sobota, 20 kwietnia 2013

Tablice niemieckie, tablice zjazdowe, żółte tablice. Co trzeba wiedzieć? Ile kosztują i jak długo są ważne?


W tym wpisie znajdziesz podstawowe informacje na temat niemieckich tablic wywozowych (tablice żółte, tablice zjazdowe). Dowiesz się: Jak długo są ważne żółte tablice? Czy podróżowanie z tablicami zjazdowymi jest legalne w Polsce i innych krajach? Czy w Polsce można jeździć na niemieckich tablicach rejestracyjnych?


Tablice tymczasowe (tablice żółte) - są to tablice z żółty paskiem na którym znajduje się data ich ważności (dd/mm/rok), ich ważność to 5 dni liczona od chwili pobrania dokumentów z urzędu. Uprawniają do poruszania się na terenie całej UE, obejmują każdy rodzaj sprowadzonego pojazdu (osobowe, ciężarowe, przyczepy, autobusy), pojazdy nie muszą posiadać ważnego przeglądu technicznego. Można je kupić u Polskich pośredników przy granicy lub w niemieckim urzędzie komunikacyjnym, nie dotyczą konkretnego pojazdu, co pozwala na ich zakup przed wybraniem pojazdu. Ich cena w zależności od landu wynosi od 75 - 130 euro. W Polsce takie tablice można mieć już za 430 zł z przesyłką kurierską lub odebrać je na granicy (oferty Allegro).



Żółte tablice są wygodnym rozwiązaniem dla osób kupujących pojazd na terytorium Niemiec z myślą sprzedaży go osobom trzecim lub chcącym uniknąć transportu lawetą. Zamawiając te tablice otrzymujesz ważne ubezpieczenie OC oraz zieloną kartę. Pamiętaj, że ubezpieczenia nie obejmuje AC.

Tablice celne (czerwone tablice) podobnie jak tablice 5 dniowe dają możliwość opuszczenia terenu Niemiec po zakupie pojazdu z myślą o powrocie tym pojazdem do swojego kraju, a dalej z myślą zarejestrowania go na jego terenie. Tablice Celne zwane również Tablicami Wywozowymi różnią się od tablic tymczasowych okresem ich ważności oraz kolorami zawartych w nich elementów.  Pole czerwone z czarnymi cyframi wskazującymi dzień, miesiąc i rok, w którym pojazd powinien opuścić terytorium Niemiec. Tablice te są ważne do daty podanej na czerwonym pasku, która zależy od wykupionego ubezpieczenia. Czas minimalny to 15 dni, a maksymalny to 12 miesięcy. Ich wyrobienie jest trudniejsze niż żółtych tablic. Trzeba złoxyć wniosek w urzędzie i zapłacić drogie ubezpieczenie.



Co zrobić w przypadku gdy auto zostało wyrejestrowane i sprowadzone do Polski. Czy mogę jeździć w  Polsce na niemieckich tablicach rejestracyjnych z ważnym OC?
Proceder jeżdżenia na niemieckich numerach jest bardzo popularny w polskich komisach. Polega on na wyrobieniu wtórników tablic niemieckich które widnieją w dowodzie rejestracyjnym i wykupieniu 30 dniowego ubezpieczenia OC na te tablice. Czy jest to legalne i bezpieczne? Pomimo, że proceder jest bardzo popularny to wiąże się z dużym ryzykiem w przypadku kontroli drogowej. Grozi nam 500 zł mandat oraz odholowanie auta do miejsca zamieszkania.

Co się stanie w przypadku wypadku? Czy OC będzie wtedy ważne?
Jest duże prawdopodobieństwo, że kosztami związanymi z wypadkiem będziemy musieli zapłacić z własnej kieszeni (koszt naprawy auta, koszt opieki lekarskiej, ewentualna renta). Ubezpieczyciel będzie argumentował, że auto nie miało ważnego badania technicznego, wystawione było na nie ważne tablice rejestracyjne.

Podsumowując żółte tablice są krótkoterminowe (5 dni ważności)  i pozwalają nam przewieś auto w zasadzie z Niemiec do miejsca zamieszkania. Potem należy zwrócić się do swojego urzędu komunikacji o wyrobienie polskich dokumentów tymczasowych umożliwiających transport na badanie techniczne. Podróż na kopiach zagranicznych tablic może być bardzo stresująca i niebezpieczna. W przypadku wypadku grożą nam problemy z pokryciem szkód z OC oraz ewentualny mandat w przypadku kontroli policji. Najlepiej jest kupić zarejestrowane auto w Polsce lub poczekać na jego rejestracje, a potem je odebrać - dzięki temu unikamy problemów z rejestracją auta z zagranicy. W przypadku drogich aut w szczególności nie polecam jeździć na wtórnikach niemieckich tablic rejestracyjnych lepiej wcześniej zarejestrować auto i wykupić pełen pakiet OC/AC lub negocjować transport lawetą pod dom.