poniedziałek, 4 sierpnia 2014

Naprawa gwarancyjna - co to jest? Dlaczego mój dealer nie widzi wizyt robionych w innym serwisie?

Witam,

chciałbym poruszyć elementarny temat związany z sprawdzeniem historii serwisowej używanego auta. Większość osób nie zna znaczenia wyrażenia naprawa gwarancyjne i mylnie uważa, że to wszystkie naprawy przeprowadzone w czasie okresu gwarancyjnego. Sam numer VIN umożliwia sprawdzić jedynie naprawy gwarancyjne.



Wyjdźmy od definicji naprawy gwarancyjnej - jest to naprawa przeprowadzona na koszt producenta związana z wadą która ujawniła się w czasie  okresu gwarancyjnego, a nie była związana z zużyciem auta. 

W tym miejscy warto poruszyć temat akcji serwisowych, które często również są widoczne w całej sieci serwisów autoryzowanych danej marki. Są to takie naprawy, które wynikają z wad konstrukcyjnych auta, które zagrażają bezpośrednio naszemu bezpieczeństwu i są również usuwane na koszt producenta, nawet po okresie gwarancji.



Większość systemów serwisowych przetrzymuje informacje jedynie o naprawach gwarancyjnych oraz akcjach serwisowych. W zależności od rozwiązania technicznego jest tam z reguły zapisana data wizyty, przebieg oraz zakres naprawy.

Wymienię serwisy w których sprawdzicie jedynie naprawy gwarancyjne i akcje serwisowe:

Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes- Benz, Nissan, Opel, Peugeot, Subaru, Suzuki, Toyota, Volvo.

* W przypadku marek wytłuszczonych sytuacja jest trochę inna.
BMW ma połączona bazę serwisową w większości ASO w DE, po za Niemcami w zasadzie widoczne są tylko naprawy gwarancyjne. W PL widzimy często wpisy z niemieckich serwisów + naprawy gwar.
Ford w połowie 2013 r ruszył z projektem tworzenia centralnej bazy serwisowej na którą trafiają obecnie już wszystkie naprawy bez względu na rynek. Bazy nie pokrywa obecnie wszystkich serwisów.
Opel w podobnym czasie jak Ford utworzył swoją centralna bazę - budowa bazy ciągle trwa i kolejne serwisy są do niej podłączane.

Tak jak widzicie zmiany idą ku lepszemu, natomiast ciągle większość producentów nie dba o interes posiadaczy starszych aut i nie zbiera informacji o naprawach dostępnych w centralnej bazie serwisowej.

W przypadku aut do 5 lat weryfikacja w systemie ASO to konieczność. Jeśli będziesz kiedyś chciał sprzedać auto z przekręconym i udokumentowanym licznikiem - możesz mieć poważne problemy. Najwięcej ryzykujesz podczas zakupu auta do 5 lat to one najczęściej maja historię w ASO, która po weryfikacji wskazuje, że licznik jest cofnięty.

Szukając auta oprócz VIN zawsze pytaj o ks. serwisową lub dowód rejestracyjny (proś o skany, zdjęcia) - to często umożliwi ustalenie serwisu zajmującego się autem.

PAMIĘTAJ! każde auto można zweryfikować, pod względem przebiegu, historii serwisowej oraz ewentualnych napraw lakierniczych - wystarczy poprosić sprzedawcę o przesłanie dokumentów do weryfikacji (ks. serwisowa, badanie techniczne, dowód rejestracyjny). Pamiętaj Nie Kupuj Kota w Worku!