sobota, 1 lutego 2014

Sprawdzenie numeru VIN. Sprawdzenie auta po VIN - za darmo.

Witam,

dzisiejszy artykuł piszę ze względu na dużą ilość zapytań które do mnie wysyłacie  w sprawie sprawdzenia historii serwisowej auta sprowadzonego z zagranicy. Większość z was pyta czy można auto sprawdzić po samym numerze VIN. Niestety w zdecydowanej większości przypadków nie ma takiej opcji, ponieważ większość serwisów samochodowych nie posiada scentralizowanej bazy serwisowe - dlatego nie mając informacji gdzie auto było dokładnie serwisowane będziemy mieli problem odnaleźć informacje o przebiegu i naprawach.



Serwisy samochodowe autoryzowane, popularnie nazywane ASO dzielimy na dwa rodzaj:
- scentralizowane - czyli takie w których informacje z serwisu są zapisywane na centralnym serwerze marki i  stamtąd można je podejrzeć w dowolnym serwisie marki. Takie systemy ma: Audi, VW, Skoda, Seat, Renault, Mazda

- niescentralizowane - czyli takie gdzie szczegóły napraw dotyczących auta znajdziemy w warsztacie który wykonywał usługę. Najczęściej naprawy gwarancyjne,  wykonywane na koszt marki są widoczne w całym systemami z dowolnego serwisu. problem w tym, że auto rzadko kiedy jest naprawiane na gwarancji z winy producenta, więc takich napraw jest bardzo mało. Dlatego aby zweryfikować przeszłość auta potrzebujesz oprócz VIN również ks. serwisową - wtedy dowiesz się całej prawdy o aucie dzwoniąc do serwisu z pieczątki. Takie systemy ma: Peugeot, Citroen, Suzuki, Toyota, Opel, Mercedes, częściowo BMW i wiele innych.

W jaki sposób szukać informacje o przebiegu w serwisie:
- musisz przedstawić dowód rejestracyjny do wglądu
- dokument stwierdzający że jesteś właścicielem, jeśli auto nie jest na Ciebie zarejestrowane
- dowód osobisty potwierdzający Twoją tożsamość
Zgodnie z standardami przyjętymi przez importerów takie informacje są przekazywane nieodpłatnie, natomiast jeśli chcemy je wydrukować bardzo często musimy zapłacić. Warto dogadać się z sprzedawcą na wizytę w ASO jeśli wcześniej nie uda nam się sprawdzić przeszłości auta na własną rękę.

W przypadku serwisów nieautoryzowanych zdecydowana większość posiada systemy zapisujące wykonane naprawy - dzięki temu sprawdzimy przebieg auta podając VIN lub numer tablic rejestracyjnych - warto je również spisać dzwoniąc do ASO

Porady dotyczące sprawdzania historii w ASO:
- sprawdzaj historię kompleksowo od pierwszego do ostatniego wpisu (data, naprawa, przebieg)
- zwróć uwagę na wszelkie dziury w historii serwisowej, okres w którym auto nie było serwisowane
- sprawdź czy przebiegi rozkładają się regularnie (zdarzają się przypadki skręcenie licznika w serwisie, ale to wychodzi podczas sprawdzania kompleksowo historii)
- upewni się, ze przesłany VIN dotyczy auta które cię interesuje (zapytaj pracownika ASO o kolor nadwozie, wyposażenie, silnik - tak aby wyeliminować możliwość wtopy)
- nie żałuj pieniędzy na sprawdzenie przebiegu, bo coraz więcej osób wymaga wizyty w ASO lub sami na własną rękę sprawdzają historie auta po VIN (jeśli jest to możliwe) przed zakupem. Jeśli kupiłeś auto z udokumentowanym przebiegiem w ASO który znacząco różni się od stanu liczniki będziesz miał problem z sprzedażą auta. Sprzedając VW, Audi ponad 70% pyta o VIN do sprawdzenia.
- sprawdź w ASO czy auto czasami nie jest Anglikiem - zapytaj po której stronie auto miło zamontowana kierownicę w momencie wyjazdu z fabryki

Zapraszam do obejrzenia filmu na YouTube dotyczącego tego tematu: