czwartek, 26 grudnia 2013

Jak odmówić przyjęcia mandatu i udowodnić swoją niewinność.

Witam, dzisiaj krótki poradnik dotyczący mandatów. W ostatnim czasie głośno zrobiło się o fotoradarach straży miejskiej oraz całym systemie nakładania mandatów przez  ITD. Kwestia straży miejskiej używającej przenośnych fotoradarów została ostatnio wyjaśniona przez Sąd Najwyższy - orzeczenie wyraźnie mówi że strażnicy mogą używać tego sprzętu. To jednak nie zamyka możliwości do odwoływania się związku z przyznanym mandatem - jeśli uważamy, że nie popełniliśmy wykroczenia i mamy na to dowody poczekajmy aż sprawa trafi do sądu. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na takie pytania: Co fałszuje wyniki pomiarów suszarką (miernikiem ręcznym)? Jakie dowody możesz przedstawić w sądzie na swoją obronę? Jak przygotować się do rozprawy?  Jak postępować w przypadku mandatu od ITD? Jakie są sposoby na unikniecie mandatu z fotoradaru?  Jak wygląda poprawnie przeprowadzony pomiar suszarką ?



Najczęściej najbardziej niespodziewany pomiar prędkości dla kierowcy to kontrola realizowana za pomocą miernika ręcznego. Taki pomiar budzi również wiele wątpliwości i potrafi być nieskuteczny. W wielu sytuacjach może wskazywać zafałszowany wynik. W Motorze 44/2013 dziennikarze przeprowadzili ciekawy test popularnego radaru Iskra wychwytując najczęściej popełniane błędy przez policjantów.
- Radar fałszuje wyniki w gęstym ruchu, pokazywany wynik dotyczy najszybciej poruszającego się auta na danej trasie.
- Wiązka wysyłana przez radar jest na tyle szeroka i silna że potrafi złapać samochód jadący drogą znajdującą się obok.

- Radar używany w poruszającym się aucie jest  nieskuteczny w gęstym ruchu ( zawsze mierzy prędkość najszybciej poruszającego się auta) 

Jeżeli zdecydujesz się na sprawę w sądzie to najlepiej przedstawić materiały potwierdzające Twoją niewinność w formie filmu lub zdjęć. Powinny udokumentować duże natężenie ruchu, dokładnie pokazać miejsce pomiaru. Zaleca się również zrobić zdjęcia urządzenia którym był wykonywany pomiar (zwróć uwagę na numery seryjne oraz legalizacje). W internecie znajdziesz instrukcje obsługi popularnego sprzętu drogówki. Pomoc prawnika nie jest tutaj wskazana, ponieważ koszt jego pracy jest nie współmiernie wysoki do mandatu.

W przypadku wezwania od ITD dopiero na drugie wezwanie musisz odpowiedzieć, nie koniecznie na załączonym formularzu. Możesz również domagać się obniżenia kwoty mandatu, swoja prośbę należy uzasadnić sytuacją materialna oraz okolicznościami wykonanego pomiaru. Dopóki nie odmówiłeś otrzymania mandatu sprawa jest otwarta. ITD ma rok czasu na skierowanie sprawy do sądu po tym czasie sprawa staje się nie ważna - unikasz mandatu.  Natomiast jeśli nie chcesz przyjąć mandatu możesz np. jeśli zdjęcie było wykonane fotoradarem stacjonarnym poproś przekazanie sprawy policji lub straży  miejskiej uprawnionej do wystawiania mandatów, możesz odmówić wskazanie kierującego (argumentacja wniosek TK, syg. k3/13)  lub podać obcokrajowca jako kierowcę - nie będą go szukać:) Jeżeli zmierzona prędkość  mieści się w tolerancji pomiaru +- 3 km/h dla prędkości do 100 km/h lub 3% powyżej 100 km/h - poproś o zaliczenie błędu pomiaru na Twoja korzyść.

Poprawny pomiar za pomocą urządzenia Iskra będzie przeprowadzony wtedy kiedy w czasie wykonywania pomiaru w danym kierunku będzie poruszało się jedno  auto  na odcinku do 1 km od miejsca obserwacji policji.

Zachęcam do komentarzy pod artykułem. oraz przeczytaniem innych znajdujących się na tym blogu.
Np: Jak uniknąć płacenia mandatów z fotoradarów. Motor 37/2013
Polecam również artykuł Kontrola na drodze z Tygodnika Motor 41/2013 podano w nim linie obrony dla każdego z urządzeń wykorzystywanym do pomiarów prędkości.

Oczywiście nie zachęcam do łamania przepisów, szanuje prace policjantów i popieram wszelkie akcje związane z podniesieniem bezpieczeństwa na drodze. Niestety w naszym kraju niektóre rozwiązania oraz praktyki nie są godne naśladowania, dlatego warto znać swoje prawa i wiedzieć w jaki sposób uniknąć niesłusznie przyznanej kary.

13.12.2013 - TVP Info - Kierowca kontra radar