niedziela, 22 września 2013

Belgia - podatek drogowy, podatek od pojemności silnika. Dlaczego Belgowie kupują auta z małymi silnikami?

Witam, dzisiaj kolejny artykuł związany z belgijskim rynkiem samochodów używanych w którym opisze podatki jakie Belgowie płacą za swoje auta - są bardzo wysokie. W skrócie w Belgi zdecydowana większość auta ma silniki poniżej 2.0 litra pojemności,  ponieważ podatki uzależnione są od pojemności i po przekroczeniu 2 litrów wyraźnie rosną np. Podatek dla diesla 1.6 HDI to 267 euro a dla 2.0 HDI 401 euro - różnica jest spora, a sam podatek stanowi poważny udział w wydatkach na utrzymanie auta. W tym artykule odpowiem na następujące pytania: W jakiej wysokości Belgowie płacą podatek od samochodu, od czego zależy? Jak jest różnica miedzy benzyna a dieslem? Jaki przełożenie ma podatek na eksploatację auta?


Belgowie płacą w zasadzie dwa podstawowe podatki za samochód. Pierwszy w momencie zakupu auta (bezwzględny na to czy jest nowy czy używany) oraz coroczny. W ciągu miesiąca po dokonaniu zakupu, właściciel dostaje wezwanie do zapłacenia podatku związanego z wprowadzeniem samochodu do ruchu (fr. Taxe de mise en circulation).  Jego wysokość jest proporcjonalna do pojemności silnika, przykładowe wartości (silnik benzynowy i diesla):

Podatek wraz z wiekiem auta spada, ale nadal występuje i stanowi dodatkowe obciążenie dla kierowcy.Belgowie decydują się na auta o pojemności poniżej 2 litrów, ponieważ podatek od tych aut jest 4x niższy. Osoby wybierające auta z silnikami o pojemności większej niż 2000 cm3 najczęściej bardzo dużo jeżdżą. Często firmy wybierają dla swoich managerów takie auta.

Kolejnym podatek  (fr. Taxe de circulation) płacimy w Belgii co roku. Zależy on od pojemności silnika. 

To ten podatek jest najbardziej dotkliwy dla Belgów. Za auto z silnikiem 2.0 litra benzyna lub diesel trzeba zapłacić równowartość około 1700 zł rocznie. Za auta wyposażone w LPG trzeba dodatkowo zapłacić podatek od instalacji gazowej - nie jest on mały. Z reguły jak ktoś w Belgii decyduje się na instalacje LPG to robi spore roczne przebiegi, aby inwestycja mu się zwróciła.

Jakby tego było jeszcze mało dla Belgów, region Walonii wprowadził na swoim terenie podatek ekologiczny (fr. Système de l'éco – malus) zależny od wielkości emisji CO2 w g/km. System ma za zadanie uprzywilejować samochody czyste ekologicznie, przy małej emisji CO2, ich właściciele mają premię (fr. bonus), którą otrzymają po zakupie auta. Nabywcy pojazdów nowych lub używanych o większej emisji CO2 płacą jednorazowo tzw. dodatek (fr. malus), doliczany przy opłacie podatku za wprowadzenie do ruchu. Przykładowe wartości podatku ekologicznego:

 Z lewej wysokość podatku uzależniona od emisji CO2, z prawej zaznaczony obszar obowiązywania podatku. 

Krótkie podsumowanie tego artykułu. Dla Belga nie ma różnicy w opodatkowaniu Diesel czy Benzyna - podatek płaci od pojemności ewentualnie mocy (jeśli silnik jest mocno wysilony lub tuningowany). Im starsze auto tym podatki większe, szczególnie w regionie Walonii gdzie obowiązuje podatek od emisji CO2. Auta z mocnymi silnikami w Belgi to rzadkość, a jeśli są już sprzedawane to najczęściej były użytkowane przez firmy i najprawdopodobniej pokonywały duże przebiegi.

Polecam również zapoznać się z innymi moimi artykułami:
Sprawdzanie przebiegu, historii auta z Belgi - Car Pass, przeglądy, historia serwisowa.