublikować, a która pojawiła się w artykule Auto Świat PORADNIK t, że opona która ma właściwości zimowe powinna mieć oznaczenie M+S (uwaga takie oznaczenia występują również w oponach dla SUV-ów, które nie koniecznie są zimowe) oraz opcjonalnie gwiazdkę lub płatek śniegu - wtedy nie ma wątpliwości, że opona ma znamiona wersji zimowej.
Przeciwwskazania do opon całorocznych to:
- silnik o dużej mocy
- ostra jazda niezależna od warunków
- częsta jazda w trudnych warunkach zimowych
- pokonywanie dużych przebiegów
Podsumowanie i moja opinia w temacie opon całorocznych. Po przeanalizowaniu informacjach zamieszczonych w artykułach dochodzę do wniosku, ze opony całoroczne są całkiem ok i dla wielu użytkowników w PL będą optymalnym wyborem.
Podkreślam to co było napisane w obu artykułach opona całoroczna to nie jest opona zimowa!!!, bliżej jej do opony letniej niż zimowej i w warunkach typowo zimowych będzie sprawowała się na pewno gorzej niż jakakolwiek zimówka. Zastanówmy się jednak ile dni w roku nasze ulice faktycznie są pokryte śniegiem? Jest spora grupa kierowców, która w takich warunkach eksploatuje auto na oponach letnich, które już w temperaturze poniżej 7 stopni są często gorsze niż opona zimowa segmentu premium, a przy spadku temperatury poniżej 0 objeżdżają je opon budzetowe.
Co do parametrów opony całorocznej będę opisywał ją w odniesieniu do marek premium bo w przypadku opon budżetowych całorocznych nie trafiłem na fajne porównanie z zimówkami. Generalnie testy pokazują przewagę opon całorocznych nad zimowymi na suchej nawierzchni, na mokrym dobra opona wielosezonowa jest lepsza od opony segmentu budżetowego, a na śniegu nie ma co ukrywać te opony spisują się dostatecznie.
Dla mnie opona całoroczna do dobre rozwiązanie dla osoby która:
- porusza się głownie w okolicy miasta
- robi niewielkie przebiegi (poniżej 10 tys km im mniej tym bardziej opłaca się kupić całoroczne)
- jeździ spokojnie i bezpiecznie
- koła ma w rozmiarach do 16 cali (większe rozmiary są zdecydowanie droższe (brak ciekawych promocji, mały wybór), a wtedy zakup nie jest tak atrakcyjny, ponieważ wybór całorocznych jest naprawdę skromny)
- silnik o niewielkiej mocy w stosunku do wielkości auta
Co ciekawe opony całoroczne opłaca się szukać na allegro.pl lub w sklepach oponiarskich z tego co sprawdzałem znalazłem tam lepsze oferty niż na oponeo.pl (klikając w linki zostaniesz przeniesiony do ofert opon całorocznych). Na koniec przyznam się, że po napisaniu tego artykyłu kupiłem Vredestein Quatrac 5 ;)
Zimy w kraju łagodnieją. Mrozu jest zaledwie kilkanaście dni w roku, a w miastach szlaki komunikacyjne są dobrze przygotowane do jazdy samochodem. W związku z tym, kierowcy mają coraz więcej wątpliwości związanych z kupnem ogumienia.
OdpowiedzUsuń