sobota, 3 stycznia 2015

Jak sprawdzic przebieg auta używanego?

Witam,

z pytaniem , które jest w tytule tego wpisu bardzo wiele osób ma problem.
Zdecydowana większość klientów przywiązuje dużą uwagę do stanu licznika auta - celowo nie piszę przebiegu, bo tylko niewiele (garstka?) osób faktycznie stara się zweryfikować czy stan licznika odpowiada faktycznemu przebiegowi auta. Nie rozpisując się dalej w wstępie przejdźmy do odpowiedzi na główne pytanie:

Jak sprawdzić przebieg auta używanego?
Przebieg auta ma bardzo duże znaczenie w celu oceny jego faktycznego stanu zużycia. Wszelkiego rodzaju naprawy eksploatacyjne w zdecydowanej większości przypadków wynikają z przebiegu.
Dlatego producenci samochodów zalecają co określona ilość km wymieniać olej, filtry, rozrząd, a w prasie motoryzacyjnej są często podawane wartości w km dla wymiany filtra DPF, wtrysków, koła dwumasowego, turbosprężarki, a nawet dla wymiany silnika! Auto zużywa się przez pokonywanie km, oczywiście ma tu znaczenie sposób w jaki samochód był eksploatowany, ale biorąc pod uwagę przeciętnego kierowcę auta danej klasy - można wyobrazić sobie jak eksploatował ten samochód. Przebieg ma bardzo duże znaczenie przy wyborze auta, ale pewnie mniejsze niż sama historia serwisowa - o tym napiszę trochę na końcu artykułu.



Czy można obiektywnie ocenić przebieg auta jedynie je oglądając? - moim zadaniem jest to bardzo trudne i obarczone jest ryzykiem sporego błędu Klika powodów dlaczego tak uważam:

1. Auto z dużym przebiegiem wcale nie musi źle wyglądać.
Kierownica, fotel kierowcy , panel radia, klimatronik, gałka zmiany biegów, nakładki na pedały
- to tylko kilka elementów, które poddają się zużyciu w trakcie eksploatacji auta. Wszystkie te dodatki można wymienić często niewielkim kosztem lub oddać je do specjalisty, który zajmie się ich regeneracją. Sprzedawcy doskonale wiedzą na co klienci zwracają uwagę, podczas oględzin auta dlatego inwestycja w odświeżenie wnętrza zawsze zwraca się z nawiązką!

2. Duży przebieg nie odbija się na dynamice, elastyczności auta.
Doskonałym przykładem jest Test parametrów VW Passata b5 FL przez dziennikarzy Motoru.
W 2014 r. kupili używanego Passata 1.9 TDI 130 km z chyba oryginalnym przebiegiem 320 tys km. Porównali swoje auto z archiwalnymi testami nowego auta z 2001 roku - auto po latach miało takie same parametry techniczne! http://www.magazynauto.pl/porady/eksploatacja/news-osiagi-po-latach,nId,1495729

3. Silnik z przebiegiem ponad 200 tys km wcale nie musi być brudny, cieknący od oleju.Brud, zapocenie od oleju, wycieki mogą towarzyszyć autu przy różnym przebiegu - bardzo często pokonane km nie maja na to wpływu. Jeśli poprzedni właściciel lub mechanik nie pomyślał o wymianie uszczelniacza wału lub źle zamontował miskę olejową to o wyciek naprawdę nietrudno.
W przypadku umytego silnika od razu takiej jednostki również nie warto skreślać - warto uczciwie zapytać czy z silnika ciekło oraz gdzie. Podczas wizyty u doświadczonego mechanika i tak to wyjdzie na jaw.

