czwartek, 27 czerwca 2013

Koło dwumasowe - koszty, serwis, objawy usterki.

Dzisiejszy wpis będzie dotyczył koła dwumasowego, które jest dość drogą częścią eksploatacyjną, z którego wymiana należy się liczyć w aucie używanym. W tym wpisie znajdziesz odpowiedz na takie pytania:
Co to jest koło dwumasowe? Jakie zadanie spełnia dwumas w aucie? Jak działa koło dwumasowe? Jakie są koszty jego wymiany? Jakie są objawy zużycia, awarii koła dwumasowego? Czy warto wybrać zamiennik koła dwumasowego? Czy warto regenerować koło dwumasowe? Jeśli jesteś zainteresowany odpowiedziami   na powyższe pytania zapraszam dalszej części wpisu.

Koło dwumasowe - to rozwiązanie, które zastąpiło stare koła zamachowe. Ich zadaniem było tłumienie drgań wywoływanych pracą silnika na biegu jałowym oraz podczas ruszania, które zapobiegały przedwczesnemu zniszczeniu skrzyni biegów oraz poprawie komfortu podroży. Coraz większe momenty obrotowe w współczesnych dieslach oraz walka  o lepszą reakcję silnika na gaz zmusiły konstruktorów do opracowania bardziej nowoczesnego rozwiązania koła zamachowego jakim jest dwumas. Co więcej to rozwiązanie zabezpiecza układ przeniesienia napędu przed dużymi przyrostami momentu obrotowego.

Koło dwumasowe zbudowane jest z dwóch tarcz które połączone są ze sobą za pośrednictwem sprężyn (tłumika drgań), które mogą się uginać nawet o 90 stopni chroniąc w ten sposób układ przeniesienia napędu. Czasami w budowie wykorzystywane są koła zębate oraz  miniaturowe amortyzatory. Zasada działania koła dwumasowego. 

W autach posiadających koło dwumasowe nie poleca się wymiany na zestawy kół ze sztywnym kołem, ponieważ tego typu rozwiązanie może negatywnie wpłynąć na zużycie układu napędowego. Skutki takiej zamiany to: zwiększone realne ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego, czy półosi napędowych. Ponadto musimy użyć więcej siły do zmiany biegów oraz przy wciskaniu sprzęgła, zwiększa się też hałas pracy na wolnych obrotach. Negatywne skutki będą tym większe im gorszej jakości jest wybrany przez nas zestaw.

Koszty wymiany koła dwumasowego jest uzależniony od ceny części oraz samej usługi w warsztacie. Decydując się na zakup części nowych renomowanych producentów (LuK, Sachs, Valeo, Exedy, Aisin, Blue Print, Japanparts, Ashika, Nipparts, Maxgear) oraz wymianę w nieautoryzowanym warsztacie musimy się często liczyć z kosztem 2-3 tys. zł wraz z wymiana sprzęgła (modele popularne). Koszty materiałów to jedno, sama naprawa zajmuje dużo czasu, ponieważ aby dokonać naprawy trzeba najczęściej zdemontować skrzynie biegów.


Objawy zużycia koła dwumasowego to najczęściej:
- hałas i stukanie pochodzące z silnika podczas włączania i wyłączania zapłonu, 
- drgania wydobywające się z okolic silnika podczas pracy na biegu jałowym,również przenoszone na  karoserię (odczuwane drżenie nadwozia) nierówna,
- przerywana praca silnika wszelkiego rodzaju hałasy i stuki wydobywające się z okolicy skrzyni biegów    
- szarpanie auta przy ruszaniu brak możliwości płynnego ruszenia oraz zmiany biegów
- stukanie dochodzące z okolicy skrzyni biegów przy niskiej prędkości obrotowej silnika

Oryginał koła dwumasowego potrafi kosztować 2 razy więcej niż zamiennik wysokiej jakości oraz ponad 4 razy więcej niż regeneracja. Nie ma sensu przepłacać za oryginał, lepiej wybrać dobrej jakości zamiennik który spełni tą samą funkcję. Regenerację dwumasu, można również polecić, ale należy korzystać z usług firm, które posiadają w tej materii duże doświadczenie oraz udzielają na nie gwarancję. Wtedy możemy mieć pewność dobrze zainwestowanych pieniędzy. Samochód powinien przejechać z kołem dwumasowym bez remontu około 150 tys km., jego wcześniejsza wymiana świadczyć może o nieprawidłowym użytkowaniu auta przez właściciela, które objawia się przed wczesnym zużyciem.

Kołu dwumasowemu szkodzi:
- przeciążenia silnika poruszając się z niską prędkością na wysokich biegach,
- ciągnięcie bardzo ciężkiej przyczepy, ponad limit, -
- dynamiczne ruszanie z piskiem opon r
- gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła
- ciągła jazda w mieście i korkach.

Polecane linki:
Wymiana koła dwumasowego.
Regeneracja koła dwumasowego.
Dwumasowe koło zamachowe.