piątek, 31 maja 2013

1.4 TSI - problemy, awarie, koszty.

Witam serdecznie, w moim piątkowym wpisie znajdziesz informacje na temat 1.4 TSI, popularnej jednostki koncernu VW, która budzi wiele kontrowersji. W tym artykule znajdziesz informacje na takie tematy jak:
Najczęstsze przyczyny awarii 1.4 TSI? Spalanie 1.4 TSI? Problemy z rozrządem w silniku 1.4 TSI? Koszty naprawy 1.4 TSI? Wytrzymałości, ile przejedzie 1.4 TSI? Zapraszam do dalszej części artykułu w którym z najdziesz odpowiedzi na powyższe pytania.



Silnik 1.4 TSI to jedna z pierwszych jednostek, która została wykonana w myśl technologii downsizingu czyli zastępowania większego układu napędowego mniejszym o tych samych parametrach. W budowaniu takich jednostek wykorzystuje się najnowsze technologie poprawiające jego osiągi oraz wpływające pozytywnie na ekologie (pozornie). W tego typu silnikach wykorzystuje się m.in. turbosprężarki, wtrysk bezpośredni, lekkie materiały z których wykonany jest jednostka napędowa.  Wszystkie te udoskonalenia niestety nie są bezawaryjne, a ich koszt naprawy dość wyraźnie zwiększają nakłady na serwis pojazdu.

Silnik 1.4 TSI zadebiutował w 2006 roku i został wprowadzony do oferty m.in. VW Golfa V.  Jego dwa podstawowe warianty mocy miały 140 i 170 km. Zastosowano w nich bezpośredni wtrysk paliwa, łańcuch rozrządu, intercooler, turbinę oraz – co ważne – kompresor. W tym przypadku kompresor działa na niskich obrotach,turbosprężarka nabiera mocy i  kiedy silnik osiąga 2500 obr/min kompresor jest rozłączany (turbina  osiąga odpowiednie obroty). Efektem tego rozwiązania są doskonałe osiągi auta oraz jego nieprawdopodobna elastyczność. Spalanie jest uzależnione od techniki jazdy i wynosi od 7 do 10 litrów w jeździe mieszanej. Warto wiedzieć, że w benzynowych silnikach turbodoładowanych spalanie potrafi drastycznie wzrosnąć przy gazie wciśniętym do oporu.

Niestety problemem pierwszych wersji było niedopracowanie, które wiązało się z awariami rozrządu, pękającymi tłokami, czy mniej poważnymi awariami sprzęgiełka magnetycznego pompy wody.

Najczęściej nie mamy wpływu na wystąpienie awarii, ponieważ wiążą się one z wadami konstrukcyjnymi. Na pewno nie zaszkodzi częstsza zmiana oleju, która pozytywnie wpłynie na stan silnika oraz jego rozrządu, niezależne warsztaty polecają stosować rzadszy olej i zmieniać go co 15 tys. km , a nie – jak sugeruje producent – co 30 tys. km. W skrajnych przypadkach rozciągnięty łańcuch rozrządu można przeskoczyć i spowodować uszkodzenie zaworów silnika.O usterce rozrządu świadczy jego głośna praca, która objawia się stukami z pod maską (w szczególności po uruchomieniu silnika). Kompletna wymiana rozrządu kosztuje od 2,5 do 3 tys. zł. Dobra wiadomość jest taka, że dokonując takiej naprawy eliminujemy źródło usterki czyli wadliwy napinacz. Trudno powiedzieć ile jest wstanie wytrzymać taki rozrząd, ale lepiej nie zakładać że będzie bezobsługowy.
 
Pękające tłoki wiążą się najczęściej z kompletna wymianą silnika. Tego typu usterka była powodowana przez wadę produkcyjną, przyczyniała się do tego zbyt uboga dawka paliwa, która powodowała wzrost temperatury i w efekcie awarię. Większość jednostek z tą usterką została wymieniona na gwarancji przez producenta. szczególnie często problem był spotykany w wersji 160 km. Używany silnik 1.4 TSI kosztuje wraz z wymianą około 5 - 6,5 tys. zł niestety nie ma tych silników zbyt dużo na rynku.

Dość częstą awarią dla tego silnika jest zepsucie się sprzęgła magnetycznego pompy wody, koszt jego naprawy od 700  do 1000 zł. Objawem usterki są piski dochodzące spod maski w przedziale 2000/3000 obr/min. 

Problemy z układem wtryskowym w 1.4 TSI zdarzają si sporadycznie, ale warto o nich wspomnieć. Koszt jednego wtrysku w ASO to około 1300 zł więc jest porównywalny z kosztem wtrysków pizoelektrycznych do diesli które nie podlegają regeneracji.

Silnik przez lata obecności na rynku był modernizowany, występował w wielu odmianach:
1.4 TSI CAXA 122 km, 1,4 TSI BMY 140 km, 1,4 TSI BWK 150 km,  1,4 TSI CAVD 160 km, 1,4 TSI  BLG 170 km, 1,4 TSI CAVE 180 km

Silnik 1.4 TSI został poprawiony w 2008 roku i w tym czasie wyeliminowano większość opisywanych usterek. Ciężko jednoznacznie stwierdzić na ile częste są awarie tego silnika i czy wprowadzone zmiany wyeliminowały wszystkie jego problemy. Silnik w opinii ekspertów wytrzyma około 200 tys km. po tym przebiegu będzie wymagał dużych inwestycji. (tutaj więcej info na ten temat) Pomimo tego, że VW twierdzi, że wszystko jest ok z 1.4 TSI zaprojektował zupełnie nowa jenostkę o tej samej pojemności, która nie ma właściwie nic wspólnego z poprzednią.

Podsumowując, 1.4 TSI ma złą opinie w internecie co przekłada się na relatywnie niskie ceny egzemplarzy z tymi motorami. Jeśli dla kogoś dynamika silnika ma duże znaczenie i nie przerażają go koszty serwisu to warto spróbować. Szukajmy wtedy aut z udokumentowanym serwisem oraz niskim przebiegiem. (info na ten temat)

Polecane linki:
Informacje o oznaczeniach 1.4 TSI.
Artykuł na temat awaryjności 1.4 TSI
1.4 TSI - kolejna bomba zegarowa VAG




1 komentarz: