Witam,
dzisiejszy wpis bedzie zawiązany z tematyką rozrządu w kilku akapitach przekażę wiedzę na ten temat, którą moim zdaniem warto mieć.
Pasek zębaty jest wykonany z zbrojonej kordem i włóknem szklanym gumy, dzięki czemu jest odporny na rozciąganie. Zęby są wzmacniane tkaniną lub teflonem.
Zerwanie paska rozrządu wiąże się w większości przypadków z poważną awarią silnika - warto jednak wiedzieć co będzie podlegało ewentualnej wymianie.
- nowe zawory 300 zł
- nowe śruby mocujące głowicę 150 zł
- uszczelka głowicy 200 zł
- nowe popychacze 400 zł
- regeneracja głowicy 350 zł
- montaż i demontaż głowicy 600 zł
- nowy rozrząd 400 zł
Ceny podane orientacyjnie dla silnika z 8 zaworową głowicą.
Rozrząd realizowany paskiem lub łańcuchem to popularne rozwiązania. Warto wspomnieć o innych istniejących rozwiązaniach np. koła zębate (Touareg V10) lub kombinacje łańcucha z paskiem w 1.8 TDCI. Przyszłość według niektórych należy do pasków pracujących w oleju, takie rozwiązania stosuje już Ford w swoich auta np. 1.8 TDCI.
Czynniki przyspieszające zużycie paska:
- wycieki z uszczelniacza wału korbowego i wałka rozrządu
- uszkodzona obudowa rozrządu powodująca dostawanie się zanieczyszczeń do pracującego rozrządu
- uszkodzony napinacz, rozrząd może się przestawić lub wyrwać kilka zębów
- zużyte roki prowadzące stawiające opór
- zatarta pompa wody
Objawy zużycia łańcucha rozrządu:
- nierówna praca silnika na biegu jałowym (zmiana faz rozrządu)
- terkotanie i szmery słyszane na biegu jałowym
- maksymalne wysunięcie napinacza, widziane po zdjęciu obudowy
- zużycie zębów kół łańcuchowych , widziane po zdjęciu obudowy
- sygnał opóźnienia faz rozrządu ( do sprawdzenia komputerem)
Przód silnika to ta strona przy której znajdują się napędy pasków osprzętu auta (wspomaganie, klimatyzacja, alternator), tył to strona po której jest koło zamachowe i wyprowadzenie napędu na skrzynie biegów. Rozrząd od zawsze był montowany z przodu silnika od kilku lat BMW i Audi forsują w niektórych silnikach montaż rozrządu z tyły co podwyższa wyraźnie koszty uśnięcia ewentualnej awarii silnika.
Więcej informacji w Tygodniku Motor 5/2015.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz