niedziela, 20 kwietnia 2014

Samochód z Włoch - sprawdzenie legalności, przebiegu, historii serwisowej. Sprawdzenie po VIN.

Witam,
dzisiaj kolejny artykuł z serii sprowadzanie oraz sprawdzanie auta z krajów UE. W tym artykule znajdziesz informacje na temat rynku włoskiego. Nie jest to z pewnością popularny rynek wyjazdów polskich pośredników po samochody, wynika to pewnie bardziej z przyczyn geograficznych oraz organizacyjnych niż z braku ciekawych ofert. Włosi rzeczywiście nie przywiązują tak wielkiej wagi do stanu auta jak Niemcy, natomiast nie można powiedzieć, że samochody z tego rynku są nieatrakcyjne. To co rzuca mi się zawsze w oczy to że auta grupy VW w Włoszech są najczęściej traktowane jako samochody premium i można je tam znaleźć w bardzo atrakcyjnych wersjach wyposażenia. Jeśli do tego dołożymy niskie przebiegi (niejednokrotnie udało się znaleźć np Audi B6 z średnim rocznym przebiegiem na poziomie 15 tys km) plus atrakcyjne ceny łatwo trafić na okazję - w pozytywnym tego słowa znaczeniu;)



W moim wpisie znajdziesz odpowiedzi na takie: Jakie dokumenty rejestracyjne musi mieć auto z Włoch? Jak sprawdzić legalność auta z Włoch? Kręcenie liczników w Włoszech - kręcą, nie kręcą? Jak sprawdzić przebieg auta z Włoch? Stan samochodów z Włoch - czy Włosi dbają o auta?

Do rejestracji auta z Włoch potrzebujesz:
- włoski dowód rejestracyjny,
- certyfikat o wyrejestrowaniu,
- faktura zakupu lub umowa sprzedaży,
- komplet tłumaczeń,
- badanie techniczne (najczęściej polskie bo tych z zagranicy najczęściej nie uznają)


Dowód rejestracyjny to jeden dokument - zrobiłem ksero pierwszej i drugiej strony. Bardzo ważnym dokumentem jest  również certyfikat o wyrejestrowaniu auta - bez niego nie zarejestrujecie auta w PL.

U Włochów bardzo łatwo sprawdzić legalność auta. Na stronie Dyrekcji Centralnej Policji Kryminalnej jest możliwość wpisania numeru tablicy (targa) lub podwozia (telaio) w celu znalezienia, czy auto jest w bazie samochodów ukradzionych lub zaginionych. Jest to opcja całkowicie darmowa. Adres strony www: Sprawdzenie legalności auta z Włoch.

Otrzymujesz informację na temat legalności interesującego Cię auta z Włoch.

Problem kręcenia liczników w Włoszech jest marginalny, natomiast pojawiają się zapytania jak to zrobić szczególnie w kontekście sprzedaży auta na eksport. Cały proceder to zdecydowanie szara strefa i nie ma tutaj mowy o osobach prywatnych które, skręcają liczniki np. przed badanie technicznym czy wizytą w serwisie. 

Oczywiście zawsze warto zweryfikować zapewnienia sprzedawcy co do przebiegu i stanu auta. Oprócz ks. serwisowej (niestety rzadko kiedy Włosi prowadzą je regularnie) auto powinno mieć aktualne badanie techniczne z zapisanym stanem licznika.  Popularne sieci stacji diagnostycznych (stacja diagnostyczna to po włosku officina):
 - Punto Pro ( http://www.puntopro.it/)
- A Posto (http://www.aposto.it/)
- Midas (http://www.midas.it/)
Pamiętaj nie możesz Ślepo Wierzyć Sprzedawcy, że auto ma Deklarowany Przebieg jeżeli nie ma na to żadnego dokumentu, który jesteś wstanie potwierdzić.
Jeśli auto jest nowe, to kontrola musi być wykonana 4 lata po zakupie auta. Po tych 4 latach kontrola musi być wykonywana co 2 lata. (Źródło: http://www.revisioneauto.eu/)

Serwisowanie samochodów. Włosi serwisują samochody w serwisach autoryzowanych (officina autorizzata) dopóki są one na gwarancji. W momencie, gdy gwarancja się kończy, najczęściej wybierają tańszą formę serwisowania mianowicie w małych, prywatnych serwisach. Serwisy te często współpracują z wybranym serwisem autoryzowanym, obsługując jednak samochody wszystkich marek. Biorąc pod uwagę duże serwisy niezależne, to we Włoszech funkcjonuje Bosch Car Service (www.bosch.it/). W większości przypadków mamy do czynienia z małymi lokalnymi warsztatami.

Kilka informacji o kosztach eksploatacji auta na terenie Włoch - nie jest tanio.
Ceny paliw: aktualnie średnio 1,78 euro. 
Aktualne ceny paliw można sprawdzić na stronie http://www.prezzibenzina.it/ 

Autostrady: są płatne. Cena za przejechanie 100 km to 11,80 euro. 
Oficjalna strona włoskich autostrad to http://www.autostrade.it/ 

Ubezpieczenia OC: W Polsce najniższa kwota OC na konkretne auto to 522 zł, średnia 650-700 zł, a najwyższa 1104 zł. We Włoszech odpowiednik to RCA (Responsabilità Civile Autoveicoli) i wyniósłby w kwocie najniższej 734,25 euro, w średniej 931,15 euro i w kwocie najwyższej 1 138 euro. Dane są oczywiście poglądowe i zawsze można znaleźć ubezpieczenie tańsze lub droższe.

Koszty części jest szacunkowo o 30% większy, natomiast robocizna kosztuje 3-4 razy więcej. Często można kupić samochody z uszkodzonymi automatami lub z awarią silnika w atrakcyjnych cenach.Włosi raczej nie przejmują się obcierkami i generalnie z powodu przetartych drzwi nie wystawiają auta na sprzedaż.  Najgorzej pod tym względem wyglądają auta miejskie oraz kompaktowe im lepszej klasy auto tym mniejsze prawdopodobieństwo że jest poobijane. Z uwagi na klimat nie problemu z rdzą i korozją - jeśli szukasz Mercedesów, BMW z lat 80/90 może tam znaleźć prawdziwe perełki - w większej części kraju opady śniegu czy sól na drogach to rzadkość. Niestety lakier od słońca bardzo często wymaga już większych nakładów pracy.

Dzięki, że zajrzałeś na mojego bloga, mam nadzieję, ze artykuł dostarczył Ci wartościowych informacji. Jeśli masz do sprawdzenia konkretne auto z Włoch podeślij mi na maila jego dokumenty (ks. serwisowa, badanie techniczne, komplet dokumentów rejestracyjnych) to umożliwi mi szybkie sprawdzenie auta oraz weryfikacje jego przeszłości. W sprawie sprawdzenia auta z Włoch pisz na adres: j.tomczak21@gmail.com lub dzwoń Jarek Tomczak 692 534 224.

Polecanie artykułu: