niedziela, 18 sierpnia 2013

1.9 tdi z pompa rotacyjną - oznaczenia, wersje, koszty serwisu, ceny, trwałość

W dzisiejszym wpisie skoncentruje się na wersjach silnika 1.9 tdi zasilanych pompa rotacyjną. W tym wpisie omówię w których wersjach występowała pompa rotacyjna.  Jakie są koszty serwisu, eksploatacji? Ile wytrzymuje pompa, na co zwracać uwagę? Ile kosztuje remont pompy? Ile kosztują wtryskiwacze?  Jaka jest różnica pomiędzy wersją z pompa rotacyjną a pompą rotacyjną? Zapraszam do dalszej część artykułu.


Silniki z pompa rotacyjna zadebiutowały w grupie VW po raz pierwszy w 1990 roku w silniku 2.5 TDI. Później w 1991 roku do sprzedaży wprowadzono wersje 1.9 tdi o mocy 90 km - jest to odmiana uważana za najbardziej wytrzymałą  z wszystkich wersji 1.9 tdi (wytrzymałe wtryski, pompa oraz brak dwumasu).

Wersje wykorzystujące pompę to odmiany o mocy: 68, 75, 90 i 110 KM. W stosunku do wersji z pompowtryskami (100,105, 115,130,150 km) są bardziej odporne na jakość paliwa oraz ich serwis jest tańszy (mniejsze wymagania).
Pompa z reguły wytrzyma więcej niż pompowtryskiwacz, ponieważ ma mniejsze wymagania co do jakości paliwa i serwisu. Jej generalny remont  zamknie się kwotą 500 zł. Jest możliwość zakupienia nowej pompy w cenie 1400 zł, można również przebierać w częściach używanych. Pompa napędzana jest z rozrządu dlatego przy jego wymianie należy ją ustawić bądź skontrolować jej działanie.Koszt rozrządu  z wymianą 1000 zł.

Wtryskiwacze w tych wersjach są bardzo trwałe i raczej nie sprawiają problemu. Jednak po dużym przebiegu mogą wymagać regeneracji lub wymiany dla silnika 110 km (AHF; ASV;AVG; AFN) nowy wtrysk Boscha kosztuje 600 zł, regeneracja 300 zł.

Nowe turbo z VTG do wersji 110 km kosztuje 1300 zł, regeneracja  około 1000 zł. Dla słabszych wersji ceny są niższe o 200 - 300 zł.

Z uwagi na dobrą opinię na rynku, auta z tymi silnikami są często sprowadzane do PL z dużymi przebiegami. Dlatego podczas oględzin auta warto zwrócić uwagę na stan silnika. Wersje do 90 km są naprawdę proste w budowie i tanie w serwisie przy tych autach nawet duży przebieg ich nie dyskwalifikuje. Jeśli auto nie miało za sobą jakieś poważnej przygody (powypadkowa przeszłość), to warto się nim zainteresować. Problemy z wtryskami czy pompą wtryskową łatwo wyeliminować, mechanicy doskonale znają się na tym silniku. Pytanie jakie należy sobie zadać przy zakupie auta z tym silnikiem czy czasami nie przepłacamy. 1.9 tdi w starszych autach wyraźnie podnoszą ich wartość. Podsumowując zadbane egzemplarze będą jeździć, jeździć, jeździć

Oznaczenia silników z pompą wtryskowa:
55kW (75KM) - AFF
66kW (90KM) – AGR, ALH, AHU, AHH81kW (110KM) – AHF, ASV, AFN, AVG