piątek, 22 marca 2013

1.9 TDI BKC, BXE, BLS i nie tylko...



1.9 TDI to silnik koncernu Volkswagena, który jest jednym z najpopularniejszych diesli na rynku samochodów, można go znaleźć min. w Audi, VW, Skodach, Seatach oraz w Fordzie Galaxy. Silnik zadebiutował w 1991 roku w Audi 80 i miał wtedy 90 km,  z czasem był produkcje zakończono 2011 roku ( z powodu normy EURO5, której nie był w stanie spełnić). Dzięki silnikom TDI charakter diesli zmienił się, silniki te kierowcy zaczęli kojarzyć z świetnymi osiągami oraz niskim spalaniem.

1.9 TDI występował w ponad 40 różnych wersjach różniących się m.in. momentem obrotowym, mocą, osprzętem. Dużą zmiana techniczną było zastąpienie pompy wtryskowej, pompowtryskiwaczami które umożliwiły podniesienie mocy oraz obniżenie spalania. W tym wpisie skoncentruje się na ostatnich produkowanych wersjach TDI. Będą to silniki o mocy 90 km i 105 km.

Wersja 105 km oznaczenia:
BKC, BXE, BLS montowany w: Audi A3, Seat Altea, Leon, Toledo, Skoda Octavia, VW Golf, Jetta, Passat, Touaran
BJB montowany w: Seat Altea, Toledo, Skoda Octavia, VW Caddy

Wersja 90 km oznaczenia:
BRU montowany w:  VW Golf, Touaran
BXF montowany w: Seat Altea, Leon, VW Golf, Golf Plus, Touaran
BXJ montowany w: Seat Ibiza, VW Golf, Golf Plus, Touaran

Silniki były oparte na pompowtryskiwaczach BOSCHA (koszt regeneracji 300 -600 zł), turbosprężarka o zmiennej geometrii (regeneracja 700 -900 zł), koło dwumasowe (z sprzęgłem 1500 zł nowe). Najczęstsze usterki to min: awarie wtryskiwaczy które objawia się spadkiem mocy oraz kopceniem na czarno, zużycie turbosprężarki powoduje ubytki oleju silnikowego, niebieski dym z rury wydechowej problem z przyspieszaniem, zużycie koła dwumasowego które objawia się drganiami oraz hałasy z okolic sprzęgła, ślizganie się sprzęgła, auto nie jedzie. Pamiętaj że dobrym pomysłem jest z wymiana koła dwumasowego połączyć wymianę sprzęgła oraz uszczelniacza skrzyni biegów.

Przy wyborze samochodu zwróć uwagę na oznaczenie silnika pozwoli Ci to na uzyskanie informacji na jego temat. 1.9 TDI o oznaczeniu BLS były wyposażone w filtr cząsteczek stałych (DPF) którego wymiana na nowy kosztuje około 3500 zł. Filtr bardzo często ulega awarii podczas dlugiej jazdy miejskiej która nie jest przeplatana wyjazdami poza miasto gdzie sa odpowiednie warunki do oczyszczenia (regeneracji ) DPF.
1.9 TDI o oznaczeniu BXE miało problem z wyrabiającymi się panewkami, które prowadziły do wyjścia korbowodu bokiem silnika i jego TOTALNYM zniszczeniem. Usterka występuje w szczególności w egzemplarzach  z 2007 roku, przed jej wystąpieniem nie można się skutecznie ochronić. Wymiana silnika wraz z robocizną na używany w dobrym stanie to koszt 4500 – 5500 zł. 




Podsumowując 1.9 TDI to bardzo dobra jednostka napędowa, która jest zdecydowanie lepsza od awaryjnego 2.0 TDI. Charakteryzuje się niskim spalaniem 4,5 w trasie do 7 w mieście przy żwawej jeździe oraz mimo wszystko niskimi kosztami serwisowania. Ten silnik jest doskonale znany mechanikom, nie ma również problemu z znalezieniem części zamiennych. Polecam w szczególności wersję BKC oraz BJB,.1.9 TDI BLS to też dobry wybór ale należy szukać egzemplarzy z niskim udokumentowanym przebiegiem oraz pamiętać o odpowiedniej eksploatacji auta z DPF - em.

PS: Dla osób zainteresowanych podaje linki z ciekawymi info. na temat tego silnika:
http://www.audiklub.org/silniki.html - oznaczenia silników VAG
http://www.autka.pl/?p=572 – opisany problem 1.9 TDI BXE
http://forum.vw-passat.pl/threads/104106-Wada-fabryczna-BXE - wada fabryczna BXE
http://www.auto-swiat.pl/1-wszystko-o-silniku-19-tdi - Dużo info. o 1.9 TDI