Witam,
problem z termostatem bardzo często uchodzi uwadze wielu kierowcom (szczególnie kiedy zablokuje się w pozycji otwartej), ponieważ nie wpływa on znacząco na komfort jazdy, a sama usterka na pierwszy rzut oka nie jest uciążliwa, ani niebezpieczna.W kilku punktach chciałbym przedstawić cały problem oraz w jaki sposób można go zdiagnozować tak aby nie pakować się w zbędne wydatki.
1. Podstawowe informacje:
- odpowiednia temperatura silnika to około 90°C
- silnik benzynowy potrzebuje maksymalnie kilku km (2-6) aby osiągnąć temp. 90°C
w przypadku diesla szczególnie zimą czas nagrzewanie może wydłużyć się o 30%.
- wraz z upływem czasu temperatura na zegarach powinna podnosić się stopniowo
- w aucie w okresie zimowym nie powinno być problemu z ogrzaniem wnętrza
- auto podczas jazdy i w korkach utrzymuje stałą temperaturę około 90°C
2. Problemy wskazujące na usterkę termostatu.
Wyróżniamy dwie sytuacje:
- termostat otwarty
- termostat zamknięty
Termostat otwarty objawy:
- temperatura ma problem podejść w okolice 90°C
- silnik jedynie na postoju lub w korkach zyskuje na temp.
- w trasie temp. notorycznie spada poniżej 70°C lub mniej (okolice pierwszej kreski na zegarach)
- mamy problem z dogrzaniem wnętrza
- auto więcej pali
Termostat zamknięty objawy:
- silnik się przegrzewa, temperatura skacze ponad 90°C
- pomimo temp. powyżej 90°C nie włącza się wentylator
- bulgotanie w układzie chłodzenia po osiągnięciu temperatury wyraźnie powyżej 90°C
- bardzo gorące powietrze z nawiewów
3. Diagnostyka:
Powyżej miałeś wymienione objawy uszkodzonego termostatu, aby mieć pewność co do
przyczyny usterki należy:
- podłączyć komputer diagnostyczny i sprawdzić temp. odczytywaną przez czujnik w układzie.
Jeśli temp. jest poza zakresem (zakres np do 110°C, a czujnik pokazuje 360°C) lub brak odczytu to czujnik jest najczęściej do wymiany
- sprawdź czy nie ma jakiś błędów związanych z układem np błąd czujnika wentylatora lub można zewrzeć piny czujnika elektrowentylatora chłodnicy (sprawdzimy i w ten sposób czy działa)
- NAJWAŻNIEJSZE obserwuj zmianę temperatury na wyjściu rury z silnika do chłodnicy , rura powinna być letnia, aż w momencie otwarcia termostatu zrobi się w naprawdę gorąca - tak poprawnie działa układ.
W przypadku zamkniętego układu rura będzie ciągle letnia, a ciecz chłodząca może się nawet gotować - termostat nie otwiera przepływu na duży obieg.
Dla otwartego układu rura będzie nagrzewać się stopniowo od samego początku - termostat jest ciągle otwarty.
Pozdrawiam i zachęcam do zapoznania się z innymi artykułami oraz pisania komentarzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz