piątek, 14 czerwca 2013

1.6 8V MPI czy 1.6 16V FSI- LPG, opnie, usterki, koszty

W ofercie VW przez długi czas były dwa silniki 1.6. Choć mają tę samą pojemność, pod względem konstrukcyjnym zasadniczo się różnią. Pierwszy, o mocy 102 KM, to konstrukcja jeszcze z lata 90. XX w. Wyposażony jest w 8-zaworową głowicę i jeden wałek rozrządu napędzany za pomocą paska zębatego.




Drugi (1.6 16V FSI), osiąga 115 KM, ma wtrysk bezpośredni (FSI) oraz 16-zaworową głowicę, w której zamontowano dwa wałki, do tego zastosowano w nim łańcuchowy napęd rozrządu. Różnice są znaczące. Także charakter obu jednostek, ich trwałość oraz wydatki eksploatacyjne okazują się odmienne.


W normalnych warunkach eksploatacyjnych silnik FSI spali od 1 - 1,5 l paliwa mniej (średnio 6- 9 l ),  przy tym zaoferuje lepsze osiągi . Dla Octavii II 0-100 km/h FSI jest lepsze o całe sekundę. Należy jednak pamiętać że silniki FSI preferują 98 oktanową benzynę. Niektóre wersje można bezpiecznie zasilać zwykłą 95-ką, info. na ten temat znajdziesz na wlepce pod klapka paliwa.

Koszty serwisu.
Jeśli chodzi o trwałość i koszty serwisu, nieco korzystniej wypada silnik 1.6/102 KM. To jednostka, która rzadko cierpi na poważne i drogie w naprawie awarie, a jeśli nawet coś się zepsuje, zarówno diagnostyka, jak i usunięcie problemu nie będą ani skomplikowane, ani kosztowne. Silnik 1.6 FSI/115 KM jest bardziej zaawansowany technicznie i w razie poważnych usterek może narazić na większe koszty właściciela samochodu. Tego typu problemy związane jest z wypalaniem się gniazd zaworowych (pierwsze serie silników) i zbieraniem nagaru na zaworach (typowa przypadłość silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim sprzed kilku lat). Częstą awarią jednostki FSI są także uszkodzenia zaworu EGR (NOX) koszt około 500 zł (można tego uniknąć tankując wyłącznie Pb 98), w starej wersji MPI wymiana EGR 250 zł. UWAGA nie zaleca się zaślepiania zaworu EGR może to spowodować niekontrolowanego wzrostu temperatury spalin w silnikach benzynowych. Oba te zjawiska mogą spowodować, że po pewnym czasie w układzie wylotowym nastąpią uszkodzenia, których naprawa będzie kosztowała więcej niż wymiana zaworu EGR. Dodatkowo w silniku MPI mało trwałym elementem silników benzynowych jest pompa cieczy chłodzącej. Warto ją wymienić przy każdej zmianie rozrządu.

Montaż instalacji LPG - koszty.
Benzynowe silniki 1.6 8V MPI Volkswagena współpracują tylko z sekwencyjnym wtryskiem gazu (koszt instalacji 2,5 tys zł).  Zarówno montaż, jak i eksploatacja takich systemów nie sprawiają żadnych problemów. Słabymi punktami są jedynie cewki zapłonowe, które czasami ulegają uszkodzeniu. Są to jednak przypadki sporadyczne. Trzeba pamiętać o okresowym czyszczeniu i programowaniu elektronicznie sterowanej przepustnicy zaleconym przez serwis. Konsekwencją zaniedbania tych czynności jest „falowanie” wolnych obrotów silnika.

Zalety 1.6 8V - montaż instalacji LPG:
- prosta, 8-zaworowa głowica. W przypadku wypalenia gniazd zaworowych, koszt regeneracji jest niski           i wynosi około 600 zł
- hydrauliczna kompensacja luzu zaworowego zwalnia nas z obowiązku jego sprawdzania, w przypadku innych silników taka kontrola odbywa się nawet co 15 tys. km
kolektor ssący z tworzywa sztucznego ułatwi montaż wtryskiwaczy LPG
- ze względu na duża popularność większość części jest łatwo dostępna w dobrych cenach
istnieją instalacje LPG specjalnie dedykowane do tego silnika
- silnik jest dość wytrzymały, jego trwałość jest szacowana na 350 tys km. (więcej info.)

