czwartek, 23 maja 2013

Ile przejedzie bez remontu 1.9 TDI, 2.0 TDI?

W wpisie nawiąże do ciekawego artykułu z Tygodnika MOTOR NR 16/2013 dotyczący wytrzymałości współczesnych silników. W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na takie pytania: Ile wytrzyma 1.9 TDI? Które silnika są najbardziej wytrzymałe? Jak ocenić prawdziwy przebieg samochodu? Co się psuje w silnikach z dużymi przebiegami? Zapraszam do przeczytania dalszej części wpisu.


Czasy samochodów z silnikami, które potrafiły przejechać kilkaset tysięcy kilometrów bez remontu silnika już dawno minęły  i już nie wrócą. Dlatego warto wiedzieć, które jednostki napędowe mają wysoką trwałość, a które wymagają dużych wydatków po stosunkowo niewielkim przebiegu.Zacznijmy od tego, dlaczego współczesne silniki maja taką niską trwałość?

Postęp w motoryzacji który dokonał się na przestrzeni ostatnich 25 lat sprawił że silniki są dużo bardziej wysilone
np. 1.9 bez turbiny (SDI) rozwija 68 km a jego najmocniejszy wariant z pompowtryskiwaczami i turbo z zmienna geometrią osiąga 160 km (więcej info. o 1.9 TDI). Nie tylko  moc zwiększyła, ale również moment obrotowy odpowiedzialny za przyspieszenia, dodatkowo poprawiła się ekonomika, silniki zaczęły mniej palić są bardzie ekologiczne. Te wszystkie korzyści zostały uzyskane z wprowadzenia wielu skomplikowanych i drogich rozwiązań, które z czasem zaczynają zawodzić.

Najczęściej zawodzi osprzęt silnik, który niestety jest drogi, są to m.in: turbosprężarka 800 - 1600 zł, koło dwumasowe oraz sprzęgło 1500 - 2000 zł, wtryskiwacze 400 - 1600 zł, filtr DPF 1000 - 2500 zł. Najgorsze jest jednak to, że niektóre nowoczesne silniki mają wady fabryczne np. 1.4 TSI problem z rozrządem już po kilkudziesięciu  tysiącach km (wymiana 2000 - 3000 zł, awaria 3000 - 8000 zł z wymianą silnika), których nie da się wyeliminować. Producenci do tego stopnia dopracowali swoje technologie, że są wstanie obliczyć z dużą dokładnością co kiedy się zużyje, jeśli będzie prawidłowo eksploatowane. Oczywiście poważne awarie najczęściej następują po okresie gwarancji.

W skrócie czytając raport Tygodnika MOTOR dochodzimy do wniosku, że trwałość silnika nie jest uzależniona od producenta auta. Motory montowane w dużych autach mają zawsze obliczoną większa wytrzymałość niż małe silniki w miejskich samochodach. Oprócz awaryjności danej jednostki napędowej trzeba wziąć również pod uwagę koszty jej eksploatacji (wymiana napędu rozrządu, oleju, spalanie).

Żywotność silników  VW:

Benzyna
Audi A6 2.8                                     450 tys. km
Skoda Octavia  1.6 8V                   350 tys. km
VW Golf 1.4 TSI 125 km               250 tys. km
VW Golf 1.4 TSI  140 - 170 km     200 tys. km

DIESEL
Audi A6 2.5 TDI 5-cyl.                   700 tys. km
Skoda Octavia 1.9 TDI 90 km       500 tys. km
Audi A6 2.5 TDI V6  163/179 km  450 tys. km

VW Passat 2.0 TDI                        450 tys. km
VW Polo 1.4 TDI                            350 tys. km

Podane wartości są oczywiście orientacyjne i pokazują jedynie pewien trend. Po przekroczeniu wymienionych przebiegów trzeba liczyć się z możliwością poważnej awarii wymagającej wymiany silnika lub jego kapitalnego remontu.

Należy zauważyć, że bardzo duży wpływ na stan silnika ma sposób jego eksploatacji. Należy unikać jazdy na krótkich dystansach, kiedy silnik nie jest dogrzany (artykuł na ten temat), nie gasić od razu auta po forsownej jeździe. Wraz z coraz większym przebiegiem warto skrócić okres wymiany oleju i filtrów, tankować dobre paliwo. Trwałość silnika obniży również instalacja LPG oraz ciągła jazda w mieście.

Podsumowując warto kupić auto z niskim przebiegiem, ponieważ pozwala to zaoszczędzić sporo pieniędzy w serwisie. Przed zakupem auta należny odwiedzić serwis w celu potwierdzenia przebiegu lub udać się na przegląd. Trzeba wiedzieć, że auta sprowadzane z zagranicy pokonują większe dystanse niż te w Polsce i w rezultacie mają wyższe średnie przebiegi. Jest to wada, ale z drugiej strony są z reguły lepiej serwisowane i pokonują ten dystans po znacznie lepszych drogach ( nie ma również problemu niedogrzania silnika).

Polecane linki:
Czy przejmować się przebiegiem? Ile przejedzie silnik? - artykuł MOTOR
Wytrzymałość TDI.
Sprawdzanie VIN VW
Sprawdzanie przebiegu auta z Belgi, Holandii, Dani oraz Szwecji - strony internetowe.
Jak szybko nagrzewa się silnik w aucie? Ile trwa nagrzanie płynu chłodniczego, oleju w czasie jazdy?