sobota, 29 marca 2014

Gdzie tankować, stacje benzynowe przy supermarketach, jakość paliw, paliwa premium.

Ten wpis poświecę paliwom, które mają podstawowe znaczenie dla bezawaryjności silnika oraz eksploatacji auta. W Internecie można znaleźć wiele wątków, które najczęściej dotyczą  ich jakości oraz ceny. Układ paliwowy naszego auta to najczęściej jedna z najdroższych części samochodu dlatego warto wiedzieć jak można o niego zadbać tak aby cieszyć się jego bezawaryjnością kupując dobre paliwo.


Ceny paliw zmieniają się dynamicznie i nie mamy na nie bezpośredniego wpływu. Oczywiście warto tankować tam gdzie jest taniej, pod warunkiem, że paliwo na tej stacji jest dobrej jakości - wybieraj stacje sieciowe tam w zasadzie nie ma problemu z jakością paliwa. Warto się natomiast zastanowić czy wycieczka na drugi koniec miasta aby zatankować paliwo tańsze o  10 gr. ma sens? Szybka kalkulacja: do baku wchodzi nam przeważnie około 50 l co daje nam oszczędność 5 zł na jednym tankowaniu. Jest to na tyle mała kwota, że nie warto jechać specjalnie po paliwo. Dużo więcej możemy zaoszczędzić tankując przy okazji kiedy jesteśmy w pobliżu stacji, odpada wtedy koszt dojazdu oraz oszczędzamy nasz czas. Warto też przed dłuższą dalszym wyjazdem zatankować auto na miejscu, ponieważ na trasie nie można liczyć na dobre oferty- z reguły jest drożej.

Programy partnerskie - są lepsze i gorsze mają za zadanie przywiązać nas do konkretnej marki paliwowej. Wiele testów oraz porównań wykazało, że za różnice w cenie paliwa  między stacją z programem lojalnościowym a tańszą stacją bez tego rozwiązania można byłoby za zaoszczędzone pieniądze kupić zdecydowanie bardziej wartościowe produkty niż nagrody oferowane w ramach programu.

Gdzie tankować? Tankujmy tam gdzie przewija się dużo klientów- to znak, że paliwo jest dobrej jakości, a cena nie odstrasza. W zasadzie można polecić wszystkie stacje, których właścicielem są koncerny paliwowe (na paragonie masz informacje o właścicielu) prowadzą one ścisłą kontrole swoich stacji oraz logistyki, posiadają nawet wewnętrzną policję, która zajmuje się wyłapywaniem wszelkich nieprawidłowości. Nie ma tutaj miejsca na jakieś przekręty czy oszustwa. Cały system musi być szczegółowo kontrolowany, bo wszelkie niedociągnięcia odbijają się na wyniku firmy. Stacje prywatne też są godne polecenia, jeśli są przez nas sprawdzone, a do jakości paliwa nigdy nie mieliśmy zastrzeżeń.



Kolejny gorący temat to stacje przy supermarketach. Paliwo tam najczęściej ma rewelacyjną cenę, zastanawiająco niską. Dlatego pojawia się pytanie o jakość tego co jest oferowana. Wszystkie stacje przy marketach to stacje sieciowe, których właścicielami są duże firmy. Sposób funkcjonowania takich stacji jest bardzo podobny do dużych stacji koncernów naftowych- wszystko jest kontrolowana, a paliwa są brane z własnych hurtowni. Skąd bierze się niska cena? Marketowe stacje prężnie się rozwijają i sprzedają dużo. Ich model biznesowy często wyklucza budowę sklepu lub myjni, sprzedaż paliw premium - co ogranicza wyraźnie koszty i przynosi oczekiwany efekt. Inna sprawa - taka stacja paliw to dodatek do biznesu jakim jest sam market. Założenie jest proste, klient stacji to często klient marketu a to pozwala zarobić;) Skąd się biorą złe opnie o paliwach na tych stacjach? Jeśli ktoś pracował kiedykolwiek w handlu to wie, że najwięcej problemów stwarza ten klient który wybiera najtańszą ofertę. Na tego typu stacjach bardzo łatwo trafić na dusigroszy którzy tankują auto po 50 zł , naprawiają je w ostateczności i przy okazji wykonują okrojony serwis. Moim zdaniem problem nie jest jakoś paliw, a jakoś aut tam tankujących oraz mentalność tych osób.

Jakość paliw w Polsce. Według UOKIK- u z roku na rok jest coraz lepiej. Większość prywatnych stacji pada, a to tam kwitnie proceder z paliwami z nielegalnego obrotu.Niestety dużo większym zagrożeniem są biododatki które z każdym rokiem mają coraz większy udział. Kiedyś było to 5%, obecnie 7%, a za jakiś czas 10% - to naprawdę sporo. Prawda jest taka, że te dodatki mają niekorzystny wpływ na jakość paliwa oraz jego parametry. Efekty jeżdżenia na takim paliwie są szczególnie widoczne w nowoczesnych diesla które wykorzystują zaawansowana technikę i bardzo wysokie ciśnienie wtrysku. Używania takiego paliwa są widoczne po przejechani około 150 tys km i objawiają się awariami układu wtryskowego. Z tym nie można nic zrobić dlatego profilaktycznie raz na 5 lat lub 100 tys km polecam przeczyścić wtryski nim będzie za późno i trzeba będzie je regenerować lub wymieniać. 90% awarii układu wtryskiwaczy związanych jest z zatarciem lub za koksowaniem jego elementów -UWAGA gdyby nie to wtryski nadal by działały

Na koniec wspomnę o paliwach premium. W dłuższej perspektywie czasu ich stosowanie przyniesie nam pewnie korzyści wynikające z lepszej ochrony silnika. Takie paliwa zawierają wiele dodatków które mają zapobiegać gromadzeniu się niepożądanych substancji w silniku. Szkoda, ze podobnie jak inne mają 10% biododatków. Warto zwrócić uwagę, że paliwa premium poza ofertą Lotosu i Orlenu są w 100% importowane, a więc mają lepszą bazę - z takimi opiniami można się spotkać. Problem jest tego typu, że nigdy nie mamy gwarancji, że to co jest premium właśnie jest premium - nikt tego nie kontroluje, więc pojawia się pole do nadużyć. Nie ma sposobu aby w łatwy sposób odróżnić standardowe paliwo od tego premium.

Dziękuję za uwagę i zachęcam do odwiedzani mojego drugiego bloga:
http://autazfrancji.blogspot.com/ oraz kanału na YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCrSZ34mBxY25MYRLVf0YjkA






1 komentarz: