środa, 10 kwietnia 2013

Rejestracja samochodu z zagranicy.



Szukając aut pewnie spotkałeś się z ofertami dotyczącymi aut sprowadzonych, które jeszcze nie są zarejestrowane w naszym kraju. Czy omijać takie oferty? Moim zdaniem, warto dobrze się przyjrzeć takim autom i jeśli są w dobrym stanie to można  je kupić. Należy oczywiście wiedzieć jak zarejestrować auto z zagranicy.

 Pojawia się pytanie jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji auta z Niemiec, Francji czy też dowolnego kraju UE. Cała procedura jest oczywiście bardziej złożona niż rejestracja auta krajowego, ale z wszystkimi formalnościami można się uporać w kilka dni.

Podstawowe dokumenty jakie potrzebujesz do rejestracji auta to:

Faktura (lub rachunek) zakupu albo umowa kupna-sprzedaży
Dowód rejestracyjny, ewentualnie także potwierdzenie wyrejestrowania w kraju zakupu
Potwierdzenie zapłaty należnej akcyzy
Potwierdzenie uiszczenia tzw. opłaty recyklingowej
Potwierdzenie z urzędu skarbowego o uregulowaniu VAT-u lub o braku takiego obowiązku
Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badań technicznych

W przypadku aut z poza UE potrzebujesz potwierdzenie dokonania odprawy celnej.

Jak wygląda rejestracja auta z zagranicy w praktyce?

Cały proces jest dość złożony i wymaga cierpliwości oraz poświęcenia kilku dni na wycieczki do różnych urzędów, więc jeśli nie masz czasu polecam Ci skorzystanie z usług wyspecjalizowanych firm w rejestracjach aut z zagranicy. W zależności od miasta taka usługa kosztuje od 150 - 300 zł.




Od czego zaczynamy?
Po pierwsze wyrejestrowujemy samochód. Z umową kupna, dowodem osobistym i paszportem idziemy do urzędu rejestrującego, tam wymeldowujemy auto z jego dotychczasowej ojczyzny. Auta sprowadzone do Polski najczęściej są już wyrejestrowane.

Następnie tłumaczymy dokumenty (dowód rejestracyjny, umowę kupna sprzedaży lub fakturę). Wszystkie polskie urzędy zażądają od nas oryginałów dokumentów i ich tłumaczeń na język polski. Cena usługi tłumacza przysięgłego to przeważnie 100 - 200 zł.


Przyszedł czas na zapłatę akcyzy. W ciągu 14 dni od przekroczenia granicy (wypełniasz wniosek w którym deklarujesz tę datę) trzeba zgłosić sprowadzenie auta w urzędzie celnym, właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Tam składamy kopie dokumentów i deklarację AKC-U, w której trzeba podać m.in. cenę zakupu auta. Musi być ona przeliczona na złotówki po kursie z dnia zakupu, a nie dnia składania deklaracji.

Wysokość podatku akcyzowego zależy od pojemności silnika. Za samochody do 2 l zapłacimy 3,1 proc. ich wartości, a za pozostałe – 18, 6 proc. Wiek auta nie ma już znaczenia.

Teraz udajesz się do Urzędu Skarbowego. Z US potrzebne będzie zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług. W tym celu wypełniamy formularz VAT-24 i wpłacamy 160 zł opłaty skarbowej. Do wniosku dołączamy oryginały i tłumaczenia umowy oraz dokumentów, a także zaświadczanie z urzędu celnego. Potem urząd wszystko nam zwróci, a samo zaświadczenie otrzymamy po kilku dniach na druku VAT-25.

Następnym krokiem jest zapłacenie 500 zł opłaty recyklingowej. Pieniądze trzeba wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Banku Gospodarstwa Krajowego.  Dowód wpłaty dołączamy do wniosku o rejestrację auta.



Kolejnym krokiem jest badanie techniczne. Aby zaliczyć badanie u diagnosty trzeba udać się do wydziału komunikacji i odebrać tymczasowe tablice w kolorze czerwonym, po czym można  udać się do stacji diagnostycznej na przegląd. Koszt takiej tablicy, która wydawana jest na 30 dni to 62 złote. Kierowcy jednak muszą pamiętać, że taka tablica upoważnia tylko i wyłącznie do badania technicznego, co zresztą jest wyraźnie napisane w dokumencie wydawanym z takimi tablicami. Nie można na nich normalnie poruszać się po drogach.  Do zarejestrowania auta potrzebne będą pozytywne wyniki badania technicznego samochodu. Na stacji kontroli pojazdów dostaniemy dokument identyfikacyjny pojazdu i zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu. Koszt badania - ok. 200 zł




Wreszcie możesz zarejestrować auto. Wszystkie dokumenty i ich tłumaczenia oraz zaświadczenia otrzymane już w kraju złożyłeś już wcześniej w wydziale komunikacji wraz z wnioskiem o rejestrację tymczasową. Tym razem za wydanie nowych dokumentów i tablic rejestracyjnych zapłacimy w sumie ponad 240 zł. Po odebraniu tablic trzeba jeszcze wykupić polisę OC (UWAGA często można się spotkać z praktyką kupowania OC tymczasowego w komisie na nr VIN lub zagraniczne - nieważne tablice, PAMIĘTAJ możesz za to dostać mandat do 500 zł + będziesz musiał holować auto).

Podsumowując do wydziału komunikacji zabierasz:
- dowód własności pojazdu (faktura zakupu lub umowa kupna sprzedaży) + tłumaczenia,
- dowód rejestracyjny + tłumaczenia,
- dokument potwierdzający zapłatę akcyzy, - potwierdzenie zapłaty opłaty recyklingowej,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego VAT-25


Z mojego doświadczenia wynika, że na cały proces potrzeba kilku dni. Całe formalności uda się załatwić w przeciągu 7 dni. W tym czasie będziesz musiał odwiedzić dwa razy Urząd Celny, Urząd Skarbowy oraz na końcu udać się do Urzędu Komunikacyjnego. Polecam Ci skorzystać z firm zajmujących się rejestracją aut z zagranicy - dzięki temu oszczędzisz czas oraz unikniesz nerwów.

Polecam odwiedzić te strony:
Szczegółowo opisany proces rejestracji auta.

Firma zajmująca się pomocą przy rejestracji aut.
Wartościowe oraz bardzo szczegółowe informacje o wszystkich opłatach i dokumentach.