niedziela, 29 czerwca 2014

Jak ocenić stan zużycia paska rozrządu? 10 rad na temat obsługi rozrządu.

Witam,

z uwagi na to, że już kilka razy natrafiłem na różnych forach internetowych na pytanie:
Jak ocenić stan zużycia paska rozrządu? lub Ile przejadę jeszcze na tym rozrządzie? 
- postanowiłem napisać ten krótki artykuł opierając się na informacjach z
Tygodnika Motor 12/2014

Na wstępie warto sobie wyjaśni, że nie ma sposobu który pozwala nam na sprawdzenie stanu zużycia rozrządu czy też zweryfikować kiedy był wymieniony. Najbezpieczniej przyjąć zasadę, że rozrząd wymieniamy zawsze po zakupie używanego auta. Chyba, że sprzedawca dysponuje dokumentacja przeprowadzonej naprawy z rachunkami na części i robociznę.


10 praktycznych porad związanych z paskiem rozrządu dziennikarzy Tygodnika Motor.

1. Wymień zawsze rozrząd po zakupie auta używanego,
stosuje się tu identyczna zasadę jak do wymiany oleju i filtrów.

2. Nie wierz w zapewnienia sprzedawcy o wymianie rozrządu, jeśli tego odpowiednio nie udokumentował.
Ludzie wpadają na rożne głupie pomysły, czyszczą pasek i obudowę, wymieniają tylko sam pasek lub po prostu na siłę uatrakcyjniają swoją ofertę.

3. Wraz z paskiem wymieniaj komplet rolek i pompę wody. 
Najczęściej blokująca się rolka doprowadza do zerwania.

4. Wybieraj tylko produkty renomowanych producentów - na rozrządzie się nie oszczędza.

5. Kupuj części przez internet (najtańsze źródło części) - zwróć uwagę na opis przedmiotu,
każdy z podzespołów powinien mieć wymienionego producenta - zdarzają się części no name,
za które nikt nie chce brać odpowiedzialności.

6. Nie toleruj wycieków oleju - ma destruktywne działanie na gumę. Wymień uszczelniacz na wale przy okazji wymiany rozrządu.

7. Nie przekraczaj granicy 100 tys. km na tym samym rozrządzie.

8. Jeżdżąc głównie po mieście skróć wymianę o 30% - rozrząd w takich warunkach jest narażony na większe obciążenia.

9. Wymieniaj rozrząd maksymalnie co 7 lat.

10. Nie stosuj powtórnie zdemontowanego paska - trudno wtedy o właściwe naprężanie oraz łatwo o pomyłkę w montaży (zły kierunek).

Na koniec dodam od siebie, zawsze szczegółowo dokumentuj przeprowadzane naprawy swojego auta. Części bierz zawsze na FV (paragony po kilku tygodniach robią się wyblakłe) w serwisach wymagaj rachunku za przeprowadzona naprawę - to jakieś nieporozumienie jeśli za naprawę musisz zapłacić kilkaset zł i nie masz jeszcze rachunku.