poniedziałek, 11 marca 2013

Audi 2.0 TDI, VW 2.0 TDI i nie tylko. Problemy, usterki, oznaczenia silników.



2.0 tdi  miał godnie zastąpić popularną i cenioną odmianę 1.9 TDI. I choć jest dużo nowocześniejszy od poprzednika, trapią go poważne usterki oraz wady fabryczne.          

                2.0 tdi zadebiutował na początku 2003 r. (Touran) i z czasem  był wprowadzany do kolejnych modeli koncernu Volkswagena. Jest to jednostka bardzo popularna którą możemy spotkać min w takich modelach: VW Passat, Audi A4 B7, VW Golf V, Skoda Superb, Audi A6 C7, Seat Leon, czy Skoda Octavia.



Silnik  występował w wielu odmianach różniących się mocą oraz rozwiązaniami technicznymi:
odmian 8 zaworowa miała 136 km lub 140 km, jej odmiany różniły się osprzętem silnika


- pierwsze 2.0 tdi miały 8 zaworową głowicę i 136 koni mechanicznych, były montowane w: VW Passat, Skoda Superb, Seat Toledo, Seat Altea. Ich wadą fabryczną było obsiadanie głowicy w wyniku czego ubywa nam płyn chłodniczy. Z czasem wyrabiają się gniazda wtryskiwaczy, zdarzają się awarie DPF oraz turbin, które najczęściej wynikają z dużych przebiegów. Jego zaleta jest brak wałków wyrównoważających, silnik nie ma problemów
z układem korbowo – tłokowym.
               
Oznaczenie silnika tego typu to min.:
BMM (min. Golf V, A3 i inne 140 km ),
BGW (tylko Passat B5 136 km)
BPW (Audi A4 140 km)


- kolejna odmiana 2.0 TDI z 8 zaworową głowicę i 140 km miała wałki wyrównoważające, problemy te same co dla wersji wyżej (BMM, BGW), dodatkowo pojawił się problem z awaryjnym napędem pompy olejowej który może doprowadzić do zatarcia silnika.               
Oznaczenie silnika tego typu to min.:  BKP (Passat B6 140 km)


- odmian 16 zaworowa występowała w odmianie 140 i 170 km, jej odmiany różniły się osprzętem i rozwiązaniami technicznymi:

- 2.0 TDI 16 V bez wałków wyrównoważających z pompowtryskiwaczami Boscha, które można w łatwy sposób zregenerować (koszt od 300 – 600 zł), częstą usterką jest pękanie głowicy na 1 albo na 2 i 3 cylindrze, koszt naprawy to około 3500 zł – po 2007 roku problem właściwie wyeliminowano. Do wad można zaliczyć awaryjne rumuńskie turbiny oraz drgania na biegu jałowym. Silnik popularny w takich modelach jak: VW Golf, Audi A3               
Oznaczenie silnika tego typu to min.:  BKD (AZV Benelux 140 km)


- 2.0 TDI 16V z wałkami wyrównoważającymi i pompowtryskiwaczami Boscha, problemem jest zacieranie się pompy olejowe, plus wady silników (BSY, BKD, AZV)
Oznaczenie silnika tego typu to min.: 
BLB (Audi A4, A6 140 km),
BSS (Skoda Superb 140 km często z DPF, brak problemów z głowicą),
BRE (Audi A4, A6 140 km nie ma wałków zrównoważających, ale pozostał problem zacierającej się pompy spowodowany wycieraniem się zębatki na wale korbowym)



-  2.0 TDI 16V z wałkami wyrównoważającymi i pompowtryskiwaczami Siemensa, których nie można regenerować – koszt nowego 1600 zł. Problemy jak w silnikach (BLB, BRE) i droga naprawa wtrysków.             
Oznaczenie silnika tego typu to min.:
BKP(Passat 140),
BMR (Passat 170),
BRD (A4 170)


- 2.0 TDI 16V bez wałków wyrównoważających z pompowtryskiwaczami Siemensa, których nie można regenerować. Problemy z pękającą głowicą, drogimi pompowtryskiwaczami, występuje DPF. Popularny w modelu: VW GOLF, A3, Octavia, Altea, Leon, Touaran,Oznaczenie silnika tego typu to min.:  BMN 170km

Najpoważniejszym z problemów 2.0 TDI jest zacierająca się pompa olejowa która bardzo często doprowadza do zatarcia turbosprężarki oraz silnika. Tego typu awaria często wiąże się z wymianą silnika na który kosztuje w granicach 2500 – 4000 zł (używany) + koszty montażu 1000 zł, sama regeneracja turbo to 1300 zł. Usterka ta występuje w silnikach wyposażonych w wałki wyrównoważające. Jest tam źle rozwiązany napęd pompy za pomocą 77 mm imbusa który z czasem się wyciera i powoduje utratę napędu pompy. Problem zacierania 2.0 TDI jest charakterystyczny dla wersji BLB szczególnie popularnej w takich modeli jak: VW Passat, Audi A4 B7, Audi A6 C7
                Problem feralnego napędu pompy można rozwiązać poprzez usunięcie całego moduł wałków wyrównoważających wraz z pompą oleju i zastępują go tradycyjnym napędem znanym z 1.9 TDI czy 2.0 TDI BKD, koszt takiej 
przeróbki około 2000 zł z oryginalnymi częściami i robocizną.

Podsumowując silnik 2.0 TDI ma więcej wad niż zalet. Jeśli będziemy mieli pecha to trafimy na egzemplarz w który będziemy musieli zainwestować kilka tysięcy złotych. Z drugiej strony są użytkownicy którzy bardzo chwalą ten silnik za świetną dynamikę oraz umiarkowane spalanie. Jeśli szukasz 2.0 TDI to w szczególności można polecić wersję BMM oraz BKD (od 2007) oraz wszystkie wersje oparte na wtrysku common rail min. CBB,CBAB,CBAA. Wiele osób również poleca wersję BMN która miała 170 km, jest raczej bezawaryjna ale ma droga osprzęt w postaci DPF oraz wtrysków Siemensa. Najgorzej pod względem awaryjności, kosztów serwisu wypadają BKP oraz BMR.

Dla osób zainteresowanych lepszym zgłębieniem tematu polecam następujące stronki:

PS. Starałem się przedstawić problem silnika w miarę dokładnie, jeśli ktoś zauważył że gdzieś wkradł się jakiś błąd lub warto rozszerzyć wpis o jakieś nowe informacje - to proszę o tym pisać w komentarzach.




19 komentarzy:

  1. Witam
    Wiec prosze by mi Pan dokladnie powiedzial co musze kupic do silbika BRE aby zainstalowac tam pompe od 1.9
    Chodzi mi o wszystkie nazwy potrzebnych czesci.

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do części to najlepiej, żeby skonsultował się Pan z mechanikiem, który będzie przeprowadzał naprawę silnika - sprawdzi Pan w ten sposób jego wiedzę i fachowość.

    Ja polecam skontaktować się z warsztatem który ma dużą praktykę w przeprowadzaniu poprawek w 2.0 TDI - proszę się skontaktować z Piero który dokładnie opisał problem i jego rozwiązanie: http://www.a6klub.pl/a6-c6-20tdi-problem-z-20-tdi-glosna-praca-drgania-vt28061.htm

    OdpowiedzUsuń
  3. A czy może wie Pan coś o problemach z silnikami w Oplu Astrze III?W miarę możliwości proszę o informacje.

    OdpowiedzUsuń
  4. w oplu astrze 3 dizel wiekszych problemów z silnikami nie ma . w 1.9 cdti pada kolektor ssacy za 800 zł , w 1.3 cdti trzeba wymienic łancuszek rozrządu co 100tyś
    najlepszy motor to isuzu 1.7cdti , praktycznie bezobsługowy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W mojej ocenie najlepiej kupić 1.9 8v czyli 100 koni albo 120, te silnik nie wszystkie miały dpf, są to bardzo dobre silniki i tanie, goły słupek można kupić sporo poniżej 1000 zl z wad, okropna kultura pracy oraz bardzo wadliwa skrzynia 6 biegowa

      Usuń
  5. Potwierdzam to co kolega wyżej napisał. Dodam że 1.9 CDTI to jednostka bardziej nowoczesna a co za tym idzie bardziej dynamiczna, ale niestety droższa w serwisie.
    1.9 CDTI 150 km z Astry robi prawie GTI, silnik ma świetną elastyczność.

    OdpowiedzUsuń
  6. wywaliłem wałki i zamontowałem pompę od 1.9tdi-tylko dlaczego silnik dziwnie sie zachowuje-drży???

    OdpowiedzUsuń
  7. Po tej wymianie wszystko powinno grać jak należy. Sam to robiłeś czy komuś zleciłeś? Ile wyszły części i ewentualnie robota?

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam mam pytanie posiadam volkswagena Tyrana 2.0 diesl 140 km 2009 rok. Padł mi silnik i czy można wsadzić silnik AZV zamiast BMM i czy będzie to pasowało. Samochód ma teraz wsadzony silnik BMM może ktoś mi doradzić czy jest taka możliwość ?

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam silnik 2.0 TDI w audi b6, jak na razie jeżdżę bez problemów co prawda przez te 3 lata co mam ten samochód zrobiłem tylko 40k km ale na szczęście nie sprawia mi problemów.

    OdpowiedzUsuń
  10. Poniżej linki pod którymi dowiecie się jak sprawdzić przebieg auta po VIN i nie tylko:
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLXkiKTrCgMCTyt-zlplhDs1bB3TLhjO3i.
    Playlista z darmowymi dekoderami VIN:
    https://www.youtube.com/watch?v=Y2VtgUJD9b4&list=PLXkiKTrCgMCTIvYGZ5Gg3e4VEyBVaP6Ph

    OdpowiedzUsuń
  11. Silnik pod względem dynamiki i spalania świetny, lecz większość właścicieli przyprowadził o ból głowy. Najważniejsza przy tym silniku jest profilaktyka. Częste wymiany oleju oraz co ileś tysięcy kilometrów wymiana pompy. Sam posiadałem wersje 8V i silnik sprawował się doskonale bo miał wymienioną wcześniej wspomnianą pompę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Skąd ta wiedza że pompowtryskiwaczy Siemensa nie da się regenerować?
    Ja znam co najmniej dwa zakłady które to robią od dość dawna

    OdpowiedzUsuń
  13. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawy artykuł. Wszystkie informacje bardzo przydatne

    OdpowiedzUsuń
  15. Dużo pomocnych informacji i wskazówek, świetnie napisane

    OdpowiedzUsuń