wtorek, 15 sierpnia 2017

Chiptuning garść informacji.

Witam w tym krótkim wpisie chciałbym przedstawić kilka wartościowych informacji dotyczących chip tuningu.



 1. Rozróżniamy dwie podstawowe metody chiptuningu.  Pierwsza polegająca na zmianach poprzez przeprogramowanie komputera silnika, można zrobić przez złącze diagnostyczne lub poprzez wyciągnięcie sterownika i jego otwarcia (niektórzy producenci zabezpieczają się przed zmianą zawartości sterownika po kablu OBD). Jestem to metoda która pozostawia ślad w sterowniku i może prowadzić do utraty gwarancji w przypadku nowych samochodów. Druga metodą która zyskuje coraz większą popularność jest montowanie w instalacji auta boksów które fałszują parametry które dostaje sterownik silnika i w ten sposób jest uzyskiwana większą moc Jest to metoda która uniemożliwia wykrycie przez ASO tuningu takiego auta - przed wizyta w serwisie BOX jest wypinany.

2. Podstawowym pytaniem które zadają sobie osoby zainteresowane chip tuningiem jest możliwy przyrost mocy w danym aucie. Wszystko zależy to od konkretnego silnika oraz stanu danego egzemplarza ale można w dużym przybliżeniu podać że 15% to jest wartość bezpieczna dla  większości silników.

 3. Przyrosty są tym większa im silnik jest mniej wysilony.  Granicą dla najnowszych Diesla jest 100 km wyciągniętych z jednego litra pojemności silnika. W przypadku turbo benzyny z dwóch litrów można uzyskać nawet i  300 koni mechanicznych. Dla silników wolnossących tuning elektroniczny nie jest wskazany ze wglądu na małe przyrosty, wyjątkiem może być np silnik 3.2 FSI montowany w Skodzie Superb.

4. Cena zależy od tego na jakim sprzęcie i przez kogo wykonywana jest cała operacja.
Profesjonalni tunerzy w swojej pracy wykorzystują nierzadko sprzętu za setki tysięcy zł który muszą amortyzować sobie w kosztach świadczonych usług. Nie brakuje ofert tuningu za 300- 500 zł na najtańszym sprzęcie z pominięciem pełnej diagnostyki auta przez osoby nie mającej odpowiedniej wiedzy potrzebnej do bezpiecznego wystrojenia auta. Profesjonalny chip w polskich warunkach to koszt od 1000 zł w górę.

5. Tuning zawsze bedzie wpływał negatywnie na trwałość silnika oraz przeniesienia napędu z uwagi na większe obciążenia. Należy jednak zwrócić uwagę, że każde auto wyjeżdża z fabryki z dość dużym zapasem, który ma zapewnić bezawaryjność przez okres gwarancji bez względu na intensywność eksploatacji. Profesjonalny  chiptuning to bezpieczne rozwiązanie w rękach odpowiedzialnego kierowcy, który potrafi korzystać z mozliwości auta w granicach rozsądku.

Pozdrawiam, to na tyle dzisiaj,



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz