czwartek, 29 sierpnia 2013

Zimne luty, zimny styk w elektronice samochodowej - podst. informacje, porady, koszty naprawy.

Witam w dzisiejszym artykule opisze dosyć powszechne zjawisko które jest przyczyną bardzo wielu awarii elektroniki samochodowej. Zimne luty czy zwane inaczej jako zimny styk będzie tematem dzisiejszego wpisu. W skrócie jest to nieprawidłowe złączenie wykonanym metodą lutowania. Takie zimne luty powstają, gdy w procesie lutowania topi się lutownicą bezpośrednio lut. Błąd polega na tym, że powinno się go stopić pośrednio poprzez łączone metale. Jest to najczęściej spotykana przyczyna tej usterki. W ten sposób wykonane połańczanie jest dużo bardziej wrażliwe na wszelkie wstrząsy, wysokie temperatury, korozję które najczęściej prowadza do  awarii poprzez przerwanie połączenia. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania: Od kiedy zmieniły się przepisy związane z Eko lutowaniem? Czym były spowodowane? Wady i zalety tego rozwiązania? Przyczyny powstawania zimnych lutów? Jak zapobiegać zimnych styków? Objawy wystąpienia zimnych styków? W jaki sposób zapobiegać zimnym stykom? Naprawa zimnych styków? Zapraszam do dalszej części artykułu.


Rewolucję w lutowaniu przyniosły dość istotne zmiany w przepisach, które w trosce o ochronę środowiska zabraniają używania ołowiu. Przepisy te obowiązują od 1 lipca 2006 roku. Wcześniej do lutowania używano  cyny która była stopem ołowiu i cynku. Po wprowadzeniu zmian pozostał sam cynk, który jest dużo mniej elastyczny oraz bardzo podatny na korozje i wstrząsy. Trudno ocenić żeby wprowadzone zmiany miały jakieś plusy - to miedzy innymi przez nie elektronika w współczesnych autach tak często ulega awarią.

Przyczyna powstawania zimnych lutów są błędy popełnione na taśmie produkcyjne podczas wykonywania połączeń. Prawidłowo wykonany styk jest bardzo odporny na trudne warunki użytkowania i dlatego dobrze wykonana elektronika samochodowa która nie będzie narażona na ekstremalne warunki (zalania, uszkodzenia mechaniczne, zakurzenie, przegrzanie) posłuży bardzo długo. Niestety skomplikowanie współczesnych układów oraz ciągły rozwój technologi czasami powoduje że tego typu błędy, jest trudno wyeliminować.

Znając przyczynę powstawania zimnych styków można dojść do wniosku że trudno będzie skutecznie z nimi walczyć. Aby uniknąć awarii elektroniki w swoim aucie należy pamiętać o tym żeby chronić deskę rozdzielczą w czasie lata przed nadmiernym nagrzewaniem (można stosować osłony przeciwsłoneczne), unikać wody samochodzie, starać się wietrzyć auta  w czasie zimy., otrzymywać ład i porządek w aucie. Nie zagwarantuje to 100% bezawaryjności, ale na pewno nie zaszkodzi.

Objawy występowania zimnych styków to wszelkiego rodzaju problemy z elektronika, które mogą się objawiać w rożny sposób np. problemy z wyświetlaczem, brak pewnych funkcji w samochodzie, problemy z  pojawiającymi się błędami. 


Naprawa tego typu usterek jest banalnie prosta, jeśli mamy sprawne dłonie i odrobinę chęci oraz zlokalizowaną usterkę, możemy naprawić nasze złącze domowymi metodami. Niestety w praktyce aby zlokalizować źródło awarii trzeba mieć spora wiedzą oraz doświadczenie. Musimy umieć połączyć objawy awarii z potencjalnym jej umiejscowieniem. Luty niezawierające ołowiu, które źle stykają są bardzo podobne do prawidłowych połączeń. Te zawierające ołów można kiedyś było dostrzec dość łatwo. To wszystko powoduje, że w zasadzie naprawia się tylko elektronikę  która nawet jako używana kosztuje bardzo dużo. Specjaliści za swoje usługi biorą najczęściej kilkaset zł i jest to cena za wiedzę, ponieważ sama naprawa nie trwa długo a koszty które są ponoszone przy niej to groszowe sprawy.