Pierwszym naszym zadaniem przy weryfikacji dokumentów jest sprawdzenie zgodności VIN w wszystkich wyżej wymienionych dokumentach z numerami nadwozia auta. Następnie sprawdzamy kto jest właścicielem, datę wydania dowodu, rodzaj pojazdu (ciężarowy/osobowy), datę produkcji, ważność badania technicznego, adnotacje urzędowe takie jak: hak holowniczy, instalacja LPG, współwłaściciel auta.
Ocena nadwozia. Zaczynamy ocenę stanu powłoki lakierniczej: szukamy pęknięć, przebarwień, rys, wgnieceń, pęcherzy - zwróć szczególną uwagę na słupki. Następnie oceń spasowanie elementów karoserii, szczeliny powinny być takie same. Sprawdź punkty mocowania elementów karoserii - ich ewentualny demontaż powinien zostawić ślady. Następnie sprawdź czy szyby mają takie samo oznakowanie (logo producenta, data produkcji). Ostatnim elementem oceny stanu nadwozia jest poszukiwanie śladów korozji pod uszczelkami, nadkola, podszybie, progi, krawędzie drzwi. Przy oględzinach auta warto zabrać z sobą miernik grubości lakieru, już najtańszy pomoże nam ocenić stan auta.
Grubość oryginalnego lakieru nie powinna przekraczać 150 um, wynik mniejszy od 80 um oznacza mocno spolerowany lakier.
Ocena wnętrza i bagażnika. Na początku oceń ogólnie czystość wnętrza, zwróć uwagę a stan tapicerki, koła kierownicy, pasów bezpieczeństwa, dźwigni zmiany biegów, popielniczki (zweryfikujesz info. o nie paleniu). Przyjrzy się osłoną przeciwsłonecznym czy nie kontrastują z świeżo wypraną tapicerką. W bagażniku sprawdź czy nie brakuje wygłuszeń, apteczki, trójkąta ostrzegawczego, wklejki VW z VIN
Ocena stanu technicznego. Zacznij od opon, sprawdź ich datę produkcji, stopień zużycia (min 3- 4 mm), czy wszystkie są takie same. Następnie oceń czy amortyzatory nie przeciekają, ocenę hamulców dokonasz podczas jazdy próbnej. Przejdź do oględzin komory silnika: szukaj śladów po wypadkowości (połamane atrapy), oceń czy silnik nie był wcześniej myty (być może próba ukrycia wycieków), sprawdź poziom płynów oleju silnikowego i chłodniczego (2.0 TDI problem z pękającymi głowicami). Obejrzy chłodnice silnika i klimatyzacji, szukaj etykiety z ostatniej wymiany oleju. Sprawdź przedział sinika pod kątem przekładki z anglika (zwróć uwagę na przegrodę czołową, podszybie). Obejrzy akumulator (data produkcji, poziom płynu). Oceń sprawność działania centralnego zamka, świateł, wyposażenia dodatkowego. Uruchom silnik wcześniej sprawdź czy był wcześniej odpalany i jest teraz nagrzany.
Jazda Próbna. UWAGA - przed jazdą próbną sprawdź czy auto ma ważne OC i badanie techniczne oraz czy ma aktualne tablice rejestracyjne. W razie wypadku brak OC skutkuje problemami związanymi z odszkodowaniem - musisz je pokryć z własnej kieszeni. Jazdę próbną rozpocznij od sprawdzenia przegubów (skręć maksymalnie kierownicą, nie powinno być słychać charakterystycznego terkotu zużytych przegubów ani zużytej pompy wspomagania - buczenie). Kolejno oceń skuteczność hamulca ręcznego, sprawdź sprzęgło (spróbuj ruszyć z dwójki), oceń stan dwumasowego koła (opcja dla nie których aut, jako zużyte hałasuje - pukanie spod podłogi). Oceń skuteczność hamulców (czy nie ściągają, jak działa ABS). Po jeździe zajrzy pod maskę i sprawdź ewentualne wycieki.
Podsumowując wnikliwe oględziny auta powinny zająć od 1- 2 h. Jeśli je przeprowadzimy szczegółowo to możemy wykryć ewentualne usterki auta i w ten sposób zyskamy kartę przetargową w czasie negocjacji z sprzedającym. Po przeprowadzeniu weryfikacji stanu auta warto zaproponować zaliczkę i poprosić o możliwość sprawdzenia auta w serwisie bądź ASO, warto również zweryfikować dane z książki serwisowej w systemie producenta lub na stronie państwowej kraju z którego auto przyjechało.
Polecane linki:
Doskonały poradnik dotycząca zakupu auta używanego.
Świetny, tani miernik lakieru polskiej produkcji, doskonała relacja ceny do jakości.
Chcesz kupić używane auto? Kupuj jak zawodowiec.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz