niedziela, 29 czerwca 2014

Naprawa, wymiana silnika - co wybrać, koszty, gwarancji.

Witam,

naprawa silnika po uszkodzeniu nigdy nie należy do tanich i szybkich operacji. Z jednej strony musimy się liczyć z dużymi wydatkami z drugiej na pewno będziemy mieli wątpliwości do fachowości oraz gwarancji wykonania naprawy. Warto poczytać wpisy na farach w którym użytkownicy narzekają, że auto po wymianie silnika ciągle sprawia problemy, lub generalny remont nie przyniósł spodziewanego rezultatu - w takich sytuacjach często mechanicy rozkładają ręce i proponują przeprowadzenie kolejnej płatnej naprawy, która znowu może nie przynieść spodziewanego rezultatu.



W ostatnich latach podaż używanych silników na naszym rynku gwałtownie wzrosła - jest to związane z dużym importem aut z UK przeznaczonych na cześć. Niestety za ilością nie idzie jakość, większość sprowadzanych silników jest mocno wyeksploatowanych lub w przeszłości miały jakieś większe lub mniejsze problemy (awarię układu wtryskowego, turbo, głowicy). Z drugiej strony usługi firm zajmujących się remontami silników podrożały, a część mniejszych zakładów po prostu upadła ze względu konkurencji części używanych lub braku możliwości naprawy nowszych jednostek. Niestety awaria silnika to dość spory problem,a przepis na sukces całej procedury nie jest łatwy do osiągnięcia.

Odpowiedzmy sobie na krótkie pytanie kiedy wymieniać, a kiedy naprawiać silnik.
Naprawiamy gdy:
- do remontu jest głowica
- uszkodziliśmy wał korbowy
- zużyły się uszczelniacze zaworowe (kopcenie)
Warunek musimy znaleźć firmę która zna się na swojej robocie i potrafi precyzyjnie zregenerować silnik, a następnie go złożyć.

Szukamy używanego gdy:
 - skrajne wyeksploatowanie (problemy z kompresją, zużyciem oleju)
 - zatarty cały silnik
 - zalanie silnika wodą
 - przegrzanie silnika prowadzące do uszkodzenia tłoków i innych elementów

Aby dokonać takiej wstępnej selekcji trzeba umieć ocenić stan jednostki napędowej, wykonując odpowiednie testy oraz rozbierając silnik w poszukiwaniu przyczyny. Do tego typu zadań przyda się doświadczenie oraz odpowiedni sprzęt. W zależności od sytuacji warto przeprowadzić:
- badanie szczelności głowicy
- pomiar ciśnienia oleju
- pomiar ciśnienia oleju turbosprężarki

- zmierzenie kompresji
- weryfikacja układu wtryskowego (najlepiej oddać do czyszczenia)
- weryfikacja stanu turbo
- weryfikacja działania DPF oraz katalizatora
- diagnostyka komputerowa
- sprawdzenie termostatu, EGR, przepustnicy

- demontaż miski olejowej i płukanie układu
- weryfikacja stanu panewek
- sprawdzenie układu zapłonowego
Przyczyny awarii silnika są różne, podobnie jak ich zakres. W zależności od sytuacji warto zweryfikować niektóre punkty z tej listy, aby mieć rozeznanie w kosztach i przyczynach awarii. Często sama wymiana silnika nic nie da, ponieważ zaraz powodem kolejnej poważnej usterki może być niesprawny układ wtryskowy, który wypali nam dziury w tłokach lub turbina która wpadnie  do środka silnika robiąc spustoszenie. Silnik to organizm składający się z kilku układów, jeśli choćby jeden jest w kiepskiej kondycji - odbije się to na parametrach oraz w dłużej lub krótszej perspektywie na stanie silnika. Dobry mechanik powinien nam wyjaśnić co spowodowało problem z silnikiem oraz w jaki sposób można zapobiec powtórzeni się tej sytuacji oraz co zapobiegawczo warto byłoby zrobić przy okazji remontu.

Wymiana i naprawa silnika to temat rzeka, każdy musi w własnym zakresie zmierzyć się z tym pytaniem. Tego typu naprawy nie są nigdy tanie, ani łatwe do realizacji dlatego poleca się zainwestowanie w dobrych specjalistów, oraz sprawdzone i pewne źródła części. Naprawa po łebkach może przynieść tylko rozczarowanie.

PS. Postaram się opisać na przykładzie jak szukać używanego silnika oraz w jaki sposób  przeprowadzić jego remont z uwzględnieniem cen.