Bardzo wiele mówi się o tym, że auta na zachodzie europy są droższe niż te sprzedawane u nas w kraju - tak to prawda jeśli spojrzymy powierzchownie na ceny na niemieckich i polskich portalach ogłoszeniowych dojdziemy do takiego wniosku. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że auta w Niemczech są eksploatowane w lepszych warunkach (lepsze drogi, paliwa) oraz statystyczny Niemiec ma więcej pieniędzy na dobry serwis auta niż jego polski odpowiednik. Kupując auto z Niemiec po dużym serwisie masz pewność wykonanej dobrej roboty. Generalnie auta z tego rynku są w lepszym stanie niż w Polsce.
Z drugiej strony auta kosztują tam więcej, ponieważ ich serwis oraz utrzymanie jest droższe niż w Polsce, a niemiecki klient ma bardziej zasobnym portfelem i może sobie pozwolić na zakup takiego auta - które dla Polaka jest często za drogie. Aby trafić prawdziwą okazję trzeba znaleźć auto które dla Niemca z punktu ekonomicznego jest nieciekawe np. Auta z dużym przebiegiem, samochody po kolizjach, z uszkodzonymi silnikami, filtrami DPF, kołami dwumasowymi - takie auta poza wymienionymi wadami są ciągle godne polecenia, a ich cena jest atrakcyjna nawet na tle polskiego rynku.
Dla przykładu wymiana koła dwumasowego w VW Passacie 1.9 TDI 105 km z 2007 roku kosztuje Niemca od 1000 euro w niezależnym wariacie do 1500 euro u dealera VW. W Polsce taką usługę można wykonać już za 2500 zł. Rożnica jest ogromna, dlatego Niemiec bardzo często decyduje się na sprzedaż auta. W skrócie im poważniejsza naprawa tym bardziej opłaca się sprzedać auto na eksport.
Dla zainteresowanych podaje adresy stron:
http://www.mister-auto.de/de/ - części zamienne
http://www.deine-autoreparatur.de/
http://www.schmidt-und-koch.de/neuwagen/vw.html - oferty związane z serwisem oraz naprawą auta
Przykładowy koszt wymiany rozrządu na terenie Niemiec. Ceny usług są przeważnie wyższe od 50% do nawet 100%, koszt części jest z reguły wyższy o około 20-30%.
Ubezpieczenie auta również kosztuje zdecydowanie więcej niż w Polsce, Ubezpieczenie na terenie Niemiec różni się od polskiego ubezpieczenia przede wszystkim tym, że jest zawierane na konkretny pojazd prowadzony przez konkretnego kierowcę – jednym pojazdem może kierować więc jedna, ubezpieczona osoba, ewentualnie osoby wpisane do ubezpieczenia, np. żona lub dziecko. Obca osoba nie może prowadzić cudzego pojazdu.
Porównywarki ubezpieczeń mają bardzo kompleksowe pytania: należy wpisać m.in. miejsce zamieszkania, dane samochodu i osoby ubezpieczanej, rodzaj ubezpieczenia (OC, OC + częściowe AC, OC + pełne AC) Przykład: Niemiecka porównywarka ubezpieczeń OC/AC
Porównywarki ubezpieczeń mają bardzo kompleksowe pytania: należy wpisać m.in. miejsce zamieszkania, dane samochodu i osoby ubezpieczanej, rodzaj ubezpieczenia (OC, OC + częściowe AC, OC + pełne AC) Przykład: Niemiecka porównywarka ubezpieczeń OC/AC
PRZYKŁAD: Porównanie ubezpieczenia w Niemczech i w Polsce dla samochodu Mazda 626, 2.0, benzyna, rocznik 2000, roczny przebieg ok. 10 000 km, garażowany, kierowca: kobieta, prawo jazdy od 2009 roku, bez wypadków, przy braku zniżek.
Niemcy: ubezpieczenie OC od 400 do 800 Euro
Niemcy: OC + pełne AC: od 500 do 1300 Euro:
Niemcy: ubezpieczenie OC od 400 do 800 Euro
Niemcy: OC + pełne AC: od 500 do 1300 Euro:
Polska: ubezpieczenie OC w wysokości 800-2000 zł:
+ AC: od 1600-1900 zł
PODATEK DROGOWY NIEMCY.
Tabela emisji CO2 dla poszczególnych samochodów: http://www.dat.de/uploads/media/LeitfadenCO2.pdf
Jest całe mnóstwo stron, na których można obliczyć wysokość podatku drogowego podając podstawowe dane samochodu, np.: Dla samochodów z pierwszą rejestracją przed 1.07.2009: http://www.kfz-steuer.de/kfz-steuer_pkw.php - konieczne jest wpisanie obok daty pierwszej rejestracji, również normy (klasy) emisji spalin oraz klucza. Dane znajdują się w dowodzie rejestracyjnym (Zulassungsbescheinigung Teil I).
Dla samochodów z pierwszą rejestracją po 1.07.2009: http://www.kfz-steuer.de/kfz-steuer_pkw_neu.php (należy podać datę pierwszej rejestracji, pojemność silnika, klasę emisji spalin).
O ile podatek jest większy dla diesla niż dla benzyny w Niemczech?Opodatkowanie samochodu z silnikiem benzynowym - 2 € za każde rozpoczęte 100 cm³ pojemności, z silnikiem Diesla 9,50 € za każde rozpoczęte 100 cm³ pojemności. Kwota wolna od podatku: przy emisji spalin 120g/km dla samochodów zarejestrowanych do 2011 roku, 110g/km dla samochodów zarejestrowanych od 2012 roku oraz 95g/km dla samochodów zarejestrowanych od 2014r. Za każdy kolejny g/km naliczony jest podatek w wysokości 2 € .
Dla Audi A3 z 2003 roku z silnikiem 1.9 TDI moc 101 km podatek wynosi około 300 euro.
Tak jak widzisz czasami Niemcowi po prostu opłaca się sprzedać swoje auto, ponieważ podatki dla starszych aut ciągle rosną, a koszty większych napraw są bardzo wysokie. Warto mieć dobrego mechanika, który nam naprawi auto z Niemiec wtedy jest duża szansa, że takie auto znajdziemy w dobrej cenie i jeszcze się nim nacieszymy. Zwróć uwagę na różnicę w podatku miedzy dieslem a benzyną - jeśli Niemiec wybiera diesla do raczej będzie nim jeździł bardzo dużo.
Polecane artykuły.
Polecane artykuły.
To wyjaśnia dlaczego Polacy wolą sprowadzać auta z Niemiec. Sam jestem zaskoczony, że jest aż tak duża różnica cenowa.
OdpowiedzUsuńIm starsze auto tym większe wydatki na jego utrzymanie. Bardzo często Niemiec woli zdecydować się na zakup auta z salonu lub 2-3 letniego i dzięki temu zaoszczędzić na jego obsłudze oraz podatkach.
OdpowiedzUsuń,
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńWszystko dokładnie przedstawione i wyjaśnione. Na pewno warto znać takie informacje.
OdpowiedzUsuńTrzeba brać pod uwagę też ich zarobki. Dzięki temu do nas sprowadzane są auta w dobrej cenie
OdpowiedzUsuń