piątek, 24 maja 2013

DSG - trwałość, koszty, awarie, typy, wady i zalety.

Witam serdecznie w tym wpisie znajdziesz informacje na temat skrzyni DSG produkcji VW. Postaram się przybliżyć Ci informacje na temat jej awaryjności, kosztów serwisowych oraz sposobu działania. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na takie pytania: Jaki przebieg wytrzymuje DSG? Ile kosztuje naprawa DSG? Najczęstsze usterki DSG? Wymiana oleju w skrzyni DSG? Zapraszam do dalszej części wpisu.


DSG (ang: Direct Shift Gearbox, niem: Direkt-Schalt Getriebe) - jest to dwusprzęgłowa skrzynia biegów zastosowana po raz pierwszy w Golfie R32 jesienią 2003 roku. Później zastosowana w innych modelach koncernu VW. Skrzynia DSG posiada dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych. Jej praca polega na wykorzystaniu dwóch przekładni. Pozwala to na minimalizację czasu zmiany przełożenia. DSG pomimo że jest automatem jest wstanie konkurować z skrzynią manualną swoja szybkością zmiany biegu oraz obniżać spalanie auta.

Po 10 latach spędzonych na rynku można wymienić jej mocne i słabe strony oraz stwierdzić na ile trwałe jest to rozwiązanie. Na przestrzeni lat skrzynia była modernizowana, rozróżniamy jej trzy typy:

DQ250 - jest to skrzynia z przystosowana do przenoszenia maksymalnie 350 Nm, ma 6 przełożeń. Typ sprzęgieł w tym wypadku jest mokry. Docisk sprzęgieł mokrych realizowany jest poprzez zestaw sprężyn, rozłączanie odbywa się poprzez układ hydrauliczny.Skrzynia wymaga wymiany oleju co 60 tys. km, zanieczyszczony olej może spowodować uszkodzenie mechatroniki.

DQ200 - zaprezentowana 2008 roku wykorzystuje suche sprzęgła dostarczona została  przez firmę LuK,  ma siedem biegów i maksymalnie przenosi 250 Nm.  Przeznaczona jest wyłącznie  do samochodów  z przednim napędem. Ograniczenie funkcji układu hydraulicznego pozwoliło na podniesienie sprawności ogólnej przekładni i zmniejszenie masy. Ma dwa niezależne obiegi oleju, producent nie zakłada jego wymiany, natomiast serwisy niezależne polecają dokonać tej czynności.

DQ500 - pojawiła się w 2010 roku i była opracowana przez VW (poprzednie w współpracy z BorgWarner oraz LUK) ma  7 przełożeń  i potrafi przenieść do 600 Nm. Została zaprojektowana z myślą o autach dostawczych, ale z powodzeniem trafia do mniejszych modeli. Z uwagi na mokre sprzęgła wymaga regularnej wymiany oleju. W odmianie DL501 stosowana również w modelach Audi z oznaczeniem           S-Tronic.



Najczęstsze usterki DSG i koszty naprawy.

Dla trwałości DSG (zwłaszcza drogiej mechatroniki) bardzo ważna jest częsta wymiana oleju. W przypadku skrzyni DQ250  olej oraz filtr wymienia się co 60 tys. km, wchodzi tam 5,2 l oleju (ASO 1 l/ 110 zł, istnieje tańszy zamiennik) koszt operacji od 450 zł warsztat niezależny do 850 zł ASO. W przypadku skrzyni DQ250 koszt wymiana oleju to około 350 zł (1,7 l).

W autach z dużym przebiegiem (od 150 tys. km suche, 250 tys. km mokre) trzeba liczyć się z wymianą zestawu sprzęgieł oraz koła dwumasowego. W przypadku suchego zestawu koszt wymiany zaczyna się kwotą 3 tys. zł  (warsztat niezależny), dla mokrego sprzęgła trzeba liczyć się z wydatkiem 4 tys. zł. Zdecydowanie częściej jako pierwsze zużywają się koło dwumasowe ( czasami 70 tys. km), koszt nowego  (1600 - 4 tys zł), można je wymienić niezależnie od sprzęgła. Trwałość dwumasu obniża niefachowy chiptuning oraz częsta i długotrwała jazda na niskich obrotach.

Problemy z mechatronikom często są związane z utratą kontaktu elektrycznego spowodowanego uszkodzeniem tzw. zimny lut. Na szczęście sterownik skrzyni oraz mechatronikę można naprawić bez konieczności demontażu całej skrzyni. Specjaliści usuwają takie awarie od 800 zł. Sterownik hydrauliczny znajdujący się w układzie ulega częściej awarii w skrzyniach z mokrym sprzęgłem. Jest to spowodowane że olej pracujący w układzie sprzęgieł ulega zanieczyszczeniu wynikającego z ścierania tarcz  i trafia do mechatroniki. Awarii może ulec czujnik położenia siłowników lub elektrozawory. Koszt naprawy tego typu zaczyna się od 800 zł, a kończą na 7500 zł za wymianę mechatroniki wraz z oprogramowaniem.


Najczęstsze objawy awarii skrzyni DSG.
Objawy uszkodzenia mechatroniki:
- przełączanie się skrzyni w tryb N oraz świecenie się PRNDS
- twarde załączanie się 1 biegu oraz twarde redukcje z 3 na 2 oraz 2 na 1 (czasami stuknięcie)
- wibracje na 2 biegu podczas zatrzymywania auta
- szarpanie między kolejnymi biegami
- utrata mocy poniżej 2000 obr./min.
Objawy uszkodzenia koła dwumasowego:
- hałas z okolicy sprzęgła
- stukanie w czasie jazdy
Objawy zużycia sprzęgła:
-szarpanie, stuki i powolna zmiana biegów
Objawy uszkodzenia łożyska skrzyni:
-  hałas podczas jazdy. (Koszt usunięcia usterki to ok. 3 tys. zł)


DSG to znakomita skrzynia w chwili zakupu i odpowiednio serwisowana może długo bezawaryjne działać. Niestety jej szybka i delikatna  praca może być okupiona wysokimi kosztami napraw. O trwałości DSG może decydować również styl jazdy. Należy unikać powolnej jazdy przy niskich obrotach, ponieważ powoduje przedwczesne zużycie dwumasu. Z kolei ciągła agresywna jazda może prowadzić do wzrostu temperatury oleju (niekorzystne dla mechatroniki) jazda w korkach przyspiesza natomiast zużycie sprzęgieł. Cena nowej skrzyni to około 25 tys. zł, używane (jest ich niewiele) kosztują około 5 - 7 tys. zł ale nie można zagwarantować poprawności oraz bezawaryjności ich działania.


Polecane linki:
Skrzynia DSG – usterki, trwałość, koszty eksploatacji