Witam,
bardzo często po zakupie auta, które udało wam się zweryfikować pod względem historii serwisowej, przebiegu, wypadkowości pytacie mnie - Co to raz mam zrobić, aby było bezawaryjnie, bezpiecznie i tanie w eksploatacji. Temat jest tak szeroki, że nie da się go szczegółowo opisać w jednym artykule, dlatego w kilku punktach chciałbym poruszyć najważniejsze kwestie - szczegóły znajdziecie na tym blogu oraz bliźniaczym:
http://autazfrancji.blogspot.com/
i kanale youtube
https://www.youtube.com/channel/UCrSZ34mBxY25MYRLVf0YjkA
Po raz kolejny przy tej okazji podkreślę, że to ty jako klient decydujesz jakie auto kupujesz i gdzie inwestujesz swoje pieniądze i za to musisz brać 100% odpowiedzialności. Przykro mi jeśli zostałeś przez kogoś naciągnięty lub oszukany, ale niestety jeśli się nie dokłada wszelkich starań, aby sprawdzić dokładnie auto i sprzedawcę przed zakupem to później trzeba za to często zapłacić.
Na wstępie dodam 3 dodatkowe punkty które umożliwią zakup dobrego auta używanego. Jeśli wybierzesz kiepski egzemplarz to stosowanie się do pozostałych punktów nie przyniesie spodziewanego efektu.
Sprawdzenie historii serwisowej auta:
- ustalenie oryginalne przebiegu auta
- ilość właścicieli
- przeprowadzone naprawy
- kraj pochodzenia
- legalności oraz kompletu dokumentów potrzebnych do rej.
Ocena ewentualnej wypadkowości:
- sprawdzenie szyb
- pomiar lakieru
- badanie geometrii kół (koniecznie wydruk)
Ocena stanu technicznego:
- wizyta na stacji diagnostycznej (koniecznie wydruk)
- podłączenie dedykowanego komputera diagnostycznego (wydruk wszystkich błędów i kluczowe parametry)
- wizyta u mechanika ( sprawdzenie tarcz, klocków, ewentualnych wycieków, wycena usunięcia wykrytych usterek - koniecznie pismo potwierdzające taką wizytę)
Często wybieracie auta oddalone od waszego miejsca zamieszkania od kilkadziesiąt lub kilkaset km, tym samym zdajecie się na mechaników, których nie znacie nie wiecie czy można na nich polegać. Niestety jeśli nie dostaniecie potwierdzenia z przeprowadzenia badania to co mówi mechanik w chwili badania jest nie do odtworzenia np. za tydzień gdy auto ulegnie awarii. Żądaj wydruków na piśmie wtedy masz pewność dobrze wykonanego badania.
Eksploatacji auta po zakupie na co zwracam uwagę:
1. Rozrząd wymieniam go bezwzględnie jeśli nie ma 100% pewności, że był robiony, a być powinien ze względu na km lub wiek auta. Nigdy nie dopłacam do auta w którym rozrząd miał być robiony, nie mając dokładnej wiedzy co, kiedy przez kogo i najważniejsze na jakich częściach było robione.
2. Oleje - obalmy wreszcie mit, że trzeba jeździć ciągle na tym samym oleju. Olej to nie grupa krwi i jeśli go zmienimy to silnikowi nic się nie stanie. Po to są normy producentów aut, aby koncerny naftowe mogły sprzedawać produkty skrojone na miarę. Zawsze leję taki olej, który jest renomowanego producenta, ale w dobrej cenie, wymieniam go raz do roku i w zależności od warunków jazdy co 10-15 tys km.
3. Opony - jeśli obecne są w kiepskim stanie to kup nowe, nie oszczędzaj na bezpieczeństwie.
Jesli jeździsz mało i zachowawczo zastanów się nad oponami całorocznymi - więcej na ten temat tutaj: Opony całoroczne Warto, nie warto? ZA i PRZECIW?
Nie zrobiłeś wcześniej geometrii to zrób ją teraz po wymianie opon.
4. Klimatyzacja - zleć wymianę czynnika i oleju.
Dowiedz się ile czynnika ewentualnie brakowało, przy okazji zdezynfekuj układ klimatyzacji.
5. Dbaj o czystość w aucie ( szyby, brak kurzu, nie pal w aucie) oraz myj auto na tyle często, aby uniknąć zbierania się dużej ilości brudu na karoserii np. myj auto raz na tydzień lub po długiej trasie oraz zawsze dokładnie po zimie, szczególnie podwozie unikaj starych myjni szczotkowych. Kup dobrej jakości dywaniki samochodowe oraz nowe wycieraczki do szyb - kiepskie wycieraczki realnie obniżają bezpieczeństwo na drodze.
6. Czyszczenie układu wtryskowego - obowiązkowo w dieslach które mają więcej niż 5 lat lub 120 tys km. Więcej na ten temat:
W jaki sposób dbać o układ wtryskowy? Kilka porad.
7. Kupuj części oryginalne lub renomowanych producentów. Nie przepłacaj 2x za części w lokalnym sklepie szukaj dobrej oferty.
8. W przypadku problemów z autem od razu reaguj - zleć diagnostykę komputerową i poproś o wydruk parametrów i zapisanych błędów auta. Zapłać za diagnostykę, a nie wymianę elementu auta po elemencie - mija się to z celem.
9. Dokumentuj wszystkie naprawy w postaci faktur, zdjęć, zużyte części chowaj do kartona - nie zagracaj domu, ale dokumentuj fakt wykonania drogiej naprawy.
10. Czerp wiedzę na temat swojego auta z rożnych źródeł mechanicy, elektromechanicy, ASO, sprzedawcy części, internet, książki z serii sam naprawiam.
Na pewno bedzie kiedyś możliwość rozbudowania tego tematu może na przykładzie konkretnego auta. Jesli szukasz tego typu informacji obserwuj moje blogi oraz mój kanał na YouTube
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny wpis! Kupiłem właśnie używanego Forda Focus, niestety z porysowanymi szybami. Zdecydowałem się na niego, bo cena była naprawdę niska, a zawsze można przecież oddać samochód do polerowania i szyby będą jak nowe.
OdpowiedzUsuń