niedziela, 19 kwietnia 2020

LSPI, czyli Low Speed Pre-Ignition – przedwczesny zapłon przy niskich obrotach.

Cześć,

dzisiaj przybliżę dość poważny problem, który może dotknąć wielu z nas podczas eksploatacji auta z silnikiem benzynowym szczególnie z wtryskiem bezpośrednim, ale również zasilanego LPG lub CNG oraz z pośrednim wtryskiem benzyny.
Z opłakanymi skutkami tej usterki najczęściej możemy się spotkać w doładowanych silnikach benzynowych o wysokim stopniu sprężania i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Problem w szczególności występuje w nierozgrzanym silniku, przy niskich obrotach kiedy poddawany wysokim obciążeniom.



Za powód tego zjawiska uznaje się bezpośredni wtrysk paliwa, który przez swoje umiejscowienie w cylindrze sprawia, że wtryśnięta benzyna ma bardzo mało czasu na odparowanie i wymieszanie się z powietrzem. Skutek jest jednak taki, że nie dochodzi do całkowitego spalenia wtryśniętego paliwa – część zostaje w formie nagarów.

Kolejnym czynnikiem są parametry i właściwości olejów stosowanych w takich silnikach. Są to oleje o skrajnie niskiej lepkości, np. 0W-16 czy 0W-20. Pomaga to producentom uzyskać bardzo niskie opory wewnętrzne i tym samym obniżyć spalanie. Minusem tego rozwiązania jest sytuacja w której ten olej o niskiej lepkości nie jest zagarniany przez pierścienie na cylindrze i trafia w ten sposób do komór spalania i przyczynia się do tworzenia  osadów. Zebrane nagary w miarę nabierania temperatury zaczynają się żarzyć i odpalać paliwo w niekontrolowany przez sterownik silnika momencie. Objawem jest stukanie dochodzące z silnika z którym się wiąże zwielokrotnienie sił działających na tłok i korbowód. W wyniku czego może dojść do rozerwanie tłoka lub częściej uszkodzenia pierścieni, dożo intensywniejszego zużycia panewek, wału korbowego, świec, łańcucha napędu rozrządu czy turbosprężarki.



W celu ograniczenia tego zjawiska należy wybierać dedykowane oleje, posiadające aprobaty producentów samochodowych. Obecnie możemy wybierać z pośród olejów z  nową norma – API SN Plus – która określa wymagania wobec olejów, które są przeznaczone do silników szczególnie narażonych na występowanie zjawiska LSP. Warto dodatkowo skrócić interwały olejowe do 10 - 15 tys km oraz starać się przy użyciu chemii samochodowej utrzymać silnik w jak najlepszej czystości. Mam tu na myśli płukanie silnika oraz cylindra z układem wtryskowym, czyszczenie kolektora dolotowego oraz obserwowanie parametrów pracy jednostki napędowej.



Na koniec napiszę, że problem dotyczy w zasadzie każdego silnika z wtryskiem bezpośrednim, ale również niektórych silników z wtryskiem pośrednim. Będzie okazja to wrócimy do tego tematu.

Pozdrawiam,

Zapraszam na mój kanał na YouTube!
Poniżej linki pod którymi dowiecie się jak sprawdzić przebieg auta po VIN i nie tylko: https://www.youtube.com/playlist?list=PLXkiKTrCgMCTyt-zlplhDs1bB3TLhjO3i Playlista z darmowymi dekoderami VIN: https://www.youtube.com/watch?v=Y2VtgUJD9b4&list=PLXkiKTrCgMCTIvYGZ5Gg3e4VEyBVaP6Ph

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz