piątek, 22 marca 2013

1.9 TDI BKC, BXE, BLS i nie tylko...



1.9 TDI to silnik koncernu Volkswagena, który jest jednym z najpopularniejszych diesli na rynku samochodów, można go znaleźć min. w Audi, VW, Skodach, Seatach oraz w Fordzie Galaxy. Silnik zadebiutował w 1991 roku w Audi 80 i miał wtedy 90 km,  z czasem był produkcje zakończono 2011 roku ( z powodu normy EURO5, której nie był w stanie spełnić). Dzięki silnikom TDI charakter diesli zmienił się, silniki te kierowcy zaczęli kojarzyć z świetnymi osiągami oraz niskim spalaniem.

1.9 TDI występował w ponad 40 różnych wersjach różniących się m.in. momentem obrotowym, mocą, osprzętem. Dużą zmiana techniczną było zastąpienie pompy wtryskowej, pompowtryskiwaczami które umożliwiły podniesienie mocy oraz obniżenie spalania. W tym wpisie skoncentruje się na ostatnich produkowanych wersjach TDI. Będą to silniki o mocy 90 km i 105 km.

Wersja 105 km oznaczenia:
BKC, BXE, BLS montowany w: Audi A3, Seat Altea, Leon, Toledo, Skoda Octavia, VW Golf, Jetta, Passat, Touaran
BJB montowany w: Seat Altea, Toledo, Skoda Octavia, VW Caddy

Wersja 90 km oznaczenia:
BRU montowany w:  VW Golf, Touaran
BXF montowany w: Seat Altea, Leon, VW Golf, Golf Plus, Touaran
BXJ montowany w: Seat Ibiza, VW Golf, Golf Plus, Touaran

Silniki były oparte na pompowtryskiwaczach BOSCHA (koszt regeneracji 300 -600 zł), turbosprężarka o zmiennej geometrii (regeneracja 700 -900 zł), koło dwumasowe (z sprzęgłem 1500 zł nowe). Najczęstsze usterki to min: awarie wtryskiwaczy które objawia się spadkiem mocy oraz kopceniem na czarno, zużycie turbosprężarki powoduje ubytki oleju silnikowego, niebieski dym z rury wydechowej problem z przyspieszaniem, zużycie koła dwumasowego które objawia się drganiami oraz hałasy z okolic sprzęgła, ślizganie się sprzęgła, auto nie jedzie. Pamiętaj że dobrym pomysłem jest z wymiana koła dwumasowego połączyć wymianę sprzęgła oraz uszczelniacza skrzyni biegów.

Przy wyborze samochodu zwróć uwagę na oznaczenie silnika pozwoli Ci to na uzyskanie informacji na jego temat. 1.9 TDI o oznaczeniu BLS były wyposażone w filtr cząsteczek stałych (DPF) którego wymiana na nowy kosztuje około 3500 zł. Filtr bardzo często ulega awarii podczas dlugiej jazdy miejskiej która nie jest przeplatana wyjazdami poza miasto gdzie sa odpowiednie warunki do oczyszczenia (regeneracji ) DPF.
1.9 TDI o oznaczeniu BXE miało problem z wyrabiającymi się panewkami, które prowadziły do wyjścia korbowodu bokiem silnika i jego TOTALNYM zniszczeniem. Usterka występuje w szczególności w egzemplarzach  z 2007 roku, przed jej wystąpieniem nie można się skutecznie ochronić. Wymiana silnika wraz z robocizną na używany w dobrym stanie to koszt 4500 – 5500 zł. 




Podsumowując 1.9 TDI to bardzo dobra jednostka napędowa, która jest zdecydowanie lepsza od awaryjnego 2.0 TDI. Charakteryzuje się niskim spalaniem 4,5 w trasie do 7 w mieście przy żwawej jeździe oraz mimo wszystko niskimi kosztami serwisowania. Ten silnik jest doskonale znany mechanikom, nie ma również problemu z znalezieniem części zamiennych. Polecam w szczególności wersję BKC oraz BJB,.1.9 TDI BLS to też dobry wybór ale należy szukać egzemplarzy z niskim udokumentowanym przebiegiem oraz pamiętać o odpowiedniej eksploatacji auta z DPF - em.

PS: Dla osób zainteresowanych podaje linki z ciekawymi info. na temat tego silnika:
http://www.audiklub.org/silniki.html - oznaczenia silników VAG
http://www.autka.pl/?p=572 – opisany problem 1.9 TDI BXE
http://forum.vw-passat.pl/threads/104106-Wada-fabryczna-BXE - wada fabryczna BXE
http://www.auto-swiat.pl/1-wszystko-o-silniku-19-tdi - Dużo info. o 1.9 TDI

32 komentarze:

  1. Duzo mozna sie dowiedziec z tych artykulow. Przydalby sie taki opis dla 1.6TDI z punktu widzenia awaryjnosci. Czy koszt eksploatacji tego silnika jest porownywalny z 1.9TDI czy jednak awaryjnosc i koszty napraw sa znacznie wyzsze, a trwalosc nizsza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1,6tdi to uproszczony fajny i niezniszczalny silnik zaprojektowany pod floty. Bardzo dobry.

      Usuń
  2. Znajomy ma Octavie II z BLS obróciła się panewka i silnik do wymiany. Sama wymiana panewek nic nie daje jeszcze kwestia planowanie samego korbowodu. Posiadam Octavie II FL z 2009 i na najechane 280.000 km i nic się nie dzieje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo samych panewek się nie wymienia,to tak jak pisac, że przy wymianie oleju trzeba jeszcze filtr wymienić albo żeby przed zatankowaniem paliwa otworzyć wlew.

      Usuń
  3. Ja posiadam tourana z BLS oryginalny przebieg 460,000km i dalej rośnie. 2 razy wymienione panewki na wymiar seryjny co 200,000km nic się nie dzieje...

    OdpowiedzUsuń
  4. Od roku jeżdżę Golfem Plus 2007 z BLSem. Auto kupiłem od Niemca(nie płakał jak przedawal), jedyny właściciel. Najechane miał 240tys.z pełnym serwisem(sprawdziłem osobiście na miejscu). Na te te chwile ma najechane 275tys.i nic się nie dzieje. Pomijam wymianę rozrządu i 3 krotnie już olej(Motyl sybtetic). Moc ma, filtr ok.Zadnych modyfikacji nie robiłem, osiołek pracuje i wystarcza mu 5,5litra oleju napędowego. Nie narzekam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Posiadam Audi A3 1.9 TDI 105 KM silnik Bls, jestem bardzo zadowolony, przebieg oryginalny 271 tysięcy i na dzień dzisiejszy nic się nie dzieje.Śmiało polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A proszę. Mi powiedzieć no mam do kupienia taka audi 2006 rok 1.9 TDI BLS one mają DPF jeśli można napisać mi smsa 883200071 byłbym wdzieczny

      Usuń
  6. touran 1,9 105 km BLS MAM PRZEJECHANE 430 TYŚ /KM I JEST SUPER NIC SIĘ NIE DZIEJE

    OdpowiedzUsuń
  7. Poniżej linki pod którymi dowiecie się jak sprawdzić przebieg auta po VIN i nie tylko:
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLXkiKTrCgMCTyt-zlplhDs1bB3TLhjO3i.
    Playlista z darmowymi dekoderami VIN:
    https://www.youtube.com/watch?v=Y2VtgUJD9b4&list=PLXkiKTrCgMCTIvYGZ5Gg3e4VEyBVaP6Ph

    OdpowiedzUsuń
  8. 1.9 bkc audi A3 super silnik polecam

    OdpowiedzUsuń
  9. Też posiadam 1.9 bkc w vwgolf 5 silnik żwawy i zdrowy 204k nalotu

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie wpadł na warsztat BLS z obruconą panewką i ma 220 tyś nalatane. 1-wszy właściciel

    OdpowiedzUsuń
  11. Silnik bkc jetta 105 kuni niski koszt eksploatacji 300 tys przebiegu co najmniej i jest w miarę

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak się olej wymienia co 30 tys lub rzadziej, panewki lecą. Normalne

    OdpowiedzUsuń
  13. U mnie bls jak się rozgrzeje na niskich biegach do 2 tys obrotów traci moc dopiero wyżej wyrywa jak głupi.Tragedia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Audi A3 2006r 5 drzwiowa wersja z silnikiem BLS , org przebieg 350.000 zero problemów z silnikiem czy DPF-em .
    Rwie jakby miała ze 130KM , a pali 5,5L ON
    Polecam te autka i z tym silnikiem

    OdpowiedzUsuń
  15. wlaśnie wróciłem na lawecie z nie udanych wakacji 1,9TDI BLS AUDI A3 2007r zapchany pdf 0 jazdy strata mocy 70 procent ale to przez zasranego mechanika który teraz karze mi sprzedać moje fajne autko wiadomo że jak go kupilem to na widoku miał 250tyś ale chyba na jedno koło fura była zjechana ja nie jestem takim fachowcem jak ci którzy prubóją je naprawiać ale po widocznych objawach to pierwsza rzecz co bym zrobił to zregenerował DPF a nie wysyłał klijęta na wakacje twierdząc ze się wypali po trasie .fajna fura polecam oczywiście nie polecam mechanika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Mam A3 2009 1.9 tdi bls i zauważyłem że bez względu na styl jazdy silnik prewencyjnie wykonuje dopalanie dpf-a co 380 km i wtedy należy jechać ze stała predkoscią ok 10 km i to wystarczy. Jeśli chodzi o mój styl jazdy to mieszany, raz na tydzień przelot obwodnicą 140 kmh prze 20 km i jest ok 😀

      Usuń
  16. Mam turana bls 2006r.Zrobiony wirus na 140ps.Wszystko OK.Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam Turana z 2005 roku BKC 105 KM 259tyś przebiegu,mało pali dosyć żwawy ale iakiś czip na 140km by się przydał trochę brakuię mocy przy wyprzedzaniu ale silnik ok polecam czipa zrobię na 100 bo cienrzko pali na ciepłym i tak dawki wtrysku do zmiany przy okazji morzna by trochę mocy dodać, tylko czy skrzynia biegów i dwumasa wytrzyma jak ktoś coś wie z swojego doświadczenia nieg napiszę coś na ten temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miałem takie objawy w plusie 2005r. bkc 105km, że nie chciał odpalać na gorącym. Pomogła wymiana rozrusznika. Jak to sprawdzić? Rozgrzej silnik, odłącz wtyczkę od czujnika temperatury w silniku. Jeśli od razu odpali po odpięciu wtyczki, a silnik będzie gorący, to wina rozrusznika ( ja wymieniłem na zregenerowany - koszt 150 zł + robocizna ). pozdrawiam

      Usuń
    2. Rozrusznik to tylko półśrodek. Inżynierowie poszaleli i źle ustawili mapę rozruchu na ciepło. Silnik musi osiągnąć określoną liczbę obrotów/min. żeby dostał dawkę paliwa wystarczającą na uruchomienie.

      Usuń
  18. Siema,
    Mam Leon z 8 roku. BLS, kupiony z przelotem 120 kkm obecnie ok 220 kkm. Używany przez zonę (jakieś 6 lat), w 85% miasto i z tego ost 3 lata bardzo krótkie odcinki do 2 km. Z DPF żadnych problemów. Jedne dodatkowy fakt, najmniej 1 raz w msc samochód robi trasę i staram sie pilnowac aby przed trasami do paliwko trafił dodatek obniżający temp wypalania sadzy ze względy te mikro dystanse do pokonania po mieście. Reasumując, 6 lat 100 kkm głównie w mieście i DPF jest a lekko nie ma i pewnie mieć nie będzie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja mam silnik 1,9 tdi o kodzie być i nic się z nim nie dzieje przebieg 270 tysięcy przebiegu.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam mam passata 1.9 tdi bls z 2007,przebieg 246. Wymiany paska rozrządu plus dwumas poza tym wszystko ok. Żadnych problemów z pdf, nawet dymka nie puszcza. Moim zdaniem wymieniać olej co 10 tyś czasem go przegonić żeby wypalił pdf i ma chodzić.

    OdpowiedzUsuń
  21. witam),Leon 2009r,bls przebieg 210000,25 tys temu profilaktycznie zregenerowany DPF, rozpoznanie: średnio zanieczyszczony), pół na pół trasa miasto, motul clean 5w30 dla DPF co 10000 tys,i jeździ) pozdr adam

    OdpowiedzUsuń
  22. Seat Altea nie narzekam na niby tak awaryjny silnik 2.0 BKD Najechane 350kkm remap na 190hp żadnego problemu z głowica, pompą oleju ( taka sama jak 1,9 ) Olej Motul 5w40
    Drugi Seat Altea 1,9 BJB już 3 silnik, pierwszy na gwarancji korba wyszła bokiem po 44kkm, drugi silnik z udokumentowanym przebiegiem 78kkm przy 145kkm korba wyszła bokiem oba na oleju 5w30, zastąpiony silnikiem 1,9 BKC na oleju 5w40 i święty spokój po 220kkm.
    Wymiany oleju w każdym po 9-11kkm

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam audi a3 silnik bls 1.9 250.tyś wszystko ok bez dpf

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam Skodę Octavię przelatane ma 350tys. Oryginał sprowadzona z Danią jedyne co robiłem to czujnik położenia wału.

    OdpowiedzUsuń