4. Auto z dużym przebiegiem może mieć udokumentowany niski stan licznika.Ks. serwisowa, badania techniczne (TUV, DEKRA), FV za naprawy - te dokumenty
oczywiście są wartością dodatnia i przyciągają klientów, ale niestety jeśli ich  nie zweryfikujemy to możemy się naciąć na oszusta! Kiepsko podrobione ks. serwisowe z błędami ortograficznymi i z wizytami przypadającymi w świata narodowe lub podejrzanymi pieczątkami to standard u niektórych sprzedawców, ale nie brakuje specjalistów, którzy zamawiają wklejki do ks. serwisowych, pieczątki z logami do tego komplet świeżych TUV-ów oraz opcjonalnie rachunek za wymianę rozrządu - przed zakupem wysilcie się i zadzwonicie w miejsca w których rzekomo auto miało być serwisowane. Najlepsze wałki widziałem w przypadku aut krajowych po flotach gdzie dokumentacja do wglądu była tylko przed zakupem dla zdecydowanych klientów, później FV trafiały z powrotem do sprzedawcy, ponieważ wiązało się to z ochrona danych osobowych;)

5. Stan zawieszenia nie jest wyznacznikiem przebiegu.
To że amortyzatory mają dużą sprawność, a wszystkie gumy w zawieszaniu dobrze trzymają to oczywiście plus, ale są to części eksploatacyjne, które można wymieć. Jeśli poprzedni właściciel dbał o auto i wykonywał bieżące naprawy to zawieszenie podczas jazdy próbnej nie będzie budziło zastrzeżeń. Wszelkiego rodzaju pukania oraz pływanie auta pojawiają się z długookresowych zaniedbań. Do tego dochodzi zdecydowanie lepszy stan dróg zagranicą i auto z sporym przebiegiem, można uczciwie opisać NIC NIE STUKA, NIC NIE PUKA ,PROWADZI SIĘ JAK MARZENIE. .

6. Sprawdzenie VIN.
Ulubione hasło znawców tematu;) Jest tylko kilka marek, które posiadają bazę umożliwiającą weryfikację historii auta z poziomu dowolnego serwisu, szczegóły opisywałem w poniższych artykułach:
Sprawdzenie VIN VW, AUDI, SKODA, SEAT.
Sprawdzenie VIN Renault.
Sprawdzenie VIN MAZDA.
Pamiętaj uzyskasz tam naprawy przeprowadzone  jedynie lub aż w ASO! To co było robione poza serwisem autoryzowanym jest do sprawdzenia po zapoznaniu się z dokumentami taki jak: dowód rej. z zagranicy, ks. serwisowa, badania techniczne, rachunki za naprawy. To, że auto nie ma dokumentacji serwisowej obniża jego wartość, ale warto sobie zadać trud i chociaż sprawdzić z jakimi dokumentami powinien zostać sprowadzony lub co zrobić gdy ich faktycznie brakuje, a chcemy poznać przeszłość upatrzonego auta. W każdym kraju wygląda to inaczej kilka przykładów z UE:
Sprawdzenie auta z FRANCJI.
Sprawdzenie auta z NIEMIEC.
Sprawdzenie auta z BELGII.Sprawdzenie auta z HOLANDII.


Podsumowując patenty z gazet motoryzacyjnych, forum internetowych lub od ekspertów z branży nie zapewnią wam zakupu auta z oryginalnym przebiegiem. Przed wykonaniem tel. do potencjalnych sprzedawców z ogłoszeń polecam zapoznać się z merytoryczną wiedzą na temat sposobów na ustalenie oryginalnego przebiegu auta. Ten artykuł dotyczy tylko kwestii przebiegu, a do sprawdzenia masz jeszcze stan techniczny auta oraz ewentualną bez-wypadkowość, ale to już na miejscu u sprzedawcy - na ten temat też już pisałem i będę pisał artykuły. POZDRAWIAM i życzę powodzenia w zakupie auta.

PS. Jak już wiesz o jakie dokumenty masz pytać sprzedawcę to zastanów się na pytaniami, które warto mu dodatkowo zadać i nie mam tutaj na myśli pytań związanych z dojazdem na miejsce oględzin i ostateczną ceną - o to przecież nie zapomnisz zapytać;)
Zakup auta używanego - kontakt telefoniczny?

















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz