środa, 11 grudnia 2013

Jak długo świeci żarówka samochodowa? Od czego zależy?

Witam na moim blogu w dzisiejszym wpisie przytoczę wyniki testu Auto Świat Poradnik dotyczące trwałości żarówek samochodowych. Oświetlenie w naszym aucie spełnia bardzo ważną rolę związaną z bezpieczeństwem jazdy. Od momentu kiedy w Polsce trzeba obowiązkowo jeździć na światłach mijania przez cały rok wielu kierowców zaczęło narzekać na szybko przepalające się żarówki.
W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na takie pytania: Ile średnio świeci żarówka samochodowa H7 i H4? Od czego zależy długość świecenia żarówki? O czym pamiętać podczas wymiany żarówki? Jakie powinno być napięcie w instalacji elektrycznej?
Co przyspiesz zużycie żarówek? Jak spada trwałość żarówki w zależności od napięcia? 





Na wstępie warto wytłumaczyć w jakich parametrach jest okreslana trwałość żarówek.
Trwałość B3  - określa po ilu godzinach pracy przepala się 3 proc. testowanych żarówek, trwałość Tc natomiast informuje po ilu godzinach ulega uszkodzeniu 63,2 proc. żarówek danego modelu i typu.
Na podstawie tabeli przedstawionej w Auto Świat Poradnik (dane testowe firmy Osram - jednego z liderów tego segmentu runku) wynika że:
standardowa żarówka H7 ma trwałość B3 330 h oraz trwałość Tc 550 h
niebieska żarówka H7 ma trwałość B3 330 h oraz trwałość Tc 550 h
wytrzymała żarówka H7 ma trwałość B3 700 h oraz trwałość Tc 1000 h
bardzo wydajna żarówka H7 ma trwałość B3 150 h oraz trwałość Tc 250 h

W przypadku żarówek H4 wyniki prezentują się następująco:
standardowa żarówka H4 ma trwałość B3 500 h oraz trwałość Tc 900 h
niebieska żarówka H4 ma trwałość B3 500 h oraz trwałość Tc 900 h
wytrzymała żarówka H4 ma trwałość B3 500 h oraz trwałość Tc 3000 h
bardzo wydajna żarówka H4 ma trwałość B3 500 h oraz trwałość Tc 900 h

Tabela zamieszczona w gazecie zawierała pomiary dla najpopularniejszych typów żarówek - po szczegóły odsyłam do październikowego Auto Świat Poradnik (2013r).

Długość świecenia, trwałość żarówki zalezy od:
- fachowości montażu
- jakości żarówek ( w przypadku chińskich odpowiedników jest rzałosna)
- napięcia zasilania (testowe dla żarówki wynosi 13,2 V, optymalne dla akumulatora to 13,9 -14,4V)
- stanu instalacji elektrycznej auta
- szczelności reflektorów

Wymieniając żarówki pamiętaj o:
- kupuj zawsze produkty renomowanych marek (kiepskie zamienniki niszczą reflektor, ponieważ mają bardzo duże promieniowanie UV)
- nigdy nie dotykaj szklanej bańki żarówki, jeśli to zrobisz odtłuść bańkę
- najlepszą jakość światła uzyskasz po regulacji ustawienia lamp
- sprawdź szczelność lampy,w przypadku problemów wymień uszczelki lub wyślij lampę do naprawy
(dostająca się woda skraca żywotność żarówek oraz powoduje niszczeni lampy)

Tak jak podawałem wcześniej testy żarówek w laboratoriach (wyniki u góry) odbywają się przy napięciu 13,2 V które najczęściej nie występuje w przypadku sprawnej instalacji auta. Napięcie bezpieczne dla akumulatora, zapewniające jego sprawne działanie to 13,9 - 14,4 V. Można przyjąć że wzrost napięcia względem 13,2 V o 5% powoduje spadek trwałości żarówek o 50%. Dlatego w normalnej eksploatacji ich trwałość jest kiepska.

Ciekawostka w przypadku żarników ksenonowych napięcie w instalacji elektrycznej auta nie ma znaczenia na ich trwałość.

Podsumowując o trwałość żarówek możemy zadbać sprawdzając poprawność działania instalacji elektrycznej auta oraz wybierając odpowiedniej jakości produkt. W przypadku żarówek o podwyższonej wytrzymałość (2x dłużej świecą) możemy liczyć się z pewnymi oszczędnościami związanymi z rzadszą wymianą. W przypadku produktów o podwyższonej skuteczności świecenia ich trwałość drastycznie spada, choć jakość świecenia wcale rewelacyjnie nie musi się poprawić (zależy od modelu auta). Moim zdaniem warto zainwestować w żarówki o wydłużonym czasie działania jeśli sporo jeździmy, żarówki o bardzo wydajnym strumieniu światła polecam szczególnie tym kierowcą którzy sporo jeżdżą w nocy. Pamiętajmy, że w przypadku nie których aut wymiana żarówki to bardzo kłopotliwa naprawa -  warto wtedy zastanowić się nad montażem śwuateł do jazdy dziennej, które częściowo rozwiążą problem ich wymiany.