Dla silników FSI montaż instalacji LPG jest utrudniony ale nie niemożliwy. Pierwsze rozwiązanie to zakup wysokiej jakości instalacji IV oraz montaż w wyspecjalizowanym serwisie (koszt 4 tys zł). Niestety niesie to za sobą pewne niedogodności.  Po pierwsze - trudno utrzymać prawidłowy skład mieszanki w całym zakresie obrotów. Po drugie - podczas jazdy na gazie bezczynne wtryskiwacze benzynowe przegrzewają się (ich końcówki znajdują się przecież w komorze spalania). Pośrednim rozwiązaniem tych niedogodności jest tzw. dotrysk benzyny. Poprawia on skład mieszanki i chłodzi wtryskiwacze. Niestety, auto zużywa wówczas zarówno LPG jak i benzynę, a zatem oszczędności leżą poniżej oczekiwań. 

Drugiem zdecydowanie lepszym ale niestety droższym rozwiązaniem jest montaż instalacji V generacji dostarczającej gaz w fazie ciekłej. Tego typu rozwiązanie oferuje firma Vialle dla serii LPdi dla silników z oznaczeniem TFSI i TSI. Innowacyjność instalacji tej holenderskiej firmy polega na wykorzystaniu wtryskiwaczy benzynowych do zasilania LPG. Główne zalety to po pierwsze precyzyjne - wielofazowe dawkowanie alternatywnego paliwa, a po drugie - ochrona wtryskiwaczy. Gaz chłodzi je, a zatem podawanie w tym celu benzyny nie jest już potrzebne.
    W dodatnich temperaturach auto z instalacją Vialle LPdi obywa się zupełnie bez benzyny. Silnik można uruchamiać na LPG. Zimą lepiej tego nie robić, ponieważ LPG źle odparowuje i na mrozie auto może nie zapalić. Przełączenie na benzynę w takiej sytuacji nic już nie da. Trzeba to zrobić wcześniej, zanim wyłączy się silnik, ponieważ benzyna musi mieć czas na to, by zastąpić gaz w układzie wtryskowym.
     Według producenta najnowsze wersje instalacji po wprowadzeniu modyfikacji oprogramowania są już wolne od tej niedogodności (problemy występowały w silnikach 1.4 TSI). Wielką niewiadomą jest także żywotność wtryskiwaczy na alternatywnym paliwie. Cena przeróbki to od 6,5 do 8,5 tys. zł.Wraz z popularyzacją tej technologi można spodziewać się obniżenia cen.

Podsumowując.
Silnik 1.6 8V z przebiegiem do 150 tys. km nie cierpią na poważne awarie, natomiast motory FSI (głównie z początku produkcji) borykają się z wypalaniem gniazd zaworowych i osadzaniem się nagaru oraz usterkami zaworu EGR. W poprawionych FSI nie występują większe problemy, należy jednak szukać auta z udokumentowaną historią serwisową oraz z rozsądnym przebiegiem. Trudno jest stwierdzić która opcja 1.6 jest lepszym wyborem na rynku aut używanych. Pod uwagę należy wziąć, że wersje FSI w ostaniach latach dominowały wyraźnie popularnością nad MPI oraz ich ceny są bardziej atrakcyjne. Większa ilość ofert przekłada się również na możliwość szybszego znalezienia auta w dobrym stanie technicznym.  Na chwile obecną lepszą wersją do montażu gazu jest MPI, aczkolwiek aby koszt instalacji się zwróciły musimy pokonać około 15 tys. km.  Unia Europejska planuje podwyżkę minimalnego limitu akcyzy na LPG, to spowoduje wzrost cen gazu nawet o 1 zł oraz spadek opłacalności montażu LPG. Trzeba się dobrze zastanowić przed podjęciem decyzji o wyborze miedzy MPI a FSI.

Polecane linki:
Porównanie silnika 1.6  8V MPI z 1.6 16V FSI w Skodzie Octavii II
Rozmowa na temat silników 1.6 na forum Tourana. 
Ciekły wtrysk gazu do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa