czwartek, 1 maja 2014

Automatyczna skrzynia biegów – obsługa, serwis, zapobieganie awarią.


Kupując automatyczną skrzynię biegów (ASB)  musisz się liczyć z tym, że jest to rozwiązanie dużo bardziej skomplikowane niż zwykła skrzynia manualna.  Skrzynia automatyczna jest układem hybrydowym, mechaniczno-hydrauliczno-elektronicznym – długa i skomplikowana nazwa doskonale oddaje zaawansowanie techniczne tego typu rozwiązań



W tym wpisie postaram się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania z którymi można spotkać się w Internecie. Jak sprawdzić  poprawne działanie automatu? Na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta z automatem? Czy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Jak wykonać serwis ASB?

Nie będę się rozpisywał na temat zalet skrzyni automatycznej bo jest ich sporo i jeżeli jesteś zainteresowany zakupem auta w takie udogodnienie to nie trzeba pewnie Ci do niej przekonywać.

Zacznijmy od tego jak sprawdzić samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.
Już podczas rozmowy telefonicznej warto wypytać czy obecny właściciel kiedykolwiek zmieniał olej w skrzyni oraz czy dokonywał w niej jakikolwiek kontroli lub przeglądów. ASB nie znoszą zaniedbań serwisowych – główna przyczyna awarii to zanieczyszczenia które niszczą wrażliwą płytę sterującą oraz elektrozawory. Jeśli przy skrzyni cokolwiek było robione to zapytajcie o rachunki oraz FV – nie wierz w info. że skrzynia była regenerowana jeśli nie ma na to odpowiedniego potwierdzenia. Naprawa skrzyni automatycznej najczęściej startuje od 1000 zł i jest  przeprowadzana zawsze przez specjalistyczne firmy – dlatego każdy oczekuje gwarancji na wykonana pracę i zabiega o FV na usługę.



Podczas oględzin zwróćcie uwagę czy silnik jest zimny. Poprawne działanie ASB zweryfikujecie podczas nagrzewania się oleju w układzie. Dobrze działająca skrzynia na rozgrzanym oleju może nie wzbudzać podejrzeń, natomiast na zimnym jesteście wstanie wyłapać pierwsze oznaki zużycia oraz konieczności wykonania poważnej naprawy. Testując ASB trzeba wykonać dłużą trasę testową – najlepiej kilkanaście km (odwiedźcie np.  SKP, ASO oraz niezależny warsztat) taki test pozwoli wyłapać ewentualne usterki, które wychodzą dopiero w trakcie eksploatacji auta.

Podczas jazdy testowej wypróbuj wszystkie położenia skrzyni. Jedź w trybie D jak i S, automatycznym i manualnym . Rozpędź auto tak aby skrzynia wrzuciła najwęższy  bieg i powoli przyspieszaj w taki sposób aby nie doszło do redukcji  (auto powinno nabierać równomiernie obrotów i prędkości). Sprawdź jak przełączają się biegi pod niskim, średnim i dużym obciążeniem.  Zatrzymaj auto i sprawdź czy można odpalić samochód w pozycji D lub R – w poprawienie działającym aucie silnik się nie uruchomi. Na końcu testu warto odwiedzić warsztat i sprawdzić czy nie ma ewentualnych wycieków, poproś o diagnostykę komputerową oraz sprawdzenie poziomu oleju w skrzyni.  Po  zrobieniu takiego testu wszelkie niedomagania skrzyni powinny być Ci znane. Dużo prawdy jest w powiedzeniu, że automatem poprawnie działającym można jeździć, jeździć i jeździć, a jak coś się spier….. to czeka Cię od razu droga naprawa.



Masz już auto z ASB, więc warto posiąść trochę wiedzy na temat obsługi takich skrzyni. Na własnym przykładzie wiem, że bardzo ciężko znaleźć fachowca, który potrafiłby przeprowadzić  serwis ASB oraz doradzić  co należy zrobić. W polskich warsztatach często ciągle żyje przekonanie, że ASB zgodnie z zaleceniami producenta są bezobsługowe! – bezobsługowe w okresie gwarancji , po jej zakończeniu należy zadbać o jakość pracy tego układu. Kupując auto z automatem zapomni o oszczędzaniu na serwisie to się może szybko zemścić.  Zleć dynamiczną wymianę oleju, która pozwala na zmianę w zasadzie całego oleju w skrzyni, a nie tak jak statyczna tylko jego części. Wymień filtr oraz uszczelkę miski olejowej. Przy okazji warto zlecić badanie na obecność glikolu w oleju, który ma destruktywny wpływ na działanie układu, a bierze się z nieszczelności układu chłodzenia ASB połączonego z układem chłodniczym auta (płyn chłodniczy przedostaje się do  oleju ASB). Olej należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta skrzyni najczęściej co 30 tys. km (pierwsza wymiana na 100 tys. km).

Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie w aucie które zostało stworzone dla poprawienia komfortu pracy kierowcy, jeśli o nią dobrze zadbamy – wcześniej wybierzemy auto w uczciwym stanie to powinniśmy uniknąć kłopotów i cieszyć się ze wszystkich zalet tego rozwiązania.




1 komentarz: