Kupując automatyczną
skrzynię biegów (ASB) musisz się liczyć
z tym, że jest to rozwiązanie dużo bardziej skomplikowane niż zwykła skrzynia
manualna. Skrzynia automatyczna jest
układem hybrydowym, mechaniczno-hydrauliczno-elektronicznym
– długa i skomplikowana nazwa doskonale oddaje zaawansowanie techniczne tego
typu rozwiązań
W tym wpisie postaram się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania z którymi można spotkać się w Internecie. Jak sprawdzić poprawne działanie automatu? Na co zwrócić uwagę podczas zakupu auta z automatem? Czy wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów? Jak wykonać serwis ASB?
Nie będę się rozpisywał na temat zalet skrzyni automatycznej bo jest ich sporo i jeżeli jesteś zainteresowany zakupem auta w takie udogodnienie to nie trzeba pewnie Ci do niej przekonywać.
Zacznijmy od tego jak
sprawdzić samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.
Już podczas rozmowy telefonicznej warto wypytać czy obecny właściciel kiedykolwiek zmieniał olej w skrzyni oraz czy dokonywał w niej jakikolwiek kontroli lub przeglądów. ASB nie znoszą zaniedbań serwisowych – główna przyczyna awarii to zanieczyszczenia które niszczą wrażliwą płytę sterującą oraz elektrozawory. Jeśli przy skrzyni cokolwiek było robione to zapytajcie o rachunki oraz FV – nie wierz w info. że skrzynia była regenerowana jeśli nie ma na to odpowiedniego potwierdzenia. Naprawa skrzyni automatycznej najczęściej startuje od 1000 zł i jest przeprowadzana zawsze przez specjalistyczne firmy – dlatego każdy oczekuje gwarancji na wykonana pracę i zabiega o FV na usługę.
Już podczas rozmowy telefonicznej warto wypytać czy obecny właściciel kiedykolwiek zmieniał olej w skrzyni oraz czy dokonywał w niej jakikolwiek kontroli lub przeglądów. ASB nie znoszą zaniedbań serwisowych – główna przyczyna awarii to zanieczyszczenia które niszczą wrażliwą płytę sterującą oraz elektrozawory. Jeśli przy skrzyni cokolwiek było robione to zapytajcie o rachunki oraz FV – nie wierz w info. że skrzynia była regenerowana jeśli nie ma na to odpowiedniego potwierdzenia. Naprawa skrzyni automatycznej najczęściej startuje od 1000 zł i jest przeprowadzana zawsze przez specjalistyczne firmy – dlatego każdy oczekuje gwarancji na wykonana pracę i zabiega o FV na usługę.
Podczas oględzin zwróćcie uwagę czy silnik jest zimny. Poprawne działanie ASB zweryfikujecie
podczas nagrzewania się oleju w układzie. Dobrze działająca skrzynia na rozgrzanym
oleju może nie wzbudzać podejrzeń, natomiast na zimnym jesteście wstanie wyłapać pierwsze oznaki zużycia oraz konieczności
wykonania poważnej naprawy. Testując ASB trzeba wykonać dłużą trasę testową
– najlepiej kilkanaście km (odwiedźcie np.
SKP, ASO oraz niezależny warsztat) taki test pozwoli wyłapać ewentualne
usterki, które wychodzą dopiero w trakcie eksploatacji auta.
Podczas jazdy
testowej wypróbuj wszystkie położenia skrzyni. Jedź w trybie D jak i S,
automatycznym i manualnym . Rozpędź auto
tak aby skrzynia wrzuciła najwęższy bieg
i powoli przyspieszaj w taki sposób aby nie doszło do redukcji (auto powinno nabierać równomiernie obrotów i
prędkości). Sprawdź jak przełączają się biegi pod niskim, średnim i dużym
obciążeniem. Zatrzymaj auto i sprawdź czy można odpalić samochód w pozycji D lub R
– w poprawienie działającym aucie silnik się nie uruchomi. Na końcu testu warto odwiedzić warsztat i sprawdzić czy nie ma
ewentualnych wycieków, poproś o diagnostykę komputerową oraz sprawdzenie poziomu
oleju w skrzyni. Po zrobieniu takiego testu wszelkie niedomagania
skrzyni powinny być Ci znane. Dużo prawdy jest w powiedzeniu, że automatem poprawnie
działającym można jeździć, jeździć i jeździć, a jak coś się spier….. to czeka
Cię od razu droga naprawa.
Masz już auto z ASB,
więc warto posiąść trochę wiedzy na temat obsługi takich skrzyni. Na
własnym przykładzie wiem, że bardzo ciężko znaleźć fachowca, który potrafiłby
przeprowadzić serwis ASB oraz
doradzić co należy zrobić. W polskich warsztatach często ciągle żyje
przekonanie, że ASB zgodnie z zaleceniami producenta są bezobsługowe! –
bezobsługowe w okresie gwarancji , po jej zakończeniu należy zadbać o jakość
pracy tego układu. Kupując auto z automatem zapomni o oszczędzaniu na serwisie
to się może szybko zemścić. Zleć dynamiczną wymianę oleju, która pozwala
na zmianę w zasadzie całego oleju w skrzyni, a nie tak jak statyczna tylko
jego części. Wymień filtr oraz uszczelkę
miski olejowej. Przy okazji warto zlecić badanie na obecność glikolu w oleju,
który ma destruktywny wpływ na działanie układu, a bierze się z nieszczelności układu
chłodzenia ASB połączonego z układem chłodniczym auta (płyn chłodniczy
przedostaje się do oleju ASB). Olej należy wymieniać zgodnie z zaleceniami
producenta skrzyni najczęściej co 30 tys. km (pierwsza wymiana na 100 tys. km).
Automatyczna skrzynia biegów to rozwiązanie w aucie które
zostało stworzone dla poprawienia komfortu pracy kierowcy, jeśli o nią dobrze
zadbamy – wcześniej wybierzemy auto w uczciwym stanie to powinniśmy uniknąć
kłopotów i cieszyć się ze wszystkich zalet tego rozwiązania.
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuń