niedziela, 4 maja 2014

Automatyczna skrzynia biegów - jak sprawdzić jej stan, poprawność działania. Sprawdzenie ASB przed zakupem.

Cześć,
dzisiejszy artykuł będzie wprowadzeniem do wątku automatycznych skrzyń biegów.
Temat jest obszerny i złożony, więc żeby móc  go uczciwie opisać należy poświecić temu trochę czasu.  Dzisiaj będę mówił o tym w jaki sposób ocenić auto wyposażone w ASB, na co zwrócić uwagę jak wykonać jazdę testową. Co powinno wzbudzić nasze wątpliwości?


Po pierwsze warto sprawdzić co za skrzynia znajduje się w interesującym nas aucie oraz jaka jest o niej opinia. 
Często dzięki temu można się dowiedzieć z czym dokładnie ten automat ma największy problem oraz jakie są pierwsze objawy awarii. Przy okazji zweryfikujesz  jakie są zalecenie dotyczące wymiany oleju oraz filtra. Przedzwoń do 2-3 warsztatów zajmujących się naprawami ASB i wypytaj o koszta usunięcia najpopularniejszych usterek oraz ceny serwisu eksploatacyjnego (ile wchodzi oleju, koszt robocizny).

Jeżeli masz już taką wiedzę to naprawdę daje Ci to ogromna przewagę podczas poszukiwania auta oraz oceny jego stanu. Zdecydowana większość osób ogranicza się do dynamicznego przyspieszania i hamowania autem – nie daje to pełnego obrazu stanu automatu.


Kolejny etap to selekcja ogłoszeń. Czasami bywa tak, że w danym modelu auta były montowane dwa rodzaje skrzyń np. multitronic lub tiptronic w Audi bądź skrzynie GM oraz ZF w BMW – jedne mają lepszą opinię, drugie gorszą – najważniejsze jest to, że jesteś świadomy różnic i wiesz co lepiej spełnia twoje oczekiwania. Przefiltruj ogłoszenia i zacznij dzwonić do sprzedawców. Oprócz standardowych pytań o stan auta skoncentruj się na ustaleniu wszelkich szczegółów związanych z automatem.
Ja zawsze pytam o:
- Od jak dawana Pan/Pani jest właścicielem auta?
- Czy automat sprawiał kiedykolwiek problemy?
- Czy cokolwiek było robione przy skrzyni? (remont, serwis olejowy, naprawa sterownika)
  Czy są na to dokumenty, FV, rachunki?
– zasada jest taka, jeśli cokolwiek robi się przy ASB to prawie zawsze bierze się rachunek który jest podstawą do działania gwarancji. Kto rozsądny płaci za naprawę kilka tysięcy zł i nie żąda FV oraz gwarancji – jeśli nie ma dokumentów to możesz założyć że nic nie było robione, bądź naprawa była przeprowadzona najniższym kosztem i nigdy nie chciał za nią wziąć odpowiedzialności.

Po przeprowadzeniu wstępnej selekcji zauważysz, że ciężko będzie znaleźć egzemplarz solidnie i uczciwie serwisowany. W zdecydowanej większości usłyszysz, że przy automacie nie było robione nic  bo doskonale działa lub nawet sprzedawca będzie stara się Ci udowodnić że jest to rozwiązanie bezobsługowe w którego działanie się nie ingeruje – kilkakrotnie spotkałem się z takimi ekspertami;)



Im nowsze i droższe  jest auto tym lepiej jest więcej czasu poświęcić na jego diagnostykę na miejscu oraz zlecić jego przegląd w wyspecjalizowanym warsztacie. Przy niektórych autach podłączenie dedykowanego komputera diagnostycznego pozwoli wychwycić pewne nieprawidłowości które podczas podstawowych oględzin są niewidoczne.
To tyle wprowadzenia, natomiast sam test ASB powinien przebiegać mniej więcej tak.
2.1. Zacznij od sprawdzenia czy silnik jest zimny. To właśnie na nierozgrzanym oleju  często można wychwycić pierwsze nieprawidłowości . Z czego to wynika, przepracowany dawno nie wymieniany olej często objawia się delikatnym przerywanie bądź haczeniem podczas załączania biegów. Filtr olejowy może być  już zanieczyszczony i gesty zimny olej ma problem aby się przez niego przebić – z wzrostem temp całe zjawisko zanika.
2.2. Kolejny etap to jazda w trakcie której zwracasz uwagę czy nie pojawiają się ostrzegawcze komunikaty. Zaczynasz od powolnej jazdy , daj czas na rozgrzanie się oleju w ASB – ostra jazda na zimnej skrzyni  to coś strasznego dla całego układu. Zwróć uwagę czy biegi wchodzą gładko w górę podczas rozpędzania oraz w dół podczas hamowania – w sprawnie działającym skrzyni nie ma mowy o szarpaniu.
2.3 Baw się wszelkimi możliwościami jakie daje skrzynia ( różne tryby położenia). Na ciepłej skrzyni w (zimowych warunkach możesz potrzebować nawet 20 minut aby automat się rozgrzał) przetestuj tryb sportowy oraz Kick down – czyli redukcja z wysokiego biegu na niski – pozwalająca na maksymalne przyspieszenie.
2.4 Warto również rozpędzić auto do wysokiego biegu  i zacząć przyspieszać bardzo delikatnie tak aby biegi nie zostały zrzucone – obserwuj obroty nie mogą falować, tak jakby ślizgało się sprzęgło. 2.5 Na końcu sprawdź czy auto jesteś w stanie odpalić w trybie d lub R – w poprawnie działającej ASB jest to niemożliwe.

3. Ostatni etap to sprawdzenie takiego auta na SKP lub w warsztacie. Szukasz ewentualnych wycieków, bądź śladów naprawy i wyjmowania skrzyni. Jeśli do tej pory nie sprawdziłeś poziomu oleju to zrób to teraz ( niektóre auta nie dają możliwości weryfikacji poziomy oleju). Jeżeli jest jednak taka możliwość  to zweryfikuj jego kolor oraz zapach – ważne żeby nie był brązowo-czarny i nie śmierdział spalenizną, najczęściej oznacza to, że do skrzyni z układu chłodzenia dostaje się płyn chłodniczy – rujnuje to skrzynie w dość krótkim czasie. Warto również podłączyć komputer i odczytać ewentualne błędy – niestety zwykłym diagnoskopem najczęściej nie za wiele się dowiemy.

Jeśli wszystko jest ok i stosowałeś się do powyższych zaleceń to skrzynia dobrze rokuje. Natomiast pamiętaj, że bezpośrednio po zakupie zleca się wymienić w niej olej ( w grę wchodzi tylko wymiana dynamiczna) oraz filtr jeśli poprzedni właściciel tego nie robił.
Zapraszam na następne odcinki dotyczące Automatycznej Skrzyni Biegów.