Witam,
dzisiejszy artykuł bedzie pierwszą częścią wpisu na temat problemu z prawidłowym prowadzeniem auta. Ściąganie samochodu to bardzo niebiezpieczne zjawisko, które może mieć wile przyczyn, a przez to diagnostyka problemu ma kluczowe znaczenie jeśli chcemy rozwiązac problem raz i to skutecznie.
Większosc kierowców żyje z przekonaniem, że jeśli ściąga to mam problem z geometrią i wystarczy szybka regulacja u mechanika i bedzie git - auto będzie jechało w miare prosto. Niestety w wielu przypadkach sama wizyta w warsztacie nie przyniesie spodziewanego rezultatu. Za prowadzenia auta jest odpowiedzilanych bardzo wiele czynników, warto przeanalizować te podstawowe, aby mieć świadomość gdzie tkwi przyczyna problemu i czy aby drobna regulacja tutaj pomoże.
1. Podstawa to kontrola cisnienia w oponach oraz ich stanu. Wystarczy, że podjedziesz na stację paliw lub do wulkanizatora i za darmo bedziesz mógł sprawdzić czy Twoje opony są odpowiednio napompowane. Przy okazji sprawdź czy bierznik opon w Twoim aucie równo się zużywa oraz przy pomocy miarki zmierz grubosc bierznika - różnica 2 mm pomiedzy kołami na osi może powodować problem z sciąganiem. Info. o wymaganym cisnieniu w oponach znajdziesz często w okolicy słupka środkowego lub przy zawiasach przednich drzwi. Jesli kupełeś auto z problem sciągania koniecznie sprawdź wyważenie kół. Problemy z prowadzeniem moze powodować żle wyważona felga, która w dodadtku może być skrzywiona. Zdjęcie kół, pozwoli wulkanizatorowi obejrzec z bliska całą oponę - byc może struktura opony jest uszkodzona i bedzie kwalifikowała się do wymiany.
2. Problem z hamulcami. Czasami blokowanie koła nie jest zauważane przez kierowcę (pomijam skrajne przypadku). Częściowo blokujacy koło klocek hamulcowy powoduje, że auto niestabilnie sie prowadzi i mamy problem z jazda na wprost oraz skrecaniem. W takich sytuacjach objawem bedzie chałas wydobywający sie z okolicy kół oraz wyraźny wzrost temeratury pomiedzy kołami - zawsze porównujemy strone prawą do lewej, tył bedzie zdecydowanie chłodniejszy, poniewaz jest mniej obciążony podczas hamowania.
3. Luzy w zawieszeniu - generalnie objawiają się stukami i wtedy nie mamy watpliwosci, ze czeka nas mały remont - waro samemu zdiagnozować przy którym kole wystepują. W zawieszeniach wielowachaczowych czasami pomimo braku jakichkolwiek niepokojacych dzwieków pracy zawieszenia, mozemy miec problem z utrzymaniem geometri. Skrzywiony jeden z wachaczy lub luzna tuleja bedą wpływały na bezpieczeństwo jazdy. Przed wizyta na sprawdzenie geometri poleca się pojechac na stacje diagnostyczna i sprawdzic ewentualne luzy, podczas badania warto, żeby był mechanik, który bedzie póżniej naprawiał auto. Jesli jest to specjalista w danym modelu, po wizycie na szarpakach i pomiarze geometrii powinien ocenic co bedzie podlegało ewentualnej wymianie. W przypadku nowoczesnych wielowachaczowych, aluminiowych zawieszeń może się okazać, że do wymiany bedzie komplet wahaczy.
4. Pomiar geometrii kół to czesto klucz do rozwiązania problemu. Po wykonaniu badania otrzymamy rezultat - zobaczymy co było nie tak oraz czy regulacja przyniosła zamierzony efekt. Źle ustawione zawieszenie bedzie powodowało oprócz złego prowadzenia, równiez podwyższone spalanie oraz szybsze zużycie opon - nie warto na tym oszczedzać. Po wykonaniu pomiaru mechanik przejdzie do regulacji, być może w przypadku Twojego auta nie obejdzie sie bez wymiany niektórych elementów zawieszenia - zbyt duży luz nie pozwoli ustawić geometrii. Uwaga na auta po niefachowo przeprowadzonych poważnych naprawach blacharskich. Takie auta mogą mieć problem z utrzymaniem parametrów koła - dla tego zaleca się przed zakupem auta dokonać takiego badania. Warto zadbać o to aby badanie zostało poprawnie przeprowadzone, zachęcam do zapoznania się z tym krótkim materiałem: Ustawienie zbieżności tylnej i przedniej osi ( Geometria kół )
To tyle na dzisiaj w kolejnym artykule poruszę tematyke problemów, których samo ustawienie nie rozwiąże. Pozdrawiam,
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz