środa, 22 stycznia 2020

Toczenie tarcz hamulcowych na samochodzie - tokarki do tarcz

Witam,

wczoraj wpadłem na ten materiał w sieci:
https://www.youtube.com/watch?v=1E9IiSkLn5c
BL-1718 - Przetaczarka Do Tarcz Hamulcowych

Byłem zaskoczony ilością wyświetleń. 788 tys w 7 miesięcy do rewelacyjny wynik, w branży moto takie rezultaty wykręcają jedynie zabawne filmiki, a nie materiały dotyczące sprzętu warsztatowego. Sukces materiały chyba przerósł trochę twórców z uwagi na wyłączenie mozliwości dodawania komentarzy oraz łapek - do właścicieli kanału, hejt nie jest niczym złym pomaga w algorytmach na YT;) Ważne, żeby umieć merytorycznie odpowiedzieć na zgłaszane obiekcje.


Szukając informacji na temat tego sprzętu natrafiłem na konkurencyjne oferty:
https://intercars.com.pl/pl/asortyment/Wytaczarka-do-tarcz,WW0676/


Sprzęt tani nie jest i za podobne pieniądze można kupić wyposażenie, które świetnie bedzie na siebie zarabiało. Natomiast można rozważyć jego zakup z uwagi na to, że bicie tarcz jest dość kłopotliwą przypadłością (coraz częściej zgłaszana przez klientów) za której wielu kierowców chętnie zapłaci w granicach rozsadku;). 
      Problemem nie zawsze jest tarcza, bicie może mieć już sama piast, która uniemożliwi wzorową pracę układu hamulcowego. Nie każdy wie, że zarówno fabrycznie nowa piasta jak i tarcza mają standardowo bicie, które podczas właściwego montażu można zniwelować odpowiednio ustawiając tarczę wobec piasty. Tyle teoria w praktyce mało który zakład o to dba. Zresztą informując klienta o tym że jego piasta ma bicie większe od fabrycznego i może to być powodem wyczuwalnych wibracji podczas hamowania z dużej prędkości nie zdarzyło mi się aby klient zdecydował się na jej wymianę. Tolerancje sięgają 0,02 mm i są bardzo małe, natomiast przekładają się  na późniejsza trwałość i jakość pracy układu hamulcowego.

Z powodów wyżej wymienionych szczególnie zainteresowała mnie ta maszyna:
PRZETACZARKA DO TARCZ HAMULCOWYCH PROCUT 9.1
Jak opisuje ją sam producent jest to profesjonalne urządzenie do przetaczania tarcz hamulcowych bez konieczności demontażu z pojazdu z komputerową kompensacją bicia piasty. Urządzenie automatycznie ustawia się do osi obrotu łożyska piasty koła przez co kompensuje bicie piasty oraz nierówności płaszczyzny przylegania tarczy hamulcowej.


Przetaczarki umożliwia przywrócenie powierzchni tarczy idealnej gładkości i dodatkowo redukcję jej bicia do wartości 0,005 mm. Dla porównania dopuszczalna wartość bicia podawana przez producentów tarcz hamulcowych mieści się w zakresie 0,025 - 0,07 mm.

PRO-CUT PFM 9.1 obrabia tarcze hamulcowe z wysoką dokładnością do 0,025mm bicia osiowego na promieniu 152mm. Maksymalne dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej zmierzone 1 cm od krawędzi zewnętrznej nie może przekraczać 0,05mm. Maksymalne dopuszczalne bicie piasty koła nie może przekraczać 0,02mm. W dużym skrócie korzystając z pomocy tej maszyny możemy zagwarantować klientowi spełnienie fabrycznych założeń.

Duże wiedzy na temat wymiany tarcz hamulcowych znajdziecie w tym artykule:
https://www.ate-hamulce.pl/services/baza-wiedzy-ate/kiedy-tarcza-hamulcowa-nadaje-sie-bezwzglednie-do-wymiany/

Od siebie na koniec dodam, że zabrakło mi w przypadku polskiego producenta więcej informacji technicznych na temat oferowanego sprzętu. Oczywiście, kiedy zapadnie decyzja o zakupie takiej maszyny skontaktuje się z ich przedstawicielem, natomiast pierwsze wrażenie mogłoby być lepsze.
Jeśli masz taki sprzęt w swoim warsztacie lub korzystałeś z usługi toczenia tarcz na aucie napisz proszę o swoich doświadczeniach w komentarzu pod tym filmem.

Pozdrawiam,







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz