niedziela, 19 stycznia 2014

Co ile wymiana oleju? Jak często wymieniać olej? Jaki olej do diesla/benzyny/LPG?

Witam dzisiejszy wpis będzie dotyczył olejów silnikowych. Jest to na tyle ważna kwestia, która ma decydujący wpływ na działanie silnika oraz jego zużycie, dlatego warto mieć konkretną wiedzę na ten temat.
Wokół wymiany oleju ciągle jest wiele mitów, ludzie bazują na informacjach z przed kilkudziesięciu lat, kiedy zupełnie inaczej wyglądała jakość produkowanych olejów oraz silników - motoryzacja poszła mocno do przodu, dlatego stosowanie się do zasad wymiany oleju w Dużym Fiacie nie sprawdzi się w przypadku współczesnego auta. W tym artykule znajdziesz informacje:
Co ile wymiana oleju? Jak często wymieniać olej? Kontrola oraz dolewanie oleju silnikowego? Jaki olej wybrać do silnika diesla /benzyny? Oznaczenia oleju silnikowego? Które oleje są syntetyczne? Gdzie są najtańsze oleje?



Co ile wymieniać olej? Jak często wymieniać olej?- to pytanie bardzo często pada u mechanika lub jest wpisywane w wyszukiwarkę www. W dużym skrócie im krótsze będą interwały wymiany oleju tym lepiej dla naszego silnika. Olej ma kluczowe znaczenie dla trwałości silnika oraz tego w jaki sposób się zużywa. Obecnie większość producentów dopuszcza wymiany oleju co 30 tys. km, jednak gdy uwzględnimy warunki w jakich jeździmy (krótkie trasy, jazda po mieście, bardzo intensywna jazda) warto te okres skrócić. Większość mechaników poleca olej zmieniać co max. 15 tys. km lub co rok - pozwala to zachować równowagę pomiędzy kosztami serwisowymi, a jakością smarowania motoru. Poniżej publikuje tabelkę pomagająca ocenić jak sposób eksploatacji naszego auta wpływa na jakość oleju silnikowego.


Kontrola oraz dolewanie oleju silnikowego?
Poziom oleju silnikowego zawsze warto skontrolować przed dłuższą trasą oraz po jej zakończeniu.
Standardowo zaleca się sprawdzać jego poziom raz na miesiąc - nie zaniedbuj tego obowiązku, ponieważ w przypadku braku oleju koszty naprawy są bardzo duże. Kontrolę poziomu oleju silnikowego wykonaj 2-10 minut po zgaszeniu silnika to pozwoli spłynąć olejowi do miski olejowej. Pamiętaj aby auto stało na równym podczas badania. Sprawdź czy Twój silnik nie ma problemu z braniem oleju, poszukaj informacji w internecie. Są silniki, Hondy, Mini, które z powodu zbyt niskiego poziomu oleju potrafią ulec poważnym awariom - są wyjątkowo wrażliwe.
       W sprawie dolewania: od położenia minimum do maksimum jest najczęściej około 0,5 litra pojemności (popularne jednostki), jako dolewkę należy stosować najlepiej ten sam olej co w silniku, jeśli nie mamy takiego lub nie znamy jego marki - wybieramy taki który rekomenduje producent.

Jaki olej wybrać do silnika diesla /benzyny?
Zacznijmy od silnika benzynowego alternatywnie zasilanego gazem. Wybieramy olej, którego parametry rekomenduje producent. Uwzględnijmy rozwiązanie, które będzie najlepsze dla warunków klimatycznych oraz drogowych w których jeździmy. Najlepiej dla silnika jest wybrać olej z najlepszymi parametrami.
Kilka słów o parametrach oleju. Obecnie stosuje się oleje wielosezonowe to znaczy, że można je stosować zarówno zimą jak i latem ich oznaczenie to np. 5W 30
5W - 5 przed W oznacza  lepkość w niskich temperaturach, im niższa liczba tym lepiej olej będzie nam smarował auto od razu po uruchomieniu. Dla aut jeżdżących na krótkich odcinkach warto zdecydować się na olej o niskim lepkości zimowej.
30 - czyli liczba występująca po W informuje nas o lepkości w wysokich temperaturach, ma to kluczowe znaczenie szczególnie w przypadku jednostek mocno obciążonych. Im wyższa ta liczba tym olej jest bardziej gęsty w wysokich temperaturach i tym samym lepiej smaruje - za rzadki olej może spowodować zatarcie silnika.

Po wyborze odpowiedniej lepkości oleju, szukasz informacji czy dla danego silnika nie muszą być spełnione specjalne wymogi producenta, dotyczy to najczęściej diesli z powody na DPF czy pompowtryski - szukaj oleju który spełnia wymogi producenta np. 
Specyfikacje: VW 505 01, VW 505 00, VW 502 00, Ford WSS-M2C917-A

Wracając do silnika benzynowego który jest zasilany LPG większość fachowców zaleca skrócić wymianę oleju o około 25% z powodu na trudniejsze warunki pracy.  W przypadku Diesla zwróć uwagę na to aby olej spełnił wszystkie specyfikacje. Silniki turbodoładowane preferują oleje wysokiej jakości, moim zadaniem na dłuższą metę sprawdza się w nich tylko FULL SYNTETYK. W innym przypadku maja prawo pojawić się problemy z turbiną (część bardzo wrażliwa na jakość oleju)  lub w przypadku nie których silników również z pompa oleju (1.9 dci - zbyt gesty olej zimą + kiepska pompa oleju = problem z obrócona panewką). W przypadku oleju do diesla im większa różnica pomiędzy lepkością na zimno, a na gorąco tym lepiej dla Twojego silnika.

Tutaj strony pozwalające wybrać odpowiedni olej do Twojego silnika:
http://www.mobil.pl/Poland-Polish-LCW/carengineoils_which-oil.aspx


Obrazek przedstawia efekt downsizingu wynikającego z obniżania pojemności i podnoszenia mocy
w takich motorach stosuj dobry olej bo obciążenia w nim występujące są naprawdę duże w porównaniu z tradycyjną jednostką.

Przeglądając oferty z olejami często spotykamy się z informacjami olej syntetyczny, na bazie syntetycznego, syntetyk - sprzedawcą bardzo często nie potrafią udzielić prostej odpowiedzi na pytanie Do jakiej grupy olej zaliczymy dany produkt: syntetyk, pół syntetyk, minerał.
Największy problem jest z półsyntetykami które można pomylić z FULL SYNTETYKIEM - warto to sprawdzić, ponieważ nie widzę sensu przepłacania za olej który jest tylko pół syntetykiem. Główną zaletą syntetyków jest większa ilość dodatków czyszczących oraz lepsze trzymanie parametrów w czasie - półsyntetyk to tak naprawdę minerał z dodatkami syntetyku.
Na tych stronach znajdziesz dokładny podział olejów na syntetyki, półsyntetyki oraz minerały:
http://www.feuvert.pl/e-sklep/oleje.html







Najlepsze oferty z olejami znajdziesz na Allegro - jest tam masa sprzedawców oferująca najpopularniejsze marki w najlepszych cenach. Być może znajdziesz tam firmę z Twojej okolicy i dzięki temu nie będziesz musiał płacić za wysyłkę oraz skróci Ci się czas realizacji zamówienia. Z wysyłką można zaoszczędzić kilkadziesiąt zł, warto przy okazji zapytać o ceny filtrów, dzięki temu załatwisz wszystko za jednym razem.
Ostatnio kupując cześć do swojego auta porównywałem dokładnie ceny olejów i filtrów, ostatecznie wyszło mnie taniej kupując w specjalistycznym sklepie dane marki przez Internet niż w hurtowni olejowej - olej był rewelacyjnie tani, natomiast w cenie filtrów z FILTRONA miałem oryginały KNECHTA oraz PERFLUXA i czas realizacji (spieszyło mi się) za towarem był długi - musiałbym czekać minimum 3 - 4 dni. Oleje Allegro:  http://allegro.pl/listing/listing.php?string=5w+40&search_scope=

Polecane linki:
http://jdkulej.pl/poradniki/wymiana_oleju/



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz