poniedziałek, 26 sierpnia 2013

1.9 TDI z pompowtryskiwaczami - serwis, eksplatacja, awarie.

W dzisiejszym wpisie znajdziesz najważniejsze informacje na temat silnika 1.9 TDI w wersji z pompowtryskiwaczami. Te silniki są w Polsce bardzo popularne. Narosło wokół nich wiele mitów, które postaram się w tym wpisie obalić. Znajdziesz tutaj odpowiedzi na takie pytania: Które wersje 1.9 TDI były oparte na pompowtryskach? Ile kosztuje serwis tego typu silnika? Na co należy zwrócić uwagę podczas zakupu takiego auta? Jak wygląda awaryjność pompo wtryskiwaczy.


Zacznijmy od wymienienia wersji w których były montowane pompowtryskiwacze.
1.9 TDI wersje 101 km, 115 km, 130 km oraz 150 km , 160 km oraz nowsze stosowane np. w VW Golfie V czy Caddym 75, 90, 105 km.  Można je również znaleźć w V10 TDI montowanym w Q7 i Touaregu. Rozwiązanie to już w momencie debiutu deklasowało rywali swoimi parametrami. Oferowało ciśnienie wtrysku na poziomie 2000 barów, dla porównania takie wartości konkurencyjny system common rail osiągną dopiero w IV czyli bardzo niedawno.

Serwis silnika z pompowtryskami nie musi być drogi. Dużą zaletą tego rozwiązania jest większa odporność na słabej jakości paliwo niż w przypadku comon rail oraz dosyć dobra znajomość tego rozwiązania wśród mechaników. Nie ma również problemu z dostaniem części używanych, nowych czy tez regenerowanych. Najczęściej zużywają się zaworki rozpylające paliwo, które można łatwo wymienić w specjalistycznym zakładzie. Czasami pękają sprężyny pompowtrysków lub ulegają awarii zaworki elektromagnetyczne.

Objawy usterki układu wtryskowego to kopcenie na czarno, nierówna praca na rozgrzanym silniku, większe zużycie paliwa, gorsze osiągi, problemy z uruchomieniem silnika. Większości usterek można uniknąć stosując się do kilku podstawowych zasad opisanych tutaj. W skrócie pisząc: tankuj dobre paliwo często zmieniaj filtry, tankuj do pełna, pierwsze objawy usterki staraj się eliminować czyszczeniem układu.


Pompowtryskiwacze są w pełni regenerowane jeśli chodzi o te produkcji Boscha. To one trafiały do 1.9 TDI. Koszt wymiany na nowy zaczyna się od kwoty 700 zł , profesjonalna regeneracja kosztuje około 400 zł, używane sztuki można dostać za 300 zł. Koszt jest trochę wyższy niż w przypadku comon rail, ale i tak jest na przyzwoitym poziomie. W razie awaria które najczęściej sprowadza się do wymiany jednego, góra dwóch pompowtrysków koszt jest porównywalny z regeneracja pompy wtryskowej.

Podsumowując wersje 1.9 TDI na pompowtryskach to dobre samochody, gwarantujące niskie spalanie, wysoka niezawodność oraz świetne osiągi w szczególnie w mocnych wersjach.

Polecane linki:
Oznaczenia silników 1.9 TDI z podziałem na pompy wtryskowe i pompowtryskiwacze