niedziela, 21 maja 2017

Rozrząd na łańcuchu - kontrola, wymiana, objawu zużycia.

Witam,

nie będę się tutaj rozpisywał szczegółowo na temat konkretnych silników wyposażonych w łańcuch rozrządu.  Przedstawię generalne zasady którymi powinien kierować się użytkownik auta z rozrządem na łańcuchu.



1. Regularna i obowiązkowa kontrola oleju - zalecam szczególnie osobą które mają ciężko nogę sprawdzać olej podczas każdego tankowania. Jesli znamy swój samochód i widzimy, że problemu z poborem oleju nie występuje to szczególnie po 10-12 tys km od serwisu bacznie przyglądałbym się poziomowi na bagnecie - zużyty olej zdecydowanie szybciej znika z silnika.

2. Zmieniaj olej co max 15 tys km, stosuj olej o parametrach zalecanych przez producenta dla naszej strefy klimatycznej (Polska to nie południe Francji, ani Hiszpania). Zastanów się nad tym czy nie warto zainwestować w lepszy olej np. 5W40 zamiast 5W30, który może będzie gorszy dla filtra DPF (jeśli jego ciągle masz), ale z pewnością ochroni zdecydowanie lepiej Twój silnik.
Więcej na ten temat piszę tutaj: Ekologiczny olej który może doprowadzić Twój silnik do awarii.

3.Problemy z łańcuchem zauważysz po charakterystycznym terkotaniu dochodzącym z okolic silnika chwilę po uruchomieniu (często trwa to 2-3 s Tak jak tutaj.). Terkotanie może pojawiać się również w średnim zakresie obrotów do 2 tys obr/min gdy silnik schodzi z obrotów i spada ciśnienie oleju - wszystko zależy od tego jak bardzo jest rozciągnięty masz łańcuch. Dodatkowo z czasem pojawi się dzwonienie dochodzące z rozrządu, a jeśli dalej nie będziesz reagował to posypią się błędy oraz może dojść do problemów z odpaleniem i pracą silnika wynikającą z przestawionego rozrządu.

Z swojego doświadczenia mogę napisać, że po usunięciu dpf z 3.0 TDI w czasie jazdy dawało się słyszeć rozciągnięty łańcuch, jego terkotanie docierało do środka kabiny - korek w postaci dpf z katalizatorem wyciszał pracę uszkodzonego rozrządu.

4. Mechanik przed podjęciem decyzji o wymianie rozrządu powinien ocenić  stopień wysunięcia napinacza, ocenę naprężenia łańcucha, stan plastikowych ślizgów oraz stopień zużycia kół zębatych.

5, Decydując się na wymianę łańcucha z napinaczem i ślizgiem warto się zastanowić nad wymianą kół zębatych które również się zużywają - moim zdaniem ciężko dać gwarancję na nowy łańcuch który montujemy na stare zużyte koła zębate.
To tyle na dzisiaj, Pozdrawiam,


PS. Najprawdopodobniej w tym miesiącu będę wymieniał łańcuch w 3.0 TDI postaram się w czasie tej naprawy zebrać dla was jak najwięcej materiałów.